صفحه نخست > دیدگاه > ٢٠١٤ و بحران هويت در كشور

٢٠١٤ و بحران هويت در كشور

شنبه 8 دسامبر 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

كسانيكه ايمان به خود ندارند ونميدانند كيستند ، كجايند وچه ميكنند، به "بحران هويت" مبتلا ميشوند.
برزونسكي (٢٠٠٣) هويت را يك نظريه در باره خويشتن ميداند.
هويت انسان در دوران طفوليت مشابه والدين شان است با رشد فزيكي در ارزشهاي كودكي اش تجديد نظر ميكند و تلاش دارد خودش هويت اش را بسازد .

امروز در كشور ما مردم با هويت نه تنها دوران طفوليت بلكه با هويت مرده گان شان زنده گي ميكنند، اختلافات ودشمني نياكان ما با خارجي ها وبين اقوام كشور هويت انسان امروزي افغانستان را تشكيل ميدهد.

خداوند جهان را قسمي آفريده كه هميشه كهنه ها جايش را به تازه ها ميبخشد واين پروسه تغير ونو شدن جزء سنت هاي لايتغير خداوند است واز آن گريزي نيست،
لذا ما به عنوان يك مسلمان نبايد در مقابل سنت آفرينش خداوند قرار بگيريم وبا تعصب وجهالت فقط به هويت چند پارچه و متفرق نياكان خويش ادامه بدهيم، مگر ميشود طفل هفت يا هشت ساله تانرا زير تيغ جراحي قرار بدهيد وقلب اشرا در اورده براي پدر كلان مريض اش هديه كنيد؟

به يقين اين كار را نميكنيد چون اين خلاف قوانين حاكم بر هستي وجهان "يعني نو ها جايگزين كهنه ها ميشود"است واسلام يعني تسليم ، تسليم شدن به همين قوانين آفريده شده توسط خدا. وعصيان هم سركشي از همين قوانين.
دردناكترين فاجعه در كشور ما بي سوادي بود ولي امروز درعصر سواد وفيس بوك ورسانه هاي ازاد اين هويت مرده هاي تانرا چرا به عاريت گرفته ايد؟

شما مردمي كه نميتوانيد هويت يك انسان زنده ، نو ، مترقي وروبه رشد براي تان بسازيد چرا با قلم هاي تان اينهمه قبر هاي كهنه را بر صفحات فيس بوك رسامي ميكنيد؟

مگر شما مردم همه قبر كن ومرده شو هستيد؟

اينهمه موسسات تحصيلي در كشور در طول اين ده سال بازگشايي شد تا شما را فارسي وپشتو وانگليسي بياموزانند كه به جنگ در مقابل هم قرار بگيريد؟

سپاهيان بيشمار از قبرستان هاي كشور را بسيج كرده رو در روي هم در صفحات فيس بوك قرار بدهيد وخود مانند مرده هاي متحرك به ساز هاي دهه نود ميلادي ويا دوران هاي احمد شاه بابا وعبدالرحمن برقصيد وتمام جهان را در اين هويت كهنه ومرده تان متحير بسازيد؟

اي مردم با سواد كشوراگر نميتوانيد مسلمان باشيد وتسليم قوانين خدا شويد، حد اقل از جهان ازاد امروز الهام بگيريد، در لندن آقاي "جان تري" كاپيتان تيم ملي فوتبال انگلستان براي به زبان اوردن يك كلمه اي كه بوي ورنگ نژادي داشت دو لك پوند جريمه نقدي شد، از مقام كاپيتان بودن تيم ملي بر طرف شد واز چندين بازي فوتبال براي تيم چلسي هم محروم شد،
چرا؟
چون در عصر امروز نژاد پرستي جرم است واين هويت مردمان زنده جهان امروز است در حاليكه در گذشته ها همين انگليس ها و اروپايي هاهويت ديگري داشتند ونژاد پرستي را فخر ميدانستند.

بعضي ها ميگويند اينجا افغانستان است واروپا نيست،

هموطنان ما كه نوشتن وخواندن را بلد نيستند من ملامت شان نميكنم واز قضا كمترين اتش آوران معركه هاي نفاق هم همان دهقانان ساده وافغانستاني اين كشور اند كه توليد وزحمت شان هيچ ضرري را متوجه كشور نميكند.
ولي شما هاي كه چند زبان بلد هستيد، طرفداران سرا پا قرص تيم هاي فوتبال مانچستر وبارسلونا وچلسي وفلان وبيمه دان هستيد، ايفون فايف ولپ تاپ هاي اپل هم داريد، چه گونه است كه هويت انساني مردم اروپا را نداريد ونژاد پرستي را جرم نميدانيد ولي تمام استايل اروپايي ها را داريد؟

٢٠١٤ يعني آنروزي كه بايد دوباره جنگ هاي داخلي شروع شود ومرده ها از دو صد سال قبل تا امروز همه از قبر ها بلند شوند وفرمان مرگ را بر شهر و ده اين مملكت صادر كنند وزنده هاي بي هويت همه سربازان صادق نياكان شان شوند و جهان مدرن امروز را يكبار ديگر به تما شاي متحيرانه بنشانند.

برادران وخواهران با سواد هويت تانرا خود بسازيد آن رهبران كه براي اصلاح موي شان با پرواز به دبي ميروند وخيلي از بحران هويت تان سود بردند هرگز شما سربازان تحصيلكرده جنگ هاي نژادي را بيدار وهوشيار نميخواهند وشمابايد بين هويت مرده ها وزنده ها انتخاب تان را همين حالا نماييد وبايد در ارزش هاي تان تجديد نظر كنيد.
تشكر.

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • I agree with mr hamza well written article
    he makes some good point
    however i don,t agree with the exprssion afghanistani
    there is no such thing as afghanistani
    you are either afghan or you are not afghan
    there is no third choise
    I AM SUPRISED MY COMMENTS HAVEN,T BEEN REMOVED BY KAM. MIR HAZAR
    MAY HE IS GONE ON HOLIDAY OR MAY BE HE IS SLEEPING

  • آقای داکتر کریم حمزه،
    مطلب خیلی جالبِ را مطرح کردید. من حرف های تانرا تائید میکنم.
    مشکل ما مردم همین نداشتن هویت فردیست. ما نه خود بحیث فرد در اجتماع پذیرفته میشویم، نه حاضریم، کسی دیگر را به اساس شخصیت خودش بپذیریم. این خود یکی از مشخصات جامعه پدرسالاراست. هویت ما را در قدم اول پدر و پدرکلان های ما، بعد فامیل ما به همین درجه بندی قوم و قبیله ما میسازد. اگر همه ای این مشخصات را از فردِ بگیرید، دیگر هیچ چیزی برایش باقی نمی ماند. البته اتکأ به هویت فامیلی و قومی مزایای هم دارد، که همیشه در پناه آن میخزیم و خود را مسؤن تر از خطرات و مشکلات زندگی احساس میکنیم. اما در عین زمان مجبوریم، که مسؤلیت خطا ها و حتی جرم اعضای فامیل و قبیله را نیز به دوش بکشیم. از همین لحاظ حاضر نیستیم که جرم را فردی بنگریم، بلکه اگر قدرت داشته باشیم، تمام قوم وقبیله مجرم را از تیغ میکشیم/ که بارها کشیدیم. همچنان خوبی ها و شایستگی های فرد تنها به خودش نه، بلکه به تمام قوم وقبیله اش تعلق میگیرد.
    خلاصه، تا زمانیکه مسؤلیت اعمال خوب وخراب خود را خود ما بدوش نگیریم (چیزیکه یک طقل اروپائی از سن سه سالگی میاموزد)، تا آنزمان هویت فردی ما رشد نخواهد کرد.
    گرچه نیاکان خود را صد ها سال قبل دفن کرده ایم، اما نعش شانرا هنوز هم به پُشت خود حمل میکنیم.

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس