صفحه نخست > دیدگاه > گیلاس‌های یک بار مصرف نیز در کابل عزادار شدند

گیلاس‌های یک بار مصرف نیز در کابل عزادار شدند

امضا محفوظ است
شنبه 17 نوامبر 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

امروز زمانی‌که به فیس‌بوک سر زدم، تصویری توجهم را به خودش جلب کرد، دقیق شدم، دیدم به لیوان یک بار مصرف نوشته اند: باز این چه شورش است که درخلق عالم است، برایم خیلی جالب تمام شد، این تصویرنشان می داد که باورهای خرافاتی مردم، حتا لیوان‌ها را به ماتم نشانده اند.

تهیه این نوع لیوان‌ها در واقع نشان می‌دهد که چه قدر مردم خرافاتی شده اند، و به هر چیزی بوی و رنگ دینی و مذهبی می‌دهند، درهمین حال عده‌یی فرصت طلب از جهالت مردم سوء استفاده کرده و به‌تجارت با استفاده از عقایید و باورهای مذهبی مردم می پردازند.

تجارت از راه مذهب

درین روزها شماری دندان‌های شان را تیز کرده، و به‌ اشکال مختلف می‌خواهند ازین ماه استفاده کنند، چنان‌چه سال‌های گذشته از پارچه‌ی به نام درفش ابولفضل در غرب کابل استفاده کردند، و ملیون‌ها افغانی پول جمع کردند.

درین روزها شهرکابل چهره‌یی دیگری به خود گرفته است، در شماری چهار راهی‌های شهر دروازه‌ها با روپوش سیاه، بیرق و نوشته‌ها نصب شده است، صدای نوحه از هرسوی شنیده می‌شود، از سوی هم خودروها درفش‌های گوناگون را به شعارهای مذهبی با خود حمل می کنند.

در مسجدها برای اشتراک کننده‌گان نذر داده می شود، بازار فروش حیوانات نیز بلند رفته است، زیرا اکثر شیعه‌ها درین روزها تلاش دارند، تا نذر دهند، و این نذر جز فرهنگ دیرینه‌ی این مردم است، گذشته ازین تکه‌های که در آن شعارهای مذهبی نوشته شده است، و بیشتر آنان از کشوری ایران به افغانستان وارد می‌شود، بازار گرمتری از هر روز دیگر دارد، مردم از این تکه‌های برای سیاپوش کردن، بیرق زدن و... استفاده می‌کنند.

مردم شاهد آماده‌گی برای عزاداری از روزهای محرم است، درین روزها شیعه‌ها به نحوی تلاش می‌کنند، تا در مراسم عزا داری در مسجدها شرکت کنند، و به قولی شماری گوش‌ جان بسپارند به سخنان روحانی نماها، که درمیان مردم معروف به ملا اند.

افراط گرایی حادثه می آفریند

همین تندروی در برگزاری محرم همه ساله جان تعدادی را گرفته است، زیرا اعمال شیعه‌ها باعث برانگیخته شدن تند روان سنی مذهب هم چون لشکر جنگوی شده است، چنانچه سال گذشته نیز در حادثه‌ی انتحاری زیارت ابولفضل در کابل ده‌ها عزادار جان باختند.

در همین حال آمار خرید و فروش قمه، زنجیر، که مردم ما درین روزها استفاده می‌کنند، افزایش یافته و آلوده‌گی صوتی همه جا را فرا گرفته است، موترسکلیت سواران با پخش نوحه با صدای بلند، تا نصفه‌های شب در کوچه‌ها به گشت زنی می پردازند.

نو آوری در تجارت دینی

این‌ها درگذشته‌ها نیز بود، اما آن‌چه که بزرگداشت از روزهای محرم امسال را با سال‌های گذشته متمایز ساخته، گیلاس های یک بار مصرف با تک بیتی از محتشم کاشانی است، که در میان مردم ما جاویدان است، معلوم نیست که این گیلاس‌ها را ‌از کدام کشور وارد کرده اند، یا در افغانستان تولید شده است، به هر صورت درین روزها این گیلاس‌ها بیشتر از هرچیزی مجلس آرای عزاداری شده است، و بازار گرم فروش دارد، عزا داران می‌خواهند باخود نمایی از این گیلاس‌ها آب شرین برای مردم نذر دهند.

این طرحی جالبی است، برای فروش گیلاس‌های یک بار مصرف در کابل، زیرا گویند باید جنسی را تولید کرد، که فصلی فروش داشته باشد، محرم بهترین فصل است برای فروش این نوع گیلاس‌ها، زیرا پس ازین فصل دیگر این گلاس‌هارا کس نخواهد خرید.

قبلن نیز گیلاس‌های یک بار مصرف در بازارهای کابل خرید و فروش داشت، اما بدون نام و شعار، اما ا کنون این گیلاس‌ها با شعارهای مذهبی می‌خواهند، در مجلس‌های مذهبی مجلس آرایی کند، تاهمه بدانند، چه‌گونه از مذهب هم می‌شود، در پیشبرد اقتصاد کار گرفت.

اگرمن جای محتشم کاشانی بودم، و می‌دانستم که روزی مردم نه فهم از ترکیب بندم برای فروش جنس‌شان استفاده می‌کنند، هرگز نمی‌سرودم.

نام و مشخصات این نویسنده نزد کابل پرس? محفوظ می باشد.

آنلاین :
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • جناب نظري موضوع خوب ايرا انتخاب کرديد ولي راز استعمال کلمه ليوان را نفهميدم همچنان ا گر بجاي کلمه شيعه ها برادران اهل تشيع مي نوشتيد بسيار عالي مي بود٠
    موفق باشيد

    • واقعا" چنین حرکات تحریک آمیز برای وهابی های پاکستانی و عربی که کشتن شیعه را مباح میدانند فرست و زمینهء بشهادت رساندن دسته جمعی را فراهم میسازد علاوه بر ان بندش راه ها باوجود ازدهام و راه بندی همیشه گی و تا نیمه های شب صدای نا صاف و جر و بلند سروده های سوگواری که ازان فقط غریو بگوش میرسد , مزاحمت کلان برای مردم است مردم اوغانستان مسلمان اند و همه شهادت آن معصومان را گرامی داشته عزاداری میکنند وشهامت شان را قدردانی , اما تظاهر آنهم بشکل افراطی اصلا" در اسلام روا نیست و اکثریت مردم آنرا حرکت سیاسی وجلوه نمایی قدرت ایران در وطن ما می پندارند

    • احمد فرید عزیز، تشکر از نظری شما، واژه لیوان؛ امروز در زبان فارسی که دری لهجه‌ی آن است، معادل است باهمان واژه گیلاس، و تاجای هم در میان عام پیاله نیز گفته اند، استفاده لیوان درین مقاله به دلیل جلوگیری از تکرار واژه گیلاس است.
      و اهل تشیع گفتن در دستور زبان فارسی نمی گنجد، اگرچه شماری که درمدرسه‌های دینی به زبان عربی تحصیل کرده اند، این ترکیب که شما پیشنهاد کرده اید، استفاده می کنند، چنانچه حدیث عربی مانند آن نیز وجود دارد، اهل تشیع، یا اهل سنت والجماعته، و مثال‌های زیاد در عربی دارد.
      به هرصورت شیعه‌ها می‌تواند بازهم همان مفاهیم را ارسال کند، با توجه به این‌که دستور زبان فارسی در آن رعایت شده است، زیرا این مقاله به زبان فارسی نوشته شده است، نه به زبان عربی

    • فرصت . در بالا اشتباها" فرست نوشته ام

  • محترم شیر احمد خان
    در اخر سخن شما متن (اگرمن جای محتشم کاشانی بودم، و می‌دانستم که روزی مردم نه فهم از ترکیب بندم برای فروش جنس‌شان استفاده می‌کنند، هرگز نمی‌سرودم) تحریر صورت گرفت و این مرا یاد ان بزرگ مرد تاریخ حسین انداخت شاید او هم اگر میدانست که ما شیعیان چنین ظالم میشدیم یعنی دین را گذاشته برای او اینکارها را انجام و ادامه داده و هر روز بازی تجارت پیشگان را میخوردیم، حسین شاید از قیام بر ضد ظلم دست میبرداشت.
    به برادرم بهزاد مینویسم این که هزاره باید روشن شود در غیر ان ... . به نظر این کار ها فقط غلو است و بس که از این غلات سر میزند.
    با احترام

  • عزادارى كار امروز نيست و كار تنهاشيعه هاى ما نيست كه اينها انرا اختراع كرده باشند.در روى جهان همين مزهب همين تعاملات را دارد.يك كمى اعصاب خود را ارام بسازيد در فكر دين و كار خود باشيد برادران عقب مزهب ديكران حرفهاى ميان خالى نزنيد و تهمت هم نكيم. تو هم برو تمام انجه كه مزهبت كفته بكن من به تو هم نميكويم كه جرا؟عزادارى بكسى مزاحمت نميكند.ولى يكعده افراد مريض و خاين شروع به نفاق در بين مزاهب مياندازد. يك مزهب حق دارد انطوريكه قبول شده است بدر كانند. براى مزهب ديكرى تو قوانين نو نميشود جور كرد؟؟؟ طال وحابى است , عربستان نفاق بين شيعه و سنى را مياندازد.برادر ميخواهى كه به طريق ديكرى ما را بخون غرق كنند. اخر ما شير انسان را خورده ايم؟ ويا شير خر را؟

  • جناب نظری اصلا تو چکاره هستی که خود را هوشیار مردم نشان میدی و به علایق دینی مردم انتقاد میکنی هر کس اختیارش به تو چه ارتباطی داره که کی چی اندیشه ای داره هیچ کس کسی را به زور وادار این کارها نکرده بلکه این این عشق و محبت است که در طول قرون باعث شده مردم به اشکال مختلف ابراز احساسات بکنند جناب شما لطف کنید اگر تحمل دیدنشه ندارید از جامعه اجتماعی بیرون روید و به مغاره های کوه پناه ببرید.زیرا در یک نظام اجتماعی طبعا علایق و اندیشه های مختلف وجود دارد نمی شود که همه طرز فکر شما را داشته باشد.

    • برادرم! من کاره‌یی نیستم زیرا وحاشی کاری من نیست، کسانی می‌توانند کاره‌یی باشند که توسط وحاشی به قول شما ابراز احساس کنند، و نام آن را بگذراند، عشق و محبت به امام حسین و شهدای کربلا.
      بلی این واقعیت است، که من تحمل خون ریختاندن انسان‌هارا ندارم، ولی به مغاره‌های کوه‌ها نمی روم، تلاش می کنم، که برای مردم آگاهی دهم، تا خون ریختانده نه‌شود، و مورد سوی استفاده‌ی کس هم قرار نگیرند.

  • اكر زنجير زده خود را زده اكر كريه كرده به تو نكفته كه تو هم بايد كريه كنى.بكزار مردم را كه عشق و احساس خودرا بطوريكه از هزار سال امده بيان كند. اين نو نيست كار امروز نيست. تنها در كابل نيست. در روى جهان همين رسم است. سرخ بوستان لب خود را جاك ميكنند بعد يك جوب را دراز درانجا ميكزارند.برو تو به انها هم بكو كه نى اين جوب غلط است نكو؟
    در هند هزار دين و هزار مزهب و هزار زبان است يكى بهلوى ديكر.كسى به كار ديكرى غرض ندارد و هم كومك و خوبى هم ميكنند.عزت يكيديكر را دارند.

    • عزیزم ن. ب! من نمی‌گویم کسی عزا داری نکنند، من نمی‌گویم کسی سینه نزنند. عزا داری کنند، سینه بزنند، ولی برای مردم مزاحمت نکنند، زیرا در اجتماعی که من و شما زنده‌گی می‌کنیم، چه وضعیت دارد، حالا این عزاداری می ارزد به کشته شدن ده‌ها عزادار در جاده ابولفضل.
      گذشته ازین آیا شما نام این را عزا داری می‌گذارید ک شب‌ها ده تا بیست موترسکلیت سوار در کوچه‌ها گشت زنی کنند، و سروصدا سردهند. و آلوده‌گی صوتی تا دوازده الی یک شب کسی را به خواب نماند، عزاداری را می‌شود، در فضای آرام برگزار کرد.
      این‌که شما گفته اید، که از گذشته‌ها آمده است، خیلی باورهای مردم گذشته خرافاتی اند، پس ماهم خرافاتی باشیم؟

  • آن کسانی که پارسال از پاکستان آمدند و خود را بین مردمی که مشغول اجرای عزاداری بودند، انتحار کردند چه حق دارند که کسی را به خاطر اعتقادش انتخار کنند؟ من کاری به آن ندارم که سینه زنی و زنجیر زنی بد است یا خوب. مزاحم کسی است که مردم را به خاطر اعتقادشان میکشند. هیچ منطقی در دنیا انتحار را نمیتواند قبول کند.
    دیگر اینکه برو ببین که وقت عزاداری قهرماننان خود از یک طرف کابل لچکها به سوی دیگر میآیند و مزاحمت برای مردم ایجاد میکنند و میکشند و میروند.
    بگذارید که این ها خود را با زنجیر بکشند. گناهشان نه به گردن شماست و نه به گردن من.
    آن وهابی که خود را مسلمان خالص میداند برود ضد اسرایل جنگش را کند و نه زد دیگر مسلمانان.
    غیرت وهابی و دیگر مسلمانان را در حال حاضر تمام دنیا شاهد است.
    افغانستان بدبخت ترین کشور دنیاست که از خود فرهنگ ندارد و مردم از پاکستان و ایران و هند و غرب کپی میکنند.

    • خواننده‌یی کابل پریس:
      کسانی‌که دست به حمله انتحاری بالای مردم بی‌گناه که دارند، مراسم عزا داری مذهبی شان را انجام می‌دهند، یا حمله بالا عابران در جاده، از انسانیت خارج است، آن‌ها وحاشی واقعی اند، که از انسانیت هیچ نمی‌دانند، یا هم چنان کسانی‌که در روزهای یاد به قولی خود شان قهرمان نمی‌دانم چیطورکایی؟! دست به وحاشی در شهر می زنند، به نظری شما انسان اند؟ اصلن نه باید مقایسه کرد، کسانی‌را که دنبال یک شخصی که چند سال پیش در کشور کشته باشد، با اما حسین مقایسه کرد.
      یاد بود از امام حسین باید طوری انجام شود، که الگوی برای دیگران باشد، در واقع اکثریت با این موافق اند، اما کسانی‌که دست به وحاشی درین روزها در شهر می‌زنند، در واقع می خواهنند، این یاد بودهارا سبک سر کنند.
      زنجیر زدن، قمه زدن به نظری شما چه مفاهیم دارد؟

  • برار از مه اين همه جهالت در کشورما امده ، هر کس ميخواهد خود را لت وکوب کند ضرورت تکليف نيست پيش مه بيايه چنان سلي کاري عسکري کنميش که تا زنده اس ياديش باشه
    کاراي رواجي نکنين کمي از عقل و منطق ..................

  • دوستان باز هم زمان جهالت و بیسوادی جامعه جهان اسلام فرا رسید یعنی زمان عزا دازی قاتلین اجداد ما که جز قتل و غارت چپاول تجاوز به زنان دختر های ما دریغ نکرده اند و ما به خاطر انها خود مان تیکه تیکه میکنیم عجب است چون که ما از کسی که میترسیم باید او را بپزیم سالهای سال از را سجده کنیم ما نمیتوانیم سال روز اجداد خود مان یاد اوری کنیم بگویم که پدر بزرگ پدر بیرگ من کی بود اما از یک عرب جاهل به سر خود مان بزنیمم همه ساله او را از ترس یاد کنیم عزا داری کنیم.

  • متاسف ام برای کسانی که هر نوع بدعت و خرافات را جز از مذهب شان می داند. متاسف ام برای کسانی که هرنوع بی بند باری و اعمال غیر متعارف را جز مذهب شان می داند. متاسف ام از کسانیکه دین و مذهب شان را مایه انسانیت و آرامش می داند اما متاسفانه همین امروز از همه بیشتر اعمال وحشیانه و غیر متعارف از همین ها سر می زند.

  • يك روز يك ملا در شغنان بدخشان امده بود. وقت نماز عصر شده بود در يك بلندى برامده اذان داده بود.مردم نميدانستند كه اين شخص جرا سرو صدا اندا خته است؟ رفتند ابسقال را اوردند كه تو ميفامى كه اين شخص جه ميخواهد؟
    اقسقال تشريحاتداد كه دين است اين طور است ان طور است...مردم نفهميدند.
    يكى ازبين برسيد كه خلاصه بكو كه به كشت و زراعت نقص ندارد؟؟؟ اقسقال كفت ,نى
    مردم كفتند خير كه به كشت و زراعت نقص نداشته باشد بكزارش كه صدا كرده برود.
    اكر يكى كريه كند و به سر و صورت خود بزند بخاطر نواسه بيغمبر او به كشت و زراعت شما نقص نميكند. خشم خودرا بخوريد. اينجا يكان وحابى نفاق انداز را اتش در عبش او فتاده كه سر و صدا او را ازار داده.ولى در حقيقت ميكويند كه مار كزيده را خواب ميبرد و شكم كشنه را نى. اين از همان كشنه برزور هاست.

  • با درود به روح تمام شهدای اسلام و بالخصوص شهدای خونین کفن کربلا:
    به نظر من این اعمال ماسوخیستی به هیچ وجه توجیه کننده عزا داری برای نواسه پیامبر بزرگ اسلام شده نمی تواند. بلکه از اعتقادات عرفی منفی تعدادی جاهل سرچشمه می گیرد که هیچ معلوماتی در مورد دین و مذهب ندارند. اگر چنین نیست چرا یک عالم شیعه تیغ بر فرق خود نمی کوبد یا زنجیر به سینه نمی زند. شنکجه خودی به هیچ وجه در هیچ مذهب اسلامی تایید نشده است. این درست است که مطابق قانون اساسی افغانستان همه اتباع افغان حق آزادی اجرای مناسک مذهبی شان را دارند اما این حق مطلق نیست و محدودیتی دارد و آن آزادی دیگران است. هیچ کس حق ندارد از آدرس مذهب برای دیگران با نوحه سرایی و ایجاد هرج و مرج درد سر بسازد. بهترین عزا داری در چنین روز همانا تلاوت قرآن کریم، ادای نماز های نفل و اتحاف دعا به روح تمام شهدای اسلام است. گشت و گزار در موتر سایکل ها و موتر های سیاه پوش به جز از خود نمایی چیز دیگری را توجیه کرده نمی تواند. پس باید از تعقل و خرد کار گرفت.

  • تا بدیل بهتری از دین برای مردم عرضه نکرده اید، باید به دین و مذهب کسی توهین یا دست اندازی نکنید.
    مردم عوام ما همیشه آماده پذیرفتن ایده های نو بوده اند. اما رهبران و علمای ما همیشه هم به نوگرائی هم به مردم خیانت کرده اند. از همین خاطر مردم عوام جزء نگهداری از ایده های کهنه، حتی خرافات، چاره ای دیگر ندارند.
    یگانه کاری که میتوان کرد، روشنگری و شناسائی خرافات است، که تحت نام دین صورت میگیرد.

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس