حذف زبان های بومی از دانشگاه ها و استفاده از زبان خارجی خیانت ملی ست!
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
کابل پرس?: اینکه حامد کرزی خود به چه گونه ای عامل خارجی و بیگانه محسوب می شود و تقریبا از هر جاسوسی در کشور، جاسوس تر است و اینکه چگونه زمانی بوسیله ی هلیکوپترهای آمریکایی جابجا شده و با محافظت کامل نیروهای ویژه این کشور برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری آماده می شد را تقریبا همه می دانند. داستان نه تنها ناکامی و شکست او در اداره ی کشور، بلکه همراهی و اتحاد وی با ارتجاع و تروریسم افغانی، مواد مخدر، چپاول و چپاولگر و نیز تقلب و تخلف وی در انتخابات نیز بر همگان روشن می باشد.
و اما جناب ایشان بتازگی خواسته اند که زبان انگلیسی جای زبان های رسمی و زنده ی کشور را در برخی رشته های دانشگاهی گرفته و از پاکستان و هندوستان مثال زده اند که چگونه در مسایل پزشکی از افغانستان پیش می باشد. کرزی افزوده است که عامل عدم رشد اقتصادی ما این است که تحصیلات در رشتههای مهم به زبانی نیست که آموزش علوم به آن یا به دست آوردن کتاب آسان باشد.
حامد کرزی خود تقریبا در همه نشست های بین المللی و در گفتگو با رسانه های بین المللی به زبان انگلیسی صحبت می کند. این در حالی ست که نمایندگان سیاسی کشورها بويژه مقامات رده بالا، به زبان رسمی خود صحبت کرده و از زبان انگلیسی یا زبانی دیگر استفاده نمی کنند. در این نشست ها مترجم های ورزیده ای هستند که همزمان صحبت ها را ترجمه کرده و از طریق شبکه ای داخلی، با استفاده از گوشی، به مخاطبان حاضر در نشست می رسانند. این به این معنا نیست که این مقامات قادر به صحبت به زبان مادری و یا زبان رسمی کشور خود نیستند؛ بلکه این به معنای این است که آنان به نمایندگی از یک کشور با مشخصات زبانی، فرهنگی، و اجتماعی خاص در نشست حضور دارند. و اما حامد کرزی رییس جمهور غیر قانونی افغانستان، در تمام نشست های بین المللی حتا نشستی که چند وقت پیش در کابل برگزار شد، به زبان انگلیسی حرف می زند.
و اما پاسخ به اظهارات کرزی
یک: حامد کرزی یک مدیر خوب نیست. او مدیریت را نمی داند، نه تنها رییس جمهور خوب نبوده، بلکه جزو بدترین ها در جهان بوده و بدترین ها را به عنوان وزیر، معاون، مشاور و والی گرد خود جمع کرده است.
دو: تخصص حامد کرزی در درباره ی علم زبان، با وجود اینکه چند زبان می داند صفر است. او بیشتر یک مصرف کننده زبان است و نه کسی که توانایی کند و کاو زبان را داشته باشد.
سه: حامد کرزی فضای علمی و آکادمیک را با فضای قبیله ای جابجا کرده است. گماردن افرادی خشک مغز، متعصب و فاقد ظرفیت های علمی در آمادمی علون نمونه ی واضع این مورد می باشد. در بهترین انتخاب کرزی، مدتی اشرف غنی احمدزی رییس دانشگاه کابل بود که برای وی روابط قومی قبیله ای اش بر علم و دانش می چربید. یا در نمونه ای دیگر انتخاب فاروق وردک و یا حنیف اتمر در پست کلیدی و مهمی چون وزارت معارف نشان از این است که بلند بردن سطح آموزش در کشور ارزشی برای او ندارد بلکه تصاحب هر چه بیشتر کرسی ها توسط مافیایی قومی قبیله ای اش برای او مهم است. کسانی همچون فاروق وردک یا دشمن مستقیم معارف می باشند و یا در همکاری با دشمنان معارف قرار دارند.
چهار: تبدیل کردن صدها مکتب به مدرسه ی دینی از نوع طالبانی برای همراهی با طالبان و خوشی آنان در مناطق جنوب و شرق کشور، با گفته های او برای بلند بردن سطح علمی کشور تناقض کامل دارد. توجه نکردن به مواد درسی مانند ریاضی، جامعه شناسی، علوم طبیعی، سلامتی، جغرافیا، تاریخ و جایگزین کردن آن با تنها قرآن بدون هیچ ترجمه و شناخت از محتوای آن، فقط برای هماهنگی و همراهی حکومت او با طالبان است و بس.
پنج: در یازده سال گذشته تیم فرهنگی کرزی تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا راه محمد گل مومند را برای محدودکردن زبان های غیر پشتو از جمله دری یا فارسی و اوزبیکی ادامه دهند. حرکت ضد ملی کرزی و تیم وی برای محدود کردن این زبان ها، با آنچه اکنون درباره ی انگلیسی بجای زبان های بومی در دانشگاه ها می گوید یکسان می باشد.
شش: حامد کرزی از هند و پاکستان به عنوان نمونه های بهتر در زمینه ی پزشکی مثال می زند و دلیل آن را استفاده از زبان انگلیسی می داند. در حالی که می توان ده ها کشور را نمونه آورد که از نظر علمی به شمول پزشکی نه تنها از افغانستان، بلکه از هند و پاکستان نیز پیشرفته ترند و اما به زبان های بومی خود در دانشگاه ها تدریس می کنند. برای نمونه می توان از کشورهای اسکاندیناوی نام برد که سطح انگلیسی در این کشورها از تمام کشورهای غیر انگلیسی زبان بالا تر است. ولی در این کشورها از زبان های بومی برای تدریس در مکاتب و دانشگاه ها استفاده می شود.
هفت: انگلیسی که در هند و پاکستان استفاده می شود جزو بدترین نوع استفاده از زبان انگلیسی است. گرچه با توجه به اینکه هندوستان دومین کشور پر جمعیت جهان است، انگلیسی با گویش هندی اکنون معروف شده؛ اما این به معنای کیفیت آن نیست و بلکه بالا بودن جمعیت و پراکندگی آن در نقاط مختلف جهان علت معروف بودن آن است.
هشت: گسترش بی رویه ی انگلیسی در هندوستان و پاکستان یکی از عوامل اصلی عقب ماندن زبان های بومی این کشورها است. ترکیب اصلی این زبان ها را زبان انگلیسی، تا حدودی فارسی، عربی و در هندوستان برخی زبان های کشورهای همسایه آن می سازد. زبان های بومی این دو کشور، در حال تهی شدن از استقلال زبانی می باشد.
نه: در یازده سال گذشته، میلیاردها دالر پول جامعه جهانی در افغانستان و سرازیر شدن سازمان های بین المللی به اندازه ی کافی محیط اداری را از زبان های بومی جدا کرده است. برای نمونه تقریبا تمام نامه های اداری و قراردادها بین نهادهای داخلی با غیر داخلی به زبان انگلیسی می باشد. تاثیر این فضا چنان بوده که حتا بر روابط داخلی اداری تاثیر گذاشته و کم کم زبان های بومی کنار گذاشته شده است. نمونه ای دیگر می توان از سایت های رسمی اداره های دولتی نام برد که بخش اصلی آن انگلیسی بوده و بخش های دری و پشتو آن یا فعال نبوده و یا ضعیف می باشد.
ده: رشد اقتصادی یک کشور ارتباطی به استفاده کردن و یا استفاده نکردن از زبان انگلیسی ندارد. رشد اقتصادی یک کشور در ابتدا به داشتن مدیران خوب، دلسوز و با کفایت ارتباط دارد و نه مشتی چپاولگر مانند شخص کرزی و کسانی در حلقه ی وی که همه ی تلاش آن ها چپاول سیاسی، اقتصادی و نظامی است. مثال های کرزی از پاکستان و هند جزو بدترین مثال های ممکن است. هندوستان یک کشور دو چهره و فریبنده است. چهره ی بالیودی این کشور و چهره ای که از آن در رسانه ها تبلیغ می شود با چهره ی واقعی آن فرق دارد. از این کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، بیش از نیم آن زیر خط فقر زندگی می کنند. در پاکستان نیز، با وجودی که انگلیسی در دانشگاه ها زبان اصلی ست ولی فقر و چپاول بیداد می کند. در بلوچستان برای نمونه مردم روی گنج خوابیده اند و دولت این کشور همانند دولت افغانستان به تروریزم پروری روی آورده و مردم در فقر کامل بسر می برند.
یازده: زبان انگلیسی نه به عنوان زبان اصلی، بلکه باید به عنوان یکی از زبان های دوم در سیستم آموزشی قرار داشته باشد. این زبان باید از صنف پنجم، ششم، یا هفتم در نظام آموزشی قرار گیرد.
دوازده: جبران کمبود منابع درسی با کنار گذاشتن زبان های بومی یکی از غیر معقول ترین حرکت ها محسوب می شود. کمبود منابع درسی را با بکار گرفتن دانشمندان، اهالی فن، مترجمان زبده و در استراتژی طولانی تر با ریشه کن کردن بی سوادی و قرار دادن انگلیسی به عنوان زبان دوم در نظام آموزشی می توان جبران کرد. جناب کرزی به این مورد توجهی نمی کند و در عوض چند خشک مغز قبیله ای را برای مدیریت نهادهای علمی می گمارد تا آنچه تاکنون بوده را نیز با تعفن قبیله ای خود از بین ببرند.
سیزده: هیچیک از کشورهای هند و پاکستان زبان انگلیسی را انتخاب نکردند. بلکه استعمار بریتانیایی بود که زبان انگلیسی را بر این کشور ها تحمیل کرد. آنچه حامد کرزی درباره جایگزین کردن زبان انگلیسی بجای زبان های بومی در دانشگاه ها می گوید، بیش از اینکه جنبه ی علمی و فنی داشته باشد، با توجه به نحوه ی بر سر قدرت آمدن کرزی و کارنامه ی ضد ملی او در یازده سال پیش، به یک حرکت ضد ملی می ماند.
پيامها
23 جون 2012, 19:05, توسط هوشنگ زكريا
جهات مثبت تدريس پزشكي به زبان انگليسي زياد است كه شما بي انصافانه آنها ها را نا ديده گرفته ايد
23 جون 2012, 19:19, توسط گران
مثل همیشه به دلایل غیر معقول و مغرضانه برای اثبات انچه که تمایل فکری نویسنده است در این نوشته پناه برده شده است. خوب قبول می کنیم که کرزی یک مدیر خوب نیست و تمامن ده سال حکمرانی خود را به مصلحت و مشارکت سپری کرد. که نه تنها فایده نداشت بلکه جنگسالاران مثل محقق , فهیم , اسماعیل خان لعین و خاینین دگر را دور و بر خود جمع کرد. در حالیکه بعضی از دوستان این جنایت کاران را از صحنه به دور راند به گونه ای مثال حکمتیار,حقانی و طالبان . این بی عدالتی در حق این جنایت کاران نیست هیچ فرق بین فهیم, محقق , ربانی و حکمتیارو سیاف و غیره نیست. کرزی باید این همه را از دور و بر خود دور بسازد و روانه کوها کند.
در مورد زبان انگلیسی به نظر من نه تنها که در دو فاکولته ی نامبرده توسط کرزی بلکه در تمام فاکولته ها باید دسترسی به مواد درسی انگلیسی و تدریس در زبان انگلیسی به میان بیاید. مثال از ممالک اسکاندیناوی دادید. بنده خود در یکی از یونیورسیتی های اسکاندیناوی درس خواندم تمام مواد درسی ما و نیم تدریس استادان به انگلیسی بود. شاگردان بومی اگر میخواستند به اختیار خود بعضی از مضامین را به زبان بومیشان میخواندند. فاکولته های طب و انجینری همه مواد درسی خود را از منابع انگلیسی به دست میاورند و بدون از اینکه ترجمه شوند به همان شکل اصلی انگلیسی تدریس میشود. تنها در امتحان شاگردان داخلی به زبان بومی خود دارای اختیار عام و تام میباشند. اگر نه همه میتوانند به زبان انگلیسی امتحان و پروژه های درون سمستری و اخر سمستری خود را به اتمام برسانند.
دیگر اینکه اگر زبان انگلیسی شود از سیاسی شدن زبان جلوگیری صورت می گیرد. اسستند بسیار از پشتونهای که به خاطر نه دانستن زبان فارسی نمی توانند به بسیاری از مشاغل شامل کار شوند و به این گونه مورد تبعیض قرار می گیرند. شما مهر تبعیض و قبیله گرایی به پشتونها میزنید ایا هرگز از خود و وجدان خود پرسیده اید که چرا در مرکز افغانستان که نماد از وحدت تمام افغانستان است پشتونها به زبان پشتو نمی توانند درس بخوانند و به زبان پشتو نمی توانند شامل کار های اداری شوند. خود شما که از جغرافیای بنام افغانستان استید چرا نمی توانید یک کلمه پشتو صحبت نماید. خانه کرزی اباد که بیشتر اوقات به زبان فارسی صحبت می کند . اگر قدرت به شما ها برادران هزاره برسد مه فکر نکنم که یک کلمه حرف پشتو را به زبان بیاورید و یا در اداره های دولتی از ان کار بگیرید.
از کشور های اسکاندیناوی مثال دادی ایا میدانی که در اسکاندیناوی وقتی مخواهی به یونیورستی شامل شوی باید یک از زبانهای اروپایی را امتحان بدهی و به ان تسلط داشته باشی. چرا شما مرد به جقیقت به چشم کور می نگرید و از روی تعصب از حقیقت های روشن سرباز میزنید و چشم پوشی می کنید.
بخدا از این راه کینه و کدورت و توحین به یک قوم بزرگ به تیجه ای نمی رسید و این راه جز تباهی و مصیبت فراآورده ای دیگر ندارد. باید راه حل جستجو کرد تا معضلات خود را حل کنیم. هستند کشور های که از نگاه ساختار اتنیکی به مراتب بیشتر از افغانستان و پیچیده تر از افغانستان اند ولی در صلح و صفا و برادری زنده گی می کنند.
گیریم افغانستان تجزیه شد و به قسمت های جداگانه به همسایه واگذار شد. تاجک ها در تاجکستان و شاید هزاره ها در ایران و پشتونها به پاکستان رهسپار شوند. بخدا قسم که هرکدام یک شهروند دست دوم در کشور های یاد شده خواهند بود و حقوق و ارزشمندی بدتر از این که در افغانستان دارید خواهید داشت.
24 جون 2012, 03:47, توسط پروانی
کران تمام مشکلات های جامعه را متوجه هزاره نساز .
ما نه دشمن پشتون هستیم و نه دشمن زبان پشتون ما فقط دشمن غولی و جهالت بعضی از پشتون از جمله یکی ان خودت باشی هستیم چون زند گی ما و مردم ما را تبا نموده اید .
تو اروپا را با افغانستان مقایسه میکنی
مردم اروپا را با کو چی های خود مقایسه میکنی من هیچ وقت نمیگویم همه پشتون بد است اما با وضاحت میگویم کرزی بد است
عمرزی ملاعمر بد است
اشرف غنی احمدزی به شمول خودت بد است .
این کار کرزی شیطانت است میخواهد زبان فارسی را با زبان پشتو مقایسه کند در حالیکه زبان فارسی خیلی غنی بوده اما زبان پشتو فقط سرنگ سوته زغ دبلی بیشتر از ان چیزی ندارد.
جناب گران تو اول کوشش بکو خودرا از کوچی گری نجاد بدی بعد دیگران را انتقاد بکو .
25 جون 2012, 16:54, توسط تیمور بهارکی
درود به خوانندگان کابل پرس? وآقای گران إ پزشکی ویا هم طیب زبان ویژه خودرا دارا میباشد.این زبان را لاتینی میگوید.چون در رشته پزشکی تحصیل نکرده و از اصطلاحات بخصوص پزشکی اطلاعی نداشته وخره کی ؛چون تره کی کودن "نابغه "در مورد هرچیز دور از محیط وماحول رشته ات سخن سرایی مینمای.
من ؛فکر میکنم که ؛ بدون دریا دیده ،به دیده درایی پیوسته وموزه وتنبان برون آورده ایی و؛برعکس آرزوی اهریمنی ات ملیت های بومی این خطه تاریخی که شامل هزاره ها ،تاجیک ها ؛اوزبیک ها وسایرین باشند ،آماده مقاومت ومقابله علیه هرگونه بازی های شیطانی ویهودی تان بوده ومیباشند.جنایت شما فرزندان نیانترتال ها را در قرغه شیندم ومتوجه باشید که روزتان در چهارچوب خراسان شماریدنی است.
23 جون 2012, 19:42, توسط پرویز بهمن
من نمیدانم که این سخنان را آقای حامد کرزی چرا دیر اظهار نموده است، توقع برآن بود که حامد کرزی باید خیلی وقت تر از امروز دربارهء حذف زبانهای بومی که درحقیقت همان یک زبان فارسی است اقدامات عملی خویش را برای حذف آن درپیش میګرفت.
این استراتیژی هرسیاست مدار بشتون است که در اول دهل پشتو وپشتو بازی وارګ پشتو را بصدا میاورند، وخودشان میدانند که این زبان قابلیت آموزش را بالای غیر اوغانها ندارد، آنګاه زبان انګلیسی را به حیث نسخهء علی البدل وعملی پیشنهاد میکنند، ضرب المثل معروف که نفری را به مرګ محکم بګیر تا به تب راضی شود.
قبایل اوغان بجز از پته خزانه دیګر هیچ چیزی در رشته های مختلف علوم برای تدریس ندارند که آنهم توسط زنده یاد قلندرشاه مومند منتقد ادبیات زبان پشتو یک اثر جعلی وساختګی اعلام ګردید.
حالا ازیکطرف اوغان ادعای حاکمیت مطلقهء قومی دارند وازطرف دیګر فارسی را زبان خودشان نمی شمارند وکشور افغانستان را هم جزو کشورهای فارسی زبان نمی دانند جز زبان انګلیسی کدام زبان می تواند برای آنها درشرایط حاضر قابل قبول باشد؟ این منطقی ترین وصادقانه ترین اظهارات یک رئیس جمهورهزار چهرهء پشتونی است که برای تداوم سلطهء قومی خویش حاضر است زبانهای بومی این کشور را بطرف نابودی بکشاند. این حق طبیعی وی می باشد واصولا زیاد قابل انتقاد هم نیست.
درزبان پشتو تا کنون حتی فرهنګ لغات بزبانهای اروپایی وجود ندارد، سال ګذشته دریکی ازشهرهای کشور آلمان تمام اوغانها به محفل تاجپبوشی یک اوغان بنام ملکزی جمع شده بودند، ازیک اشتراک کننده پرسیدم کجا میروید، وی ګفت : ملکزی د آلمانی پښتو قاموس راویستلی ده. ملکزی صیب قاموس زبان المانی پشتو بوجود آورده وحالا ازخوشی درلباس نمیګنجم میروم تا از وی استقبال کنم.
من برایش ګفتم تاکنون خودت زبان آلمانی را چګونه یاد میګرفتی، وی ګفت : از ایرانی ها کمک میګرفتم.
حال جناب کرزی ، کاملا اقدام بجا نموده است. ولی برای غیر اوغانها که یکی درکلهء دیګر زده اند وخودشان را از هرحیث ضعیف وناتوان ساخته اند، نیز یک هوشدار می باشد تا بدانند که زبان انګلیسی یعنی همان زبانیکه یک قرن قبل آنرا انګلیسها به زور سرنیزه بر مردمان بومی این وطن تحمیل کرده نتوانستند ولی حالا ازسستی وبی اتفاقی شان حتی زبان وفرهنګ شان درمعرض نابودی قرار ګرفته است، چنین کاری را حتی شورویها هم از حزب خلق وپرچم توقع نداشتند که بخاطر تحمیل زبان روسی بالای مردم افغانستان ؛ زبانهای بومی را زیر پا کنند، اما اوغانها که سالها سنګ دشمنی وضدیت ومبارزه علیه انګلیس را کاذبانه به سینه کوبیده اند ولی درعمل سیاستمداران شان ثابت کرده اند که ازچه راه ها ونیرنګهای میتوانند به یکدیګر خدمت کنند، چون هم انګلیسها وهم اوغانها میدانند که زبان اوغانی در افغانستان نمیتواند زبان مشترک بین القومی نزد مردم راه باز کند پس چه بهتر از اینکه دیګران جبرا انګلیسی را قبول کنند. وابتدایش را از دانشکده های پزشکی ومهندسی شروع نمایند.
درحالیکه درزبان فارسی تاکنون علی رغم ظلم واستبداد نظامهای خاندانی اوغانی بازهم درتمام رشته های علمی هم لعت نامه وجود دارد وهم لکچر وهم اینکه سابقهء نظام تدریس به این زبان بوده است.
اما ذکر یک نکته ضروری است که این خدمتی که آقای کرزی برای خوشی باداران عنعنوی وآبایی خود میکند متاسفانه درقرن بیست ویک بازار ندارد، زیرا انګلیسها حالا خودشان مانند قرن نزده درغم انتشار زبان انګلیسی نیستند. شاید مقصد حامد کرزی قبل ازاینکه مترقی ساختن نظام آموزش باشد جلب خوشی باداران انګلیس اش می باشد که در انتخابات آینده ازبرادرش حمایت نمایند.
با احترام
پرویز بهمن
23 جون 2012, 20:04, توسط کنیشکا قزلباش خدای اقوام افغانستان
بادرود به هم میهنان که صحت های جناب کرزی را شنیده و با ین مقاله شخصی آنرا مقایسه کنند.
کلوخ انداز را پاداش سنگ است .
سه قوادر افغانستان گرد هم جمع شدند و تمام مردم افغانستان در سراسر جهان هم شنیدند و هم به چشم در تلویزیون دیدند. حالا زمان بچه سقو نیست که درزیر درخت توت دشمنان برایش سالح گور کند و برضد امان الله خان برخیزد در حالیکه ر جگرش الف پیدا نمی شد.
و افغانستان را 90 سال به عقب برد.
حالا شما که نه نام دارید و نه نشان و از یک تاریکی سنگ می اندازید و توجه ندارید که به سر هر کس که خورد شما که به کرزی توحین می کنید معنایش این است که به 30 ملیون افغان توحین می کنید چون به رای همه او رئیس جمهور شد .
زبان انگلیسی را در دایکندی هزاره جات و پکتیا و کابل نگفت که صحبت کنند صرف در دانشگاه طب چون تمام واژه های طبابت و وسایلش به انگلیسی است .برای رشد پزشکی تداوی مردم بیمار ما . بسیار دیر فهم هستی جناب یا جنابان.
باز کرزی گفت پاکستان و ایران نمیدانم هند را شما از کجا آوردید ؟
با تمام ژورنالیست های جهان کرزی مصاحبه ها داشته ولی آنها به او احترام گذاشته و تنها شما یک نفر هستید که از سخنان کرزی هیچ چیز نفهمیدید. واقعیت ها تحریف می نمائید . نظر من شاید مجاهد هم باشید.اما ماست سپید است امروز.
یا اینکه همه چیز را سرچپه فهمیدید.
فقط من گفته میتوانم که شما مشکل دیدن وشنید ن دارید . بنظر من نزد دوکتور بروید بعد از تداوی دو باره مقاله بنویسید.
23 جون 2012, 21:53, توسط پرویز بهمن
کنشکا ګک بی عقللک وقزلباش جعلی ګک!
قبل از آنکه دیګران توصیه به رفتن نزد طبیب کنید اولا خودت را اصلاح کنید که دیګران چه می نویسند. هیجکسی مخالف زبان انګلیسی نیست وهیچکسی هم اهمیت زبان انګلیسی را درعلوم تجربی منکر شده نمیتواند، اما این کار رئیس جمهور یک کشور نیست که در امور مسلکی دانشکده های تخصصی مداخله کند وزبان تدریس را از دل خودش با صدور فرمانهای انقلابی نظیر تره کی احمق تغیر دهد. این کار استادان مسلکی هر دانشکده است، این سخن کرزی درحقیقت توهین به استادان ودکتران کشور است که قبلا از دانشکدهء طب فارغ شده اند، نظام تدریسی را وزبان تدریس در دانشکده های مسلکی را فقط استادان وبورد مشورتی هر دانشکده نظر به ضرورت خویش تعین میکنند، تو اوغان غول صحرایی شنیده ایی که علی آباد شهر است وحبیب الله کلکانی آمد دختران محمدزایی را به خود وقوماندانهایش نکاح کرد وبی سواد بود پس هرکی از حبیب الله کلکانی دفاع کرد او هم نه مکتب رفته ونه هم فاکولته را درعمر خویش دیده است.
درحالیکه خودت بحیث یکی از طرفداران امان الله زنباره تاهنوز املایت درست نیست وبارها توهین را توحین می نویسی وصدها غلطی املایی دیګر. بناء درموردیکه معلومات نداری هیچ وقت چوت انداز نظر نده که باز سوته پرویز بهمن برسرت فرود میاید.
بازهم در اخیر احترامات تقدیم است
پرویز بهمن
24 جون 2012, 03:57, توسط فدایان شهید مسعود قهرمان
او کنشاه خرباش باز پیدا شدی تو ارامی نجیب اله رحمانی هستی تو کوچی وردکی هستی او شپشوک این دفعه باز شپوش را فراموش کردی .
زنده و جاوید باد نام میر حبیب اله مبازر حقیقی .
کرزی دست نشانده است
کرزی خود فروخته است
24 جون 2012, 11:10, توسط کنیشکا قزباش خدای اقوام
خودت به من پاسخ بده که تو به کدام حقی هر موقع من ابراز نظرشخصی می کنم به من توحین میکنی ؟ تو کی هستی آیا باآمدن در یک سایت مفت و چرند نوشتن همه چیز تکمیل می شود. شما بیماری عقب ماندگی افغانستان هستید.
درنخست فقط یک خونسری وادب و تربیه کرزی به ملیونها مثل شما اشخاص بی مسئولیت می ارزد .
کشوری که افرادش تو باشی و بر خلاف جریان آب شنا کنی و آب بازی را هم بلد نباشی . باید رئیس جمهور اینکار را بکند تا همه بدانند که او چه مرام دارد . باز هم تو نفهمیدی ؟
چون تو خودت به چنگگک اشرار آویزان هستی همه را با عینک قوم پرستی قضاوت می کنی . در حالیکه همه می دانند که تره کی کجا و محترم کرزی کجا .وظیفه رئیس جمهور نیست. کی را شما قبول دارید؟ که وظیفه او باشد .شاید وظیفه خودت باشد که به همه فحش و ناسزا بگویی و تو که از تعلیم چه تربیه هم نداری .شاید قومت هم به همین مرض مبتلا باشد .چون الله در قرآن گفته که مرض غرض وجهل و تار اندیشی را در شما گذاشنه است.
علی آباد اگر نباشد کسانی که هزیان می گویند مانند خودت در کجا برده شوند . در آمریکا؟ نخیر در بیمارستان علی آباد صبر داشته باش روزش می رسد . اما از شما توقع نیست شما نان را به نرخ روز می خورید . وعادت تان است که از جیب کافران تناوول نمائید. حالا اینجا توحین می کنی فردا دست کرزی را هم می بوسید.
این میشود ماشیزم.
24 جون 2012, 11:15, توسط کنیشکا قزباش خدای اقوام
جناب خرمگس کوتاه فکر دیدی که بچه سقوی بر آمدی .شما ها ننگ افغانستان هستید . میدانم که شپش دوست داری . نوش جانت .
کرزی هر چه باشد فعلا تمام قومت از جیبش امرار معاش می کنند و می چرند .
خر عیسی گرش به مکه برند
چوبیاید هنوز بچه سقوی باشد .
24 جون 2012, 12:38, توسط ولی
این نویسنده های برجسته ۰چیز فهم۰ خوش اخلاق۰ موُدب و مشهور پارسی که حالا اینطور هستند خدا داند که در زمانه های بدوی ان فردوسی ها۰ حافظ ها و دیگران از نگا اخلافی چی ولد زناهای بودند.
24 جون 2012, 14:06
کنشکا خان سلیمان کوهی .
کرزی و جیب !!! مگر عکس هایش در پشاور در دوران که دال و روتی را امریکا و پاکستان از طریق مجددی پیشش می اندخت را ندیده یی !!!
کرزی و فامیل و برادران و اقارب و همقطار هایش از جیب ملت میلونر ها شده اند کابل بانک .... اگر خارجی ها کمک میکنند بخاطر منافع خود شان برای همه مردم ماست نه برای خرزی غر زی و کوه زی به خزانه ملت وا ریز میشود و هر کی دست برد بدان بزنند خائن دزد اختلاس گر است .
گناه جناب عالی نیست در دامان قبیله بدور از حق و حقیت پرورش نموده یی .
خر عیسا گر بمکه ... در مورد خودت صادق است ...
یک قدم از قانون بدوی اوغانوالی تان عقب نشینی نمیکنید بزرگ و کوچک و بیسواد و با سواد تان .
24 جون 2012, 14:55, توسط کنیشکا قزباش خدای اقوام
شام تا به بامداد برای شما قصه لیلی ومجنون را شرح می دهم باز شما میپرسید که که لیلی زن بود یا مرد . من قزلباش هستم وزبان ما پارسی دری است و از «زاد آریائی هستم ولی قزلباش به اساس یاحسین و یاحسن و در کله کله خود بزن بنا نشده به اساس خرد و دانش و هوشیاری بناشده .
من نه از قوم کرزی هستم ونه از قبیله اش فقط او کسی است که نمی گزارد جنایت کاران قوم پرست و دین پرست اموال مردم را چور وچپاول کند .
و کسانی هم که مخالف اوست . 100% ریشه در جهاد و دزدی و چور مال مردم دارد . که این واقعیت آشکار است . آفتاب را شما به دو انگشت پنهان کرده نمیتوانید.
24 جون 2012, 17:36
آقای بهمن
تحلیل منطقی نمودید .
ملا کون شکاف خرباش
از حبیب الله کلکانی نوشتید - . اما نگفتید که قهرمان افسانوی قبیله یعنی امان الله درین اواخر چلوصافش از آب بیرون شده واو هم مانند پدرو پدر بزرگش دنبال یک جیز گر استعماری رفته بود و بدست آوردن قدرت طفیلی را از هتلر جرمن تقاضا نموده بود و همانند دیگر شاهان قبیله به درگاه باداران جرمنی رو آور بود.
24 جون 2012, 20:34, توسط مرسل پری
عجب منطقی داری کنش غول اوغولک که کرزی نمیگذارد افراد قومگرا را که هستی دارایی مردم را چورکنه اواحمق کرزی خودیک قومگرااست واطرافیانش از احدی زنچوگرفته تا کریمک خرم همه متعصب قومگرا ودشمن اقوام غیراوغان استند تواینقدرانسان پست استی که هرچیزرا به چشم میبینی بازخوده به کوچه حسن چپ میزنی اصلن وجدان انسانی تومرده اگر وجدان انسانی میداشتی چنین اذهان نمیگفتی
25 جون 2012, 05:46
کنشکا باز هم قضاوت اوغانی بوش و حفیظ اله امین گونه ,گویا هر کی با او مخالف است از جمع ادمکشان و دزدان کوهیست و باید جهادی باشند مگر جهادی تنها تاجک ها هزاره و ازبکها بودند یا قبیله نیز ؟؟؟ ..
خوب بود میگفتی از جمع مظلومان تاجک ازبک هزاره ......ست یا از جمع عادلان و انسانان با ضمیر ..
ایا بجز از اوغان کسی دیکر در وطن ما در پهلوی نامش نام گله و قبیله و تبارش را ذکر میکنند ؟؟!!این عادت اوغانی تانرا با ذکر قزلباش در جوار کنشکا , یا جا دادن در پلوان موسی "هزاره " را از همان فرهنگ نابکار اوغانی تان گرپته اید... .
انقدر غول تشریف داری که تصور هم نمیکنی که اصل قزالباش خلفیه احمد شاه جان ملتانی " ترک " اند زمانیکه ترک باشند اریایی شده نمی توانند !!
23 جون 2012, 20:22, توسط فرشید
با زبان انگلیسی نباید ازدر تعصب وکوتاه نظری پیش آمد. انگلیسی زبان اول جهان امروز است ( و شاید فردا نیز)، زبان فلسفه، دانش، سیاست، اقتصاد، تکنالوژی وهنر وادبیات است . اگر ما خواهان وارد شدن به جهان امروز هستیم با زبان فارسی یا پشتو نخواهیم توانست به این آرزو برسیم. این یک سوی قضیه است . ولی انگیزه ی حامد کرزی در این فرمایشات خود قطعن قابل شک وتردید است . نیت او از صحنه بدر کردن زبان فارسی به صورت گام به گام است . ماهیت تیم حاکم به همه روشن است و پلان های آن ها علیه فرهنگ وهویت غیر قبیله ای نیز به قدر کافی افشا گردیده است. نخبگان فرهنگی وسیاسی ما اگر می توانستند از منجلاب تشتت و نفاق وبی اعتمادی بیرن آمده و علیه شوونیست های قبیله وارد عمل مشترک می شدند ممکن بود این جریان ضد ملی مهار شود.
23 جون 2012, 20:25, توسط فرشید
باید گفت که نویسنده در گزینش سر خط مقاله ی خود کمی احساساتی شده و کم دقتی
کرده است . استفاده اززبان انگلیس خیانت نی بلکه حذف زبا ن های بومی خیانت است.
23 جون 2012, 21:28, توسط صفر
لعنت بر کر زی و کور زی هر دو
23 جون 2012, 21:39, توسط زاهدی
تصور کنید که محصلین دانشکده پزشکی بعد از اتمام آموزش آنهم با زبان انگلیسی به عنوان داکتر در شفاخانه ها و معاینه خانه هایشان منتظر مریض هستند، یک مریض از ولایت خوست میاید به کابل تا معالجه شود داکتر، زبان مادری اش فارسی بوده و زبان تخصص اش انگلیسی حال چگونه میتواند به مریض که غیر از زبان بومی پشتو چیزی دیگر نمیداند توضیح بدهد که تو فلان بیماری را داری و این داروها را در فلان زمان معین استفاده کن و اگر این علایم در بدنت ظاهر شد بدان که با دارو حساسیت داری و نباید استفاده کنی ... به نظرم خیلی مشکل است. آقای کرزی اول باید به برادران ناراضی اش بگوید که مکاتب را اتش نزنند، محصلین را مسموم نکنند تا مردم سواد خواندن و نوشتن بیاموزد آن داکتر بیچاره که تخصص اش را با زبان انگلیسی فرا گرفته بتواند به مریض خوستی و یا قندهاری اش توضیح بدهد.
24 جون 2012, 00:04, توسط مرسل پری
محکمه وجدان
بیننده گان تلویزون یک سلام برشما من مرسل پری مجری برنامه محکمه وجدان که تازه ازطریق شبکه یک راه اندازی شده شمارا همراهی میکنم خداکندتاآخرین دقایق برنامه خسته نشوین وازبرنامه مالذت ببرین درنخستن برنامه ما نخستین مهمان را دعوت کرده ایم که ایشان یکی ازچهرهای متعصب ، قومگرا، خاین ، بی وجدان ویک شخص کثیف میباشد که نامشان است انورلحق احدی مشهوربه احدی زنچو ایشان رهبرحزب افغان ملت هستند که به اصطلاح عوام مااوغان ذلت ودرحکومت پوشالی کرزی یکی ازمهُرهای کلیدی به حساب میاید تشویق شان کنید که به تالارمیایند
مرسل پری: جناب احدی ازاینکه دعوت ماراپذیرفتید ممنون ازشما
احدی: تشکربسیارزیادتشکرکه به مه جای افتخاراست به نخستین برنامه شمادعوت شدم
مرسل پری: اوغان ملت یعنی چه حزب شماچه مفهوم داره
احدی: حزب ماازتمام اقوام نماینده گی میکنه مانمیخواهیم که کسی احساس کنه درمقابلش تعبیض صورت میگیرد
مرسل پری: اماجناب احدی قراریکه من میشنوم شماخود غرق تعبیض قوم گرایی هستین تاچه اندازه این واقعیت داره
احدی: نی ای حقیقت نداره ماوحزب ما باتمام مردم برخوردمایکسان است این تبلیغ دشمنان است که چنین وچنان میگن
درحالیکه ما نماینده تمام اقوام استیم
مرسل پرسل: اماتعبیض شما زیادتر در مورد زبان فارسی است شمادرمقابل واژه گان فارسی حساسیت دارین چرا؟
احدی:چراکه پشتونها دراکثریت استند باید زبانشان ملی باشد واصطلاحات ملی باید حفظ شود
مرسل پری: کی میگه پشتونهادراکثرت استند آیانفوس شماری شده
احدی: نی نفوس شماری نشده
مرسل پری: پس گُه میخوری چنین تعبیرغلط میکنی که پشتونهادراکثریت استند درحالیکه نفوس شماری نشده ازکجامیدانی که پشتونهادراکثریت استند به دودلیل بوده میتانه که بگویی پشتونهادراکثریت استند یاخالق انسانهاباشی ویااینکه علم غیب بدانی
آیاتوخالق انسانهاستی ویاغیب دان
احدی: ببینین شما به مه توهین میکنن
مرسل پری: مه چه توهین میکنم توخودیک توهین استی برای انسانیت
احدی:درست است که مه علم غیب ندارم اما ما علامه هاداشتیم که ازعلم غیب آگاه بودند مانند علامه عبدالرحمن خان ، علامه نادرخان ،علامه هاشم خان علامه نعیم خان ، علامه محمدگل مهمند ، علامه داوود خان ، علامه عبدلاحی حبیبی که ایشان در"پته خزانه "نفوس پشتونهارا نوشته بودند وباماشین حساب "پته خزانه" ضرب زدند که پشتونها73/62درصد جمعیت کل کشورتشکیل میدهند.این علامه هاهرگزدروغ نمیگویند
مرسل پری : خو پس این علامه هابوده که چنین تعبیرکرده انداما اینهاخود غرق تعصب قومگرایی بودند و"پته خزانه" یک اثرجعلی است که توسط دانشمندان اوغان پاکستانی ردشده
احدی:پشتونهای پاکستانی نوکران پنجابیهااستند آنها برگفته پنجابیهامُهرتایید می نهندحقیقت اینست که پشتونهاباشندگان اصلی افغانستان استند وزبان پشتوزبان ملی وزبان بسیارقدیمی است
مرسل پری: ملی یعنی چه
احدی :ملی یعنی همه گانی که اکثریت شهروندان یک کشوربه زبان ملی خود صحبت میکنند واطلاحات ملی خوده حفظ میکنن مه برتان مثال میتم مثلن تاجیکستان دراونجاازبکهاهم زندگی میکنن ودیگراقوام هم وجوددارند امازبانشان تاجیکی است وازاصطلاحات تاجیکی استفاده میکنن درازبکستان همچنان که 40درصد تاجیک زندگی میکنه اما زبان ازبکی زبان اصلی مملکت است واصطلاحات ملی اش حفظ میشود درهندهمچنان
مرسل پری:شمادروغ میگوید جناب احدی مه برتان پاکستان رامثال میاورم که فقط6درصد اردوزبان وجوددارد زبان رسمی وملی شان اردواست درحالیکه پنجابیهااکثریت نفوس راتشکیل میدهند درکشورما فقط فارسی زبان همه گانی است نه پشتو شاید شمامتوجه رسانه های تصویری وصوتی استین که همه به زبان فارسی است پس چگونه چنین ادعای دروغین میکنین درحالیکه پشتویک زبان اقلیت است درجنوب ودربخشی ازشرق کشورگوینده گان داردبس
احدی : نی مه دروغگونیستم از دروغ نفرت دارم درست است که رسانه هابه فارسی است چراکه فارسی به زوربالای مردم تحمیل شده وپشتونهای مظلوم یک عمراین زبان بیگانه راآموختن ودم نیاوردند حالاچنین نخواهدشد
مرسل پری :بازهم دروغ زبان فارسی تحمیل شده نیست وبیگانه هم نیست خواستگاهش همین اوغانستان امروزی است هرکس به خوش خودیادمیگیرد اماپشتوبه زورتحمیل شده به این خاطرمردم مازبان زوررا قبول ندارند وبرایش ارزش قایل نیستندوتعریف شماهم ازملی یک تعریف جعلی است پشتوهیچوقت زبان همه گانی بوده نمیتانه چرا قدرت گفتاری نداره خوب سوال اینجاست که شماچرابرای تقویت زبان پشتوکوشش نمیکنین فقط برای تضعیف زبان فارسی همیشه دست به جعلکاری میزنین چرا؟
احدی : نی ماکوشش زیادکردیم نوآوریهای زیادی انجام دادیم مثلن لغاتهای تازه وارد پشتوساختیم که سابق ازفارسی ویاهم ازانگلیسی استفاده میکدیم مثل رباب ، دشرنگ سوتی ، رادیو ، دژغغه دنگی وامثال آن ماشب وروزاین کوشش را میکنیم که دراکادمی علوم علامه های ما وارد عمل شده اند انشالله به زودترین فرست نتجیه این علامه معلوم خواهدشد
مرسل پری: معلوم شده جعل تازه شان بنام دانشنامهِ آریانا که مردم شماری هم کرده اند وتوهین به اقوام کشورکرده اند شمادرمورداین دانشنامه چه میگوید
احدی: مه شخصن حرف علامه های پشتون را قبول میکنم که علامه سلیمان لایق ، علامه حبیب الله رفیع ، علامه اسماعیل یون ، علامه مصداق اینها همه شاگردان علامه های پیشین استند هرگزحرفشان دروغ نیست آنچه که دردایره المعارف نوشته شده حقیقت داره
مرسل پری:خوب جناب احدی شما چگونه این جعلیات رامی پذیرت درحالیکه شماخودتحصیل کرده غرب استین
احدی:درست است مه تحصیل کرده غرب استم اما در رگ و روان مه خون قبیله جریان داره آنچه به نفع پشتونها باشه اگه جعل هم باشه مه وتمام ارگ نشینان به دودیده می پذیریم
مرسل پری: سوال آخرم اینست که به شماچرازنچومیگن
احدی: ای تبلیغ دشمنان است مه یک مرد استم یک مرد پشتون یک مرد پشتون مفعول بوده میتانه امازنچونی
مرسل پری:خوب بیننده گان عزیزبیاید که وجدان جناب احدی را محکمه کنیم وببینیم که چقدریک انسان بی وجدان است اله های که دردست دارید سبزنشانه بلی رامیدهد وسرخ نشانه خیررا
احدی :مه میتانم ری بتم
مرسل پری:البته که بلی اما اینجاجعل کردن ممنوع است
مرسل پری :خوب شروع میکنیم به ری گیری 1-2-3
مرسل پری : ری گیری تمام شد ببینیم که چقدر مردم حرفهای دروغ شمارا تایید کرده وچقدرنکرده این به مردم مربوط است که وجدان شمارا محکمه کند هاهاهاها 99درصد حاضرین درتالار ری شان برخلاف جناب احدی ویک درصد موافق باگفته دروغشان شایدهمی یک درصدهم خودجناب داده باشد
احدی: مه ای ره قبول ندارم مردم باید طرفدارمه باشن هرچه که مابگویم باید قبول کنند
مرسل پری: احدی زیاد هنگ نزن برنامه ماروبه پایان است خوب بیننده گان عزیز تابرنامه دیگربایک بی وجدان دیگرباشماخداحافظی میکنیم شب تان خوش خدانگهدار
"مرسل پری"
28 جون 2012, 04:59, توسط Mahmoodi
Karzai is not human. he is animal . pashtoon wants to finish and take over all Afghansitan and Black dog Obama and his Yahoodi powers helping him.
we can only win this war if we join hands < Tajik , Uzbek and Azara other wise we are done .
24 جون 2012, 02:20, توسط موسی هزاره
من می خواهم به چند نکته در این مقاله اشاره کنم:
1. تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی به معنی فراموشی زبان بومی نیست. تحصیل در رشته های طب و انجنیری در غیر ان هم، بیش از هفتاد در صد انگلیسی است. یعنی مگر چه چیز را ما در این دو رشته کشف کرده ایم که نامش به زبان بومی ما باشد؟
2. تحصیل به زبان انگلیسی امتیازات جدی دارد که نویسنده نادید گرفته است. مثلا،
فعلا هندوستان، در جذب سرمایه گذاری در تیلی کمیونیکیشن، در جهان رتبه ای اول را دارد. چرا؟ چون نیروی کار هندوستان به زبان انگلیسی مسلط هستند. اگر نه با زبانهای هندی چطور می تواند برای مشتریان یک شرکت امریکایی و یا استرالیایی خدمات ارایه کند؟
نیروی کار هندوستان و حتی باکستان، برای جستجو و یافتن کار در سراسر جهان شکل ندارند چون زبان انگلیسی را خوب می دانند. به همین دلیل، در اکثر کشورهای غربی، کارگران ماهر این دو کشور در رشته ای خود کار می کنند.
3. انگلیسی را بریتانیا بر هند تحمیل نکرد. هندوستان برای از بین بردن اختلافات زبانی انگلیسی را ترویج کرد. در هندوستان بیش از 300 زبان وجود دارد و هرکس می خواست زبان او رسمی باشد.
4. قرار است ما در جهان امروز باواقعیت های ان زندگی کنیم. زبان انگلیسی در جهان امروز یک زبان جهانی است. مربوط یک کشور نیست. شما وقتی انگلسی بلد باشید، دروازه های زبادتری به روی تان باز است. از تمام رسانه های انگلسی زبان می توانید استفاده کنید. از منابع انگلسی می توانید استفاده کنید.
5. فعلا هم ما چیزی واقعا به زبان بومی خود نداریم. حتی در زبان فارسی، ما در حقیقت مستعمره ای فرهنگی ایران شده ایم. زبان های فارسی و پشتونی ما برای پاسخ گفتن به نیازهای علمی ما بسیار ضعیف هستند و مانمی توانیم با سرعتی دلخواه این زبانها را برای حمل مفاهیم علمی امروز متحول کنیم. در نتیجه، یا باید کتابها و منابع کهنه را استفاده کنیم و یا باید از منابع ایران استفاده کنیم که در این صورت، باز هم زبان ما به سوی یک سردر گمی پیش خواهد رفت.
6. خیلی از رشته های طب و انجنیری حتی نام شان وارد زبان پشتون و فارسی ما نشده چه برسد به محتواری شان. ما بیش از یک قرن زمان لازم داریم که محتوای این علوم را حتی به صورت نیم بند وارد زبانهای خود بکنیم ان هم اگر باسرعتی بسیار حرکت کنیم. و اگر نه روز مان سیاه می شود.
بنابر این، به نظر من، به این سخنان کرزی ناید با دید قومی و زبانی نگریست. بلکه اگر اعتراض هم داریم باید اعتراض مان را به صورت تحلیلی و شایسته بیان کنیم و از تهمت و افترا و لج بازی دست بکشیم. من باور دارم که برای ساختن یک ملت و کشور،ما به تصمیم های بزرگ سرنوشت ساز نیاز داریم. با دیدهای تنگ و تعصب الود ما به جایی نمی رسیم. مخصوصا با زنجیر قوم گرایی بر گردمان، امیدی به اینده ای درخشان نمی ماند.
من فکر می کنم، تحصیل نه تنها در رشته های طب و انجنیری بلکه در تمام رشته های علوم تجربی باد به زبان انگیسی باشد. این هیچ ضرر ندارد اما ما را وارد جهان امروز می کند. فعلا کشور ما در قرن بیست و یک قرار ندارد. کشور ما فعلا حتی به قرن هجده نرسیده است. ایا تا ابد می خواهیم در عقب ماندگی وبدبختی زندگی کنیم؟
8. در مورد هندوستان، دوست ما اقای نویسنده دچار یک اشتباه شده است. هند، در دانش پزشکی و نرم افزار کمپوتر واقعا امروز برای خودش جایگاهی بلندی دارد. اینکه نصف جمعیت هند زیر فقر زندگی می کند دلیل این نیست که هند در علم طب عقب مانده است. اگر پیشرفت را از روی در امد بگیریم در این صورت قطر باید پیشرفته ترین کشور دنیا باشد. زبان انگلیسی در هند نفع های بسیاری داشته است که پیشرفت چشمگیر دانشمندان ان در رشتههای پزشکی و کمپوتینگ یکی از انها است.
قصه ای پاکستان جدا است. پاکستان یک دولت ناکام است و لذا در سیاست شکست خورده است.
دوست ما اسکاندیناویا را مثال اورده اند. اسکاندیناویا پا به پای کشورهای انگلیسی زبان صنعتی شدند و پیشرفت کردن و زبان خود را هم با دانش و جهان مدرن منطبق کردند. اما ما نه ان فرصت را داریم و نه توان علمی اش را.
24 جون 2012, 03:19, توسط یوسفزی
با درود خدمت دوستان کرامی باید نگاشت که ، فرموده های نویسنده قابل درک واحساس است وآنهای که از موضوع سر سری میگذرند، در حقیقت پای بالای هویت فرهنگی وزبانی خویش گذاشته ، با چشم باز از خود بیگانگی را با اراده خود می پذیرند؛ ملت که زبان وتاریخ وهویت فرهنگی نداشته باشد ، مرده است وقابل ارزش نیست ! مگر در ایران که آخوندها در رهبریش قرار دارند وزبان پارسی زبان دانشگاهی است ، علم پزشکی وکمپیوتر تا حد اعلی آن رشد نکرده است؟ درترکیه همچنان ودر کشور کوچک بلغاریا به مراتب درایت پزشکان بلغاریا بالاتر از کشورهای انگریزی زبان است وهمه دانشگاه های بلغاریا با زبان خودشان میباشد وخیلی هم افتخار دارند. ویا روسیه دیگر کشورهای که با زبان ملی وتاریخی خویش تدریس مسنمایند وپیشرفته هم هستند. درچین نگاه بدارید، در کدام عرصه کمبودی دارند؟ اکثر چینیها زبان انگریزی را هم نمیدانند ولی متخصص رشته های گوناگون میباشند. درد کرزی واوغان ملت آنست که چگونه بتوانند زبان تاریخی وریشه دار مارا کم رنگ سازند وآهسته آهسته قسمکه از هندوستان کنار زده شد ، از گهواره خودش هم توسط این تبار هم هدف انگریز بیرون سازند!زبان پشتوظرفیت تدریس واداره یک کشور را ندارد وهر قدر که تحمیل کرده شد ، به همان اندازه از سوی مردمان وحتی خود پشتونها دور زده شد ونگرانی کرزی واحدی ویارانشان دراین است که ععصر بیداری وخرد گرایی وخود شناسی اقوام رسیده است وزبان پشتو شاید دیگر باقوت پیش به زندگی اش دوام ندهد ، با نیرنگ خرد باختگی ووجدان زدگی وخود فروشی واز خود بیگانگی ونهایت بیغیرتی از موقف خویش سوی استفاده کرده ، بخاطر گل روی بادارها چنین خوش خدمتی را پیشنهاد کرده اند ، ولی کور خوانده اند که فرزندان برومند این سرزمین هرگز نخواهند گذاشت تا به این آرمان مزدور منشانه کامیاب شوند واین کار براستی که خیانت ملی وخیانت فرهنگی ورشد وگسترش استعمار فرهنگی است ، اگر کرزی دراین راه پا فشاری نماید کشور را یکبار دیگر دچار از هم پاشیدگی خواهد ساخت وعواقب وخیم در انتظارش خواهد بود! داکتریکه با زبان انگلیسی دانشگاه بخواند ، خدمتش را در کدام کشور وبالای کدام مردم پیاده خواهد ساخت؟ مگر اینکه آقای کرزی خودش دارلترجمه تآسیس نماید ودر هر اداره چندین ترجمان را توظیف گرداند تا مردم سخنان داکتر وانجنیر را بفهمند! شرم ونادانی واز خود بیگانگی هم سرحدی دارد که کرزی تمام مرزها را ویران ومانند حیوان بی فراست به هر چیز وهر جای شاخ میزند تا نظم وهنجارهای جامعه ومردم را یکسره بر باد کند ، زیرا که خودش را بعد از دوسال بربادشده میداند.
24 جون 2012, 06:07, توسط پارسی
این اوغان های بی فرهنگی، وحشی نمی دانند با زبان پارسی چگونه مبارزه کنند !؟ این احمقی ریس قبیله "کرزی" تا فعلأ درک نکرده است اگر زبانی انگریزی یاد داشتن راه ای برای خوشبختی ،خوب درس خواندن، پیشرفت وترقی می بود....باید کشورهای افریقای و کارائیب........از جمله پیشرفته ترین کشورهای در دنیا می بودند...زیرا اکثرأ این کشورها زبان بومی خود را در اثری توطه های سیاسی، فرهنگی، استعماری بدور انداختن و در تمامی شئون زنده گی از زبان انگریزی، فرا نسوی،پرتگالی، اسپانوی.....بهره می گیرند.مثلأ .جامایکا ،اسلوادور ..نایجریا ،مالی ،گانا، افریقای جنوبی،انگولا، کانگو ،موزمبق،گینه بیسوی،چاد،مراکش، گابون وووووو..
24 جون 2012, 07:18, توسط احمدی
این عاقلانه ترین تصمیم است که آقای کرزی و کابینه اش گرفته است. کسانیکه مخالفت میکنند، فقط نظریات شخصی شانرا مینویسند، تحلیل درستی از موضوع ندارند. تمام کشورهای دنیا هم به زبان ملی شان تدریس میکنند و هم به زبان انگلیسی که از نظر نویسنده محترم خیانت ملی است. لعنت به شما کوتا فکران و تکه داران دین و فرهنگ.
24 جون 2012, 11:05
اول یکی به ای خشتک کشال، سبک مغز،جنوبی بدوی وحشی بفهماند که ۲۶۰ سال پدران و مادران و بادارانت فارسی را زدند اما هیچ نتوانستند.حالا تو روانی ،چشمک زده همراه چهار غول بویگین دیگر قصد ان را کرده اید که فارسی را حذف کنید؟
چون پشتو زبان علمی نیست و این شمایان را ازار میدهد.
24 جون 2012, 11:07
و پشتون عالم نبوده، نیست و نخواهد بود.
24 جون 2012, 11:09, توسط بدخوی
احدی زنچو!!!!!!!!!! کشتی ما را
24 جون 2012, 13:17, توسط مرسل پری
اگربرای پشتونها جبریل هم معلم شود آنهاانسان شدنی نیستند پشتونها هیچوقت این فرهنگ کوه نشینی خودرا باشهرنشینی تبدیل نمیکنن اگه به قیمت بهشت هم باشد پشتون پشتون است یعنی کوه نشین، بیابان گرد ،عقب گرا ،فرهنگ ستیز ،دشمن دانش، کله شخ ،لجوج، زن ستیز، زن فروش وبه هزاران فسق وفساد دیگه اغوشته استند خداوند درسوره محمد خطاب به پیمبرش چنین میگوید"خودرا جگرخون مسازبه کسانیکه ایمان نمیاورندچراکه مه مهُرگمراهی به سینه های شان نهاده ام وبه گوشهایشان پرده آهنین نصب کرده ام وچشمانشانرا کورساخته ام اینهادرحالیکه حقیقت را میبین بازانکارمیکنند که نی این حقیقت نیست اگرمن هم خودرا برایشان نازل کنم بازهم انکارمیکنن"پس این پشتونها ازهمان قماش مردمان استندحقیقت پذیرنیستند آنچه که به نفع شان نیست به دنبال آن روان استند پشتونهادر بحر جهل پشتونوالی خود غرق شده اند اینها هرگز رهنمایی نخواهندداشت چراکه خداوند قوم جاهل رارهنمایی نمیکند خودخداوند درقران خودمیفرماید "کسانی راکه من گمراه میکنم هرگز به راه راست هدایت نخواهند یافت چراکه آنهادرغضب من گرفتارشده اند" امروزپشتونهادرغضب الهی گرفتارشده اند هیچ معلمی وهیچ دانشی نمیتواند که اینهارا ازگمراهی نجات دهد............
24 جون 2012, 15:17, توسط فراری
پیشنهاد کرزی بد نیست اما به این سادگی و به این یک فرمانک کوچه و بازاری کار ساخته نمیشود.
میتود درسی باید تغیر کند.
مواد درسی باید تغیر کند.
کسانیکه میخواهند داکتر و یا انجینیر باشند باید مضامین انگلیسی زیاد تر بخوانند و به سویه بالاتر از معمول.
اول کجاه همانقدر معلم انگلیسی فهم داریم .
هر تحول بدون بودجه کافی امکان پزیر نیست.
اکر تو کرزی لاف نمیزنی دلت به حال مردم افغانستان میسوزد برو در مناطق پشتون نشین مکتب ها را فعال بکو
کلنیک حمایه طفل و مادر بساز مشکلات کوچی ها را حل بکو نفاق و بد بختی که دامنگیر هر افغان شده حل بکو بعد بیا دست به این کا های بزک بزن .
فر مان های تره کی هیچ کدام ان بد نبود اما به شرایط افغانستان مطابقت نداشت.
اوکرزی نصف مردم افغانستان بیسواد است توهیچ خبر نیستی.
ار این فرمان بی سنجش و بدون محاسبه تواگر میکفتی تمام معلمین مکتب ها باید فا کولته پاس باشد البته با معاش کافی بهتر از ان بود که لاف زدی در جیبت خود دوروپیه نداری از اسمان نصوار توف میکنی.
24 جون 2012, 17:09, توسط کنیشکا قزلباش خدای اقوام افغانستان
بادرود به فرهیختگان و لعنت بر یاوه سرایان
هم میهنان گرامی شما فکر میکردید که بی بی سی همیشه بعضی مسایل غرض آلود جلوه می دهد
با مقایسه عنوان این مقاله بامقاله که در لینک بی بی سی میخوانید میدانید که مشکل ما یکعده پروپاگندچی ها یا ستون پنجم خرافات و تفرقه در بین خود افغان های بدل وجود دارد . که بدون تحلیل یکی آن که از جوی خیز زد همه بدنبال خیز می زنند.
بعد از مقایسه خود قضاوت کنید . بین دشمنان قبلی و فعلی ما .
آنلاین : http://www.bbc.co.uk/persian/a...
25 جون 2012, 14:28, توسط فدایان شهید مسعود
کنشکا قزلباش تواز همان پشتونهای غول و خلقی های ادم کش هستی ا.
نام اصلی تو نجیب اله ر حمانی است .
او خر باز شپوش را فراموش کردی.
او بیعقل تو هنوز خر هستی کرزی پشتون ها ا را بود کرده است تو بیخبر هستی اوخر.
برو مکتب های خود را فعال کنید که خر در جامعه ما کم شود .
25 جون 2012, 00:07, توسط تا زنده یک افغان است زنده افغانستان است
کرزی خو رقم بچه سقاو واری نگفته که بروید بودنه بازی کنید او گفته بروید به انگلیسی درس بخوانید داکتر شوید انجنیر شوید بچه های سقاو دو می زنن اما از یاد شان رفته که بری صدها سال مردهای شما برای پشتون نوکری می کردن و خانم های شما برای پشتون ... می کردن حالا شما خودها را تجزیه طلب جور کردین شما بی غیرت مردم
25 جون 2012, 00:38, توسط Afghan
Kabul Press? sadqe name Kabul shwaed ba en tasbe ke dared ....Behman to wa amsale to ke dar ben aqwam tafaroqa me andazed wa arzoe tan tajzea Afghanistan aziz ast en arzo ra ba gor khwahed bord mesle ke nyakane tan borda bod
25 جون 2012, 08:47, توسط سیدمرتضی
آموزش علوم به زبان های بین المللی ضرورت مبرم محصلین دانشگاه های افغانستان است:
اخیراً نشریه Kabul Press? در پیوند به سخنان حامد کرزی رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان که در شورای ملی افغانستان راجع به تعدیل متون آموزشی پوهنځی های طب و انجنیری سخن میگفت چنین نوشته است:
" حذف زبان های بومی از دانشگاه ها و استفاده از زبان خارجی خیانت ملی است. "
من با این عقیده Kabul Press اصلاً موافق نیستم - آموزش علوم به یکی از زبان های بین المللی موثر ترین برنامه تحصیلی در کشور است زیرا فراگیری علوم به زبان های بین المللی (انگلیسی یا .....) ما را قادر خواهد ساخت تا در هر زمان و در هر مکان از فواید متون علمی فرا مرزی استفاده اعظمی نماییم.
هرچند تحصیلاتی عالی (ماستری و دوکتورا) هم داشته باشیم اما به یکی از بان های بین المللی آشنایی نداشته باشیم با علوم معاصر و راه کار های مدرن روز بیگانه خواهیم ماند !!!
25 جون 2012, 09:04
بنام ایزد دانا
سلام علیکم
برای حفظ و پاسداری از فرهنگ و زبان هزارگی پیشنهادی داشتم لطفا اگر مقدوراست با مسئولین نیز در جریان بگذارید . کمیسیونی متشکل از ادیبان و زبان شناسان زبان هزاگی تشکیل گردد که از ورود اصطلاحات خارجی و غیره در حد امکان جلوگیری گردد. مثلا الفاظ و اصطلاحات زبانهای خارجی در رسانه های جمعی مثل رادیو و تلویزیون، روزنامه ها ، سایت ها، مدارس ، دانشگاه ها و غیره وبجای آن اصطلاحات با تحقیق معادل هزارگی آن به رسانه توصیه شود و مورد استفاده گردد وبا متخلفین در حد امکان متذکر گردد نمایش فیلم های خارجی با زبان اصلی لطمه ای به فرهنگ و زبان مادری است حتی باید فیلم های کشور های هم زبان خودمان را نیز برگردان (دوپلاژ) کرد به لهجه محلی چون اینگونه از زبان و لهجه هزارگی محافظت مینمایم ، اگر این گونه سیلی از فرهنگ و زبان و لهجه دیگران وارد زبان هزارگی یا دیگر لهجه های بومی مثل ازبکی ، تاجیکی ، پشتون ، پشی وغیره شود دیگر از فرهنگ و زبان های بومی نخواهد ماند، با تغییرنظام زبان آموزشی کشور ، فرهنگ و اصالت زبان دری نیز تضعیف می شود ، اینکه مواد درسی به زبان اصلی بهتر است بهانه ای بیش نیست . و هند ، پاکستان را مثال پیشرفت آورده اند در حالی که زبان انگلیسی بر هند و پاکستان در زمان استعمارشان تحمیل شده بود. مگر ژاپن ، چین ، کره ، تایوان،... زبان آموزشی خود را عوض کردند؟ نظام زبان آموزشی نباید تغییر کند باید جهد و تلاش زیاد شود و همچنین علوم ترجمه را تغویت کنیم. با عوض شدن زبان رفته رفته فرهنگ ، زبان و اصالت ملی نیز عوض میشود . ودیگر اثری از ادبیات زبان دری ،هزارگی و دیگر زبان های بومی نخواهد بود. وخداوند در قرآن کریم میفرمایند:
«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم»
(حجرات/13)
ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروهها و تیرههای بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛همانا گرامی ترین شما نزد خدا، با تقوی ترین شماست.
25 جون 2012, 12:09
هنوز کجاست، صبر کنید که یکبار قرارداد پایگاه های نظامی امریکا امضا شود، بعد خواهید دید که از فرهنگ و زبان مردم افغانستان چه باقی میماند. اگر افغانستان را در ظرف ده سال آینده به فلیپین وتایلند مبدل نکردند، بعد همین سایت کابل پرس? نشانی باشد. آنهای که گاهی به تایلند یا فلیپین سفر کرده اند، میدانند که مقصدم چیست.
باید در ضمن بگویم که من درتدریس لسان انگلیس در دانشگاه ها خطری برای ازبین بردن زبان بومی ما نمی بینم. اما فرهنگ ما تنها زبان های مروج این کشور نیست، که در آینده تغیر خواهد کرد، بلکه در تمام ابعاد دیگر و بخصوص در بعد های اخلاقی و اقتصادی تغیرات خطرناکِ وارد این کشور خواهد شد.
25 جون 2012, 13:34, توسط افغانی
دوست عزیز بی نام که مردم افغانستان را از فیلیبین و تایلند شدن می ترسانید.
خدمت تان عرض کنم که افغانستان برای اینکه مثل فیلیبین و و یا تایلند شود، به حد اقل صد سال وقت نیاز دارد. تایلند در تمام اسیا، کشوری است که در طول تاریخش، اشغال نشده است. ورزش بوکس تایلندی و یا تای باکسینک ، در تمام جهان امروز به یکی از ورزشهای محبوب تبدیل شده است و در هر کلب این ورزش در هر کشور ، بیرق تایلند باید بر افراشته باشد.
تایلند از نظرصنعتی و سواد ، یکی از بیشرفته ترین کشورها در اسیا است. من تا هنوز در هیچ کشور مهاجر تایلندی ندیده ام. همچنان خدمت عرض کنم که تایلند یکی از چند کشور محدود جهان است که ناب هواپیمابر خود را دارد که حتی چین هنوز ناب هوایپیمابر خود را ندارد. ارتش تایلندی یکی از بهترین ارتش های منطقه است.
فیلیپین، چهل و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است که در امد سالانه ای ان بیش از 220 بیلیون دالر است. میزان سواد در ان 94% است و این کشور یکی از بزرگترین ارتش های منطقه را دارد.
حالا چطور است که شما ما را از فیلیبین و تایلند شدن می ترسانید؟
27 جون 2012, 12:21
به جواب آقای افغانی،
بیاید که چند آمار رسمی و غیر رسمی مملکت تایلند را باهم مطالعه کنیم:
عایدات ناخالص تایلند توسط شغل روسپیگری به سالانه 27 ملیارد دالر میرسد، که 14% عایدات اقتصاد تایلند را تشکیل میدهد.
در تایلند آمار روسپی ها بین 1،5 الی 2،8 میلیون روسپی زن و مرد وجود دارد.
تعداد تخمینی اطفال که در بازار های سکس عرضه میشوند، 200 هزار طفل میباشد.
به تعداد600 هزار روسپی خانه ها در تایلند وجود دارد. بار ها، هوتل ها و کاباره ها یا سالون های "ماساژ" ضمن این احسایه نمیباشد.
بخصوص روستایان و دهاقین فقیر شمال تایلند دختران و پسران شانرا به دلالان سکس میفروشند. ازین لحاظ 28% عایدات این مردم فقیر از فروش اولاد هایشان تأمین میشود.
قیمت یک روسپی که برای یک روز به کرایه داده میشود، بین 9 و 20 یورو میباشد.
بین 30% الی 90 % روسپی ها به مریضی ایدز مبتلا اند.
سالانه 4،6 میلیون مردان تایلندی، 1 میلیون مردان ملایازیائی، 400 هزار مردان آلمانی( که بعد از انگلیسی ها و امریکائی ها در درجه سوم قرار دارند) از روسپی های تایلند مستفید میشوند.
منابع:
UNO
ECPAT (End Child Prostitution in Asian Tourism)
Organisation "Médecins sans frontières
25 جون 2012, 16:00, توسط ارمان
من کدام پيغور عليه زبانهاى خارجى ندارم . دکترا و پزشکها در کليه جهان بايد يکى از زبانهاى باستانى چه مرده و چه زنده مانند لاتين يونانى باستان و عربى را بايد فراه گيرند. و اما در وقت لاف زدن پورسينا ( پزشک) و الخوارزمى (پدرAlgorithmتبدیل نام الخوارزمی به الگوریسم و سپس الگوریتم ) و بيرونى (بزرگترين دانشمند تمام دوران) و ديگر دانشمندان فارسى زبان از افغانستان مى شود و دانشجويان اش بايد با يک زبان ديگر آموزش ببيند?
واژگان فنى درلاتين ازهمين حوزه فرهنگى ما به مراکز عربي مانند عراق رفت و از آنجا به اروپا رفت چون بزرگان و دانشمندان مابشترين آثارخود را به عربى نگاريدند . ودانشها به زبان لاتين يونانى سانسکريت وچنايى بودند.
اکنون هنگام آن است که واژه هاى فنى دانشهاى گوناگون به پشتوهم ساخته شود. زبان مهمترين, اساسى ترين پديده فرهنکى که نه تنها فرهنگساز و نگهدار فرهنگ است بلکه خودفرهنگ است. کشور مستقل بايد فرهنگ مستقل داشته باشد زبان پشتو بايد تقويه شود تا کتابهاى فنى مانند فارسى زود چاپ شود واژههاى فنى ياساخته شود و يا از زبان اصلى اش قرض گرفته شود مانند واژههاى علمى که انڱليسى و يا لاتين ازعربى و زبانهاى هند وايرانى قرض گرفته بودند.
درغيرآن
اين يک جفا به تمام زبانهاى غيرانگليسى و به زبانهاى رسمى در سرزمين من است. آيا بيمار با خود به پيش پزشک يک برگردان زبان انگلسيى ببرد?
دريگان ليسه هاى عالى افغانستان (لیسه Lycee واژهای فرانسوی - واژه فارسى دبيرستان) که اين کانونها ازکشورهاى آلمان٬ فرانسه انگلستان و امريکا هزينه مى شدند و برنامه آموزشى آنها به آن گونه بود که درسالهاى آخر کليه مضامين بدون تاريخ و زبانها و دينات به زبانهاى کشورهاى پشتيبان آموزش داده مى شد.
25 جون 2012, 19:44, توسط hafiz
karzai dorost gofta english zabany doonya ast oh bekhabar .....
25 جون 2012, 22:20, توسط مردان
اقای ارمان
چرا ابوعلی سینا و خوارزمی و البیرونی اثار علمی شان را به زبان عربی می نوشتند؟
ایا این نشان نمی دهد که عربی در ان وقت زبان علمی بود نه فارسی؟ اگر ان روز ابوعلی سینا ( نه بور سینا ) به عربی می نوشت، چرا ما انقدر تدبیر نداشته باشیم که مثل او، زبان علمی دوران خود را بشناسیم و به تحصیلات عالی خود را انجام بدهیم؟
کدام واژه ای علمی از منطقه ای ما به کشورهای عربی و بعدا غرب رفت؟ می توانید به جز الگوریتم که نام الخوارزمی بود ( و عربی هم است ) چند مثال بدهید؟
در ضمن، یاد تان باشد که این بزرگان چندین قرن قبل زندگی می کردند. ان وقت نه خبری ازا انقلاب صنعتی بود، نه انقلاب علمی، نه ملت-دولت، و نه خیلی چیزهای دیگری که دنیای مدرن را می سازد.
اگر شما به امید ریاضیات ابوعلی سینا و یا خوارزمی باشید، بدانید که با ان اسیاب ابی هم جور نمی توانید چه برسد به تحلیل عمر کهکشان ها و یا محاسبه ای موقعیت الکترونها !!
با انکه البیرونی یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ است،اما بزرگترین دانشمند تمام دوران خواندن البیرونی هم مبالغه است. لطف کنید برای ما بگویید که چرا البیرونی نسبت به تمام دانشمندان تاریخ ، بزرگتر است؟ ما افغانها یا اصلا از کسی یاد نمی کنیم یا اگر یاد کردیم انچنان اغراق می کنیم که نپرس.
27 جون 2012, 16:33, توسط ارمان
بزرگوار مردان,
ما مردم خو قدر وعزت بزرگان خود را نمى کنيم . آرامگاه هاى دانشمندان توران و ايران تبار ما درحوزه فرهنگى مشترک ما قرار دارند که بسيارى از آنها درکشور نامنهاد امروزى افغان ستان به ويرانه ها تبديل شدند. دولت افغانها به آرامگاهاى بزرگان غير پشتون توجه نکرده نه مى کند و نه خواهد کرد. حالت آرامگاههاى آنها در بلخ و بدخشان و هرات و غزنى بسياردردناک ورنج آوراست ولى روى گورهاى خاندان درانى و طلايي و پادشاهان پشتوتبار ويا کسيکه در نام خود پسوند افغان يعنى پشتون داشته باشد ساختمانهاى بزرگ ر وز به روز آباد شدند و مى شوند. چرا به خاطر آنکه البیرونی يک ازبک تبار يا تورانى بود. آرامگاه البیرونی درغزنى قرار دارد.
جرج سارتن(George Sarton) يک دانشمند بلجيمى تبار امريکا دربرگ 707 جلد اول کتاب خود بنام "مقدمه ای برپيشينه دانش " بيرونى را بزرگترين دانشمند مسلمان و يكی از بزرگترين دانشمندان همه اعصار" میدانند.
بويژه دانشمندان امريکايى و اروپايى بدين نظراند که بدون جمعبندى علمى اين "استاد جاودان" (عنوان ايست که غرب براي اش داده) انقلابهاى صنعتی فضايى الکترونيکىامکان پذيرنمى بود.
وى را زمينه ساز تيورى رلاتيفتيت اينشتين نظریه یا نگره نسبیت یا همان نسبیت دو نظریه اصلی و معروف نسبیت خاص و نسبیت عام از آلبرت اینشتین مى دانند.
درزبانهاى اروپايى وا نگليسى وفارسى آثار زياد در دست است . که دانش دانشمندان بزرگ ما چاپ شده اند . واژگاننامه بزرگ فارسى وجود دارد که در جلد بيرون داده شده. لغتنامه دهخدا در 15 جلد داراى بيشتراز 4,5 مليون لغت است.
زبان عربى و فارسى را ازهمجدا کرده نمى توانيم.
امروززبان فارسى و پشتو واژههاىمشترک دارند. هرزبان زبان علمى است به شرط اينکه مردم اش با سواد (نوشتن خواندن و حساب کردن) باشد.
بنيانگزار الجبر و مثلثات وانليز الخوارزمی بود بنيانگزار سيتم پاسکال وکوبيک خيام بود. تقويم خيام دقيقترين تقويم است
بنيانگزار رياضيات انقنيتسال پورسينا (پسرسينا) بود. آيا ميدانيد که ابو ويا ابن (بن بخوان) سينا چه معنى مى دهد?
مرغ سينا همانا نام سيمرغ است که جاي اش در درخت سينا بود. اين درخت دردل دريا (رودخانه منظورنيست
جا داشت که درآنجا سيمرغ آشيانه داشت سيمرغ مى خواست پادشاه مرغها را پيدا نمايد و به سوى کوه قاف پروازکرد کوپکا درفارسى قديم به کوه گفته مى شد. توجه تانرا به "هفت شهرعشق" و "منطق پرندگان" اعطار مى کنم. پرنده سينا ويا سيمرغ پدر رستم را يعنى زال را نجات داد و اين مرغ رستم را هم نجات داد. سيمرغ در فراز "کوه هند" يا هندوکس( " ठोस درسانسکريت Solide or Massif= بزرگ( سلسه کوه) معنى مى دهدد. हिन्दू ठोस
به هندوکش "کوه اباراسين" هم گفته شده يعنى کوه که بلند تراست ازپرواز سيمرغ!!! Parapsychology= فراروانشناسى
رستم دردل مردمان ايران و توران است. او با دخت شاه سمنگان پسرى داشت که به آن سهراب نام گذاشته بودند رستم نجات دهنده ايران بود که دولت افغانستان ازنام لاتينى اش "آريانا" استفاده مى کنند و نه از "ايران"!!
تختهاى رستم و يا نقشهاى رستم درهر گوشه وکنار پشته ايران وتوران مانند کابل بلخ سمنگان و و ودرکشورايران امروزى
توجه تانرا خواهانم به حوزه فرهنگى ايران و به ساحه مرزى دولت ايران " کشورايران" گفته مى شود.
قدر رستم تا اکنون درکشوربه نا م افغانستان است. کمان رستم پس ازهر "افتاب بارانک" درهندوکش پيدا مى شود
30 جون 2012, 12:08, توسط ahmad
سلام. تمام تلاش قبیله ،حذف زبان مشترک ما که همان فارسی است میباشد. کوبا در جهان بهترین سستم درمانی را داراست اما تدریس با زبان بومی صورت میگیرد و یا همین کشور ترکیه که مسلمان هم است ، و از نگاه فرهنگی هم باما نزدیک است، تدریس با زبان تورکی است. ژاپن و چین را خو در جایش بگذار. قبیله میخواهد همه داشته حائ بومی این کشور را نابود کند و بلاخره همه چیز را با نام یک قوم اقلیت که همان اوغان ها اند پیوند دهد . زنده باد نام اصلی این سرزمین یعنی خراسان که همه اقوام این کشور را با شمو ل ا قلیت اوغانرا در بر میگیرد. زنده باد زبان مشترک ما خراسانی ها فارسی , زنده باد زبان های محلی ما از جمله ازبکی، ترکمنی و بلاخره پشتو.