Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

صفحه نخست کابل پرس > ... > سخنگاه 47764

خواه غفلت پیشه کن، خواه آگاهی گزین…

17 سپتامبر 2011, 23:11, توسط baqi samandar

باقی سمندر
سنبله سال ۱۳۹۰ خورشیدی
سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی

سلام به خوانندګان ارجمند کابل پرس?
سلام به آقای جاوید فرهاد

من همین متن ای نوشته شمارا با شعری که بعد از آن اغازبه نوشتن نموده اید - دوبار خواندم . من برداشت خودم را چنین بیان میدارم که :
برای ساده ساختن ګپ ای شاعران دیګران ګفته اند که :
المعنی فی البطن شاعر - یعنی معنی در بطن شاعر نهفته است ودیګران در مورد هربیت تفسیر خود را بیان میدارند .
من مي بندارم که بحث عمیقی در پشت یک بیت نهفته است :
وقتی ګفته شود که :
خواه غفلت پیشه کن، خواه آگاهی گزین

همین بیت به صراحت روی تفکر جبریون یا دیترمنیست ها علامه سوالیه میګذارد ودر برابر آن اختیار را مطرح مینماید .
انسان فاعل مختار است و خود میتواند تصمیم بګیرد که در خواب غفلت فرومیرود و تسلیم طلبانه وکرنش منشانه می اندیشد که سرنوشت وی از ازل تعیین شده است و چار باید بيذیرد و ناچار بایست بپذیرد وهرچه در جهان عینی یا خارج از ذهن وی در واقعیت یا ابژکتیف رخ میدهد - حادٍث میګردد و به وقوع می پیوندند - همه از پیش مقدر است و مقدر شده است و به اینترتیب غافل میمامد و راز بودن خود را در نمی یابد و هرګز بسوی شدن حرکت نمیګند و نمیداند که معنی آیه ( کن فیکون ) چیست ؟ یعنی از بودن بسوی شدن نمیرود .
طرف دیګر این چنین میتواند باشد که انسان از انجاییکه فاعل مختار است - میتواند تصمیم بګیرد که هوشیار باشد و بیدار باشد وخود را جز خردمندان بشمارد و بخاطر بسپارد که ( لیس لی الا نسان الا ماسعی )یعنی کسی که سعی نمیکند انسان نیست - پس بایست دانست کسی - چیزی - شی نمیتواند انسان باشد - پس انسان بایست سعی کند و آګاهی بیابد که ( خدا هیچ قومی را تغییر نمیدهد مګراینکه خود قوم خود را تغییر ندهد ) پس سخن از تغییر است وتغیر در نقطه مقابل غفلت قرار دارد ـ
اینست فشرده برداشت من .
یار زنده و صحبت باقی

جستجو در کابل پرس