صفحه نخست > کابل پرس افشا می کند > مافیای قوماندان عطا در بلخ!

مافیای قوماندان عطا در بلخ!

یکتن از نزدیکان این قوماندان ملیشه سیستم مافیایی بلخ را ندانسته افشا کرد!/ نویسنده مزاری
شنبه 26 جولای 2008

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

قوماندان عطا که در غارت دارایی های دولتی و ملکیت های مردم طی چهار سال حکومت ملوک الطوایفی اش در بلخ، گوی سبقت را در غارت؛ از سایر اسلافش ربوده است، بیدادگرانه همچنان پا برگرده ی مردم گذاشته و رژیم پوشالی کابل نیز بطور مسخره ای این ابتذال سیاسی را به نظاره نشسته است.

عطا طبق آمارهایی، روزانه صد ها هزار دالر امریکایی از فروش زمینهای دولتی، قاچاق هروئین، مافیای انجوئیسم و شرکتهای تجارتی اش درآمد دارد.

این قوماندان ملیشه که هم اکنون در اشغال بیشتر از 50 درصد بلند منزل های دولتی و شخصی مزارشریف، تصرف ساحات سبز و قتل برخی از رجال مهم بلخ متهم است، در راس سیستم مافیایی بلخ قرار دارد که بیرحمانه مردم و آزاد اندیشان را تحت سیطره ی اختناق آمیز خویش فشرده است. سیستم مافیای قوماندان عطا چیزی دیگری نیست به جز از مربع تجاوز، غارت، قتل و قاچاق. مافیای بلخ بوسیله ی عطا اداره شده و در ترکیب آن ملیشه ها و قوماندانچه های پیشین جمعیت اسلامی که هم اکنون در برخی از پست های امنیتی و اداری بلخ وظیفه دارند، به چشم میخورند. قانون در مطابقت با خواست این سیستم مافیایی کنترول و تفسیر میشود و بعد هیچ چیز برای اینها غیر قانونی نیست.

سپهسالارانی که در شبکه ی مافیایی بلخ مصروف خدمت اند، با استفاده از پست های دولتی، بطور مستقیم به فعالیتهای غیر قانونی و جنایت علیه بشریت پرداخته و در نتیجه درصدی بالایی از در آمد هایشان را به حسابهای بانکی قوماندان عطا در بانکهای امارات متحده ی عربی و آسیای میانه سرازیر میکنند.

اگرچه همه مردم بیچاره ی بلخ وقتی می بینند، که هر روز آسمانخراشی مربوط به جناب والی آنها درین ولایت به آسمان بلند میشود، میدانند، که این فرزند "یک دکاندار عادی" این همه پولها را از کجا کرده است؟

ولی به هر حال؛ موضوع زمانی بیشتر آفتابی شد، که یکتن از سران مافیای عطا ندانسته خود را در تله انداخته و بدون شکنجه و آزاری، بلبل وار به آنچه شبکه ی مافیایی عطا در بلخ مشغول آن است اعتراف کرد.

موضوع طوریست که جوانکی بنام "ایشان خالد" – قوماندان استخبارات پلیس بلخ- که جایگاه قابل ملاحضه ای در این شبکه ی مافیایی دارد، از ماه ها بدین سو به دنبال یکتن از تاجران سرشناس بلخ افتاده و مطالبه ی هشتاد هزار دالر امریکایی پول نقد را میکند. عذر این تاجر درین مدت گوش شنوایی نداشته است. حتی درین اواخر ضرب الاجل برایش تعیین میشود که در صورت عدم پرداخت پول، خود و خانواده اش به قتل خواهند رسید. بالاخره بتاریخ بیستم ماه جولای، تاجر یاد شده که دیگر حوصله اش سر رفته است، دوربین ویدیویی ای را در یکی از اطاق های خانه اش نصب کرده و بعد ایشان خالد را بخانه میطلبد. تاجر که برنامه ی روشنی دارد، در ابتدا برای اینکه فلم مستند تری بدست آورد، شروع میکند به عذر و زاری. اما این حرفها که برای قوماندان مافیا خسته کننده است، بار دیگر وی را تهدید به مرگ میکند و خود در مقابل کمره بطور احساساتی می گوید " من اشرف رمضان را به قنل رسانیدم کی بازخواست کرد، داکتر نصرو را به قتل رساندم کی بازخواست کرد که باز خواست تورا کسی کند و خوب خودت میدانی که من کی هستم."

در پایان این مشاجره تاجر مبلغ هشتاد هزار دالر امریکایی را در برابر چشمان تیز بین کمره برای این ملیشه ی عطا تسلیم میکند. و سپس طبق شایعاتی فلم را به کرزی و یا هم به وزیر داخله می سپارد. بعد از بلند شدن سروصداهای زیاد ایشان خالد فراری شده و معلوم نیست در کجا پناه میبرد. شاید هم در یکی از مهمانسرا های قومداندان عطا! ولی به هر حال وی در هر جایی که باشد، داستان مستند ربودن دالر های تاجر بلخی افشا گر گوشه ی کوچکی از حکومت مافیایی و مستبدانه ی بلخ است، که درگذشته وقتی درین باره انتقادی صورت میگرفت، طرفداران جمعیتی قوماندان عطا آن را توطئه ای علیه "مجاهدین" قلمداد میکردند. این قضیه هنوز به طور درست افشا نشده است، و فقط سایه روشن های آن در این جا و آنجای مزارشریف پراگنده است. من یقین دارم که هر مزاری ای با وجدان با خواندن این متن در پای آن نظر روشن گرانه ی خویش را در حد آگاهی ازین موضوع درج خواهد کرد، تا وسیله ای خوبی باشد برای افشاگری های بعدی این دجالان زور و سرمایه!

یادداشت: اشرف رمضان یکتن از سران قوم هزاره در ولایت بلخ و از منتقدین سرسخت قوماندان عطا بود، وی در جریان انتخابات پارلمانی در هنگام شمارش آرأ، وقتی دیده شد که بیشترین رأی مردم مزارشریف را کسب کرده است بطور مرموزی در داخل شهر به قتل رسید.

همچنان داکتر نصرالدین همدرد، معروف به داکتر نصرو، فرمانده سابق استخبارات پولیس بلخ وقتی تازه از تاجکستان برگشته بود، به شکل مرموزی در منطقه ی غربی مزار شریف توسط افراد مسلح به قتل رسید.

وارونه گويی های قوماندان عطا

در حالی که خبرنگار محکوم به اعدام می شود!

چهار شنبه 23 ژانويه 2008, نويسنده: کامران میرهزار


سیا در افغانستان به کی چقدر پول داد؟

دو شنبه 9 آوريل 2007, نويسنده: حکيم نعيم


حکم اعدام یک ژورنالیست دربلخ

آیا پرویزکامبخش مرتد است و بايد به بقتل برسد ؟

سه شنبه 29 ژانويه 2008


بلخ در چنگال چپاول گران

نويسنده: کاژبن از مزار شریف

دو شنبه 28 ژانويه 2008


آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • Afghanistan is peace of rotten meat and all dogs are busy to bite it so Atta is the part of that game as long as we compare jahaid with khalq and purcham comparing to them jahadies are real watan frosh,khaeen, benaamos so that is why the dark ages taliban day by day getting more support becasue these watan froshan do not think about their future if tommorrow nato leaves afghanistan once again they will leave thier wives behind as they did in kabul in 1996 when the taliban captured kabul

    no doubt Karzai and his jahadi felows are trying to steal as much as they can to build thier own life and karzai has to pay attention to his son Mirwais then to the poor people of this country

    Hey afghans let us be united and leave the name of tribes let us call ourselves afghan and bring these criminals to the justice and kill them all

    famim ludin

    • Ludin I am actually agree with all of your points but expect one. If you think you can bring all our residents under Afghan mottos together. It’s totally wrong, because the term (Afghan) is synonyms with Pashtun, so how can you look ahead to all the ethnicities to get united under Afghan motto?

    • I am 100% agree with Azar.
      There are many ways to oppress people. One way is by taking away their identity. Afghanistan as a country of different ethnicities has always seemed to be troubled with its identities, yet another taboo topic amongst the people. The threat of being called a “traitor” and a “foreigner” hangs over those who dare tread upon the topic of national identity. For the longest time, the term “Afghan” has been pushed upon every ethnic group of Afghanistan and for years, that is what Tajiks, Hazaras, Uzbeks, Turkmans, and other non-Pashtuns were known by the rest of the world. Today, however, it needs to be made clear that “Afghan” is not the rightful national identity for the country.

      The history behind the word “Afghan” is disputable due to various sources of where it originated from. However, one thing is clear: “Afghan” has always been synonymous with Pashtun. Writers and travelers to and from the country have stated that the word “Afghan” was always used to distinguish between the Pashtuns and non-Pashtuns such as the Tajiks, Hazaras, etc. The name of country is believed to have been given by the British when they first invaded the country in the 19th Century. The areas that they encountered were predominantly Pashtun and since they knew “Afghan” as synonymous with “Pashtun” they therefore erroneously declared the entire country as “Land of the Afghan” or “Afghanistan.” And even though the majority of Afghanistan isn’t even Afghans, the name has stuck since then.

      Before the invention of the “Afghanistan,” the land used to be known as other names: Ariana and Khorasan, with the most recent being Khorasan. The region was called Khorasan for 1500 years and the name was fairer and represented the state as well as the people better. It clearly doesn’t favor one ethnicity over another. As Khorasan, the region was once an advancing civilization and embodied many ethnicities. However, as the Pashtun nomads entered and invaded the regions, they scattered and spread over, imposing their existence as well as a need for a country.

      Now, it doesn’t take a Ph.D.—self-taught or not—to figure out that those events were not just. And no matter what changes the country and the people have gone through, the term “Afghan” is not a legitimate one. Tajiks and Hazaras and Uzbeks and other non-Pashtuns were never and will never be Afghan. When the literal term of a word obviously means something you are not why would you be crazy enough to fight for the right to be called one? By non-Pashtuns adamantly choosing to call themselves Afghan just because they want peace and quiet, they are inadvertently throwing their rights and their heritage away. Losing your identity as a Hazara or a Tajik, Uzbek, or Turkman, you are being oppressed and your heritage and history is being rewritten to those who crawled out of the Suleiman Mountains. When you don’t even speak the language of an Afghan (supposedly Pashto) then why call yourself one?

      There are a lot of people that will threaten you if you refuse to call yourself an Afghan when you aren’t one. They will call you a “traitor” or “foreigner” and try to get the mass against you. There is a full culture and history behind the names of “Tajik” and “Hazara,” etc. When the world thinks of “Afghans” hardly anything good will come to mind. It is often associated with the horrors of Ahmad Shah Abdali, pedophilia, the Taliban, and now drug dealers. Though there are some bad within non-Pashtuns, they, however, have contributed greatly to the world and to civilization. When you begin to associate yourself with what you rightfully are, you will see just how rich your past is. Rumi, Avicenna, Sa’adi, they were not Afghans and would never have called themselves one.

      When the slaves were brought from Africa to America, the first thing the enslavers did was change the names of the slaves because they knew that was the only way to completely rid them of their identity and utterly deter them. They knew it would give them total control over them and help their oppression because they weren’t even allowed their own natural, rightful names. During the Holocaust, the Nazis took away the names and identity of the Jews and just replaced them with numbers because they knew it was a way to dehumanize them. Taking away someone’s name and identity is the surest way to destroy them as a people. Every evildoer has known this.

      The national identity is constantly surrounded by lies and deceit. Pashto is trying to be pushed upon those who have no need for it, the word Afghan is insisted upon even though the majority of Afghanistan isn’t even Pashtun. Afghans have always and will always be known as Pashtuns only. A Tajik and an Uzbek and other non-Pashtuns are separate and they should be known as separate. When this comes to light, only then will the people be able to gain the rest of their rights. Only then will the name of the country be forced to change because it isn’t a fair representation of the majority of the people. The people who don’t wish to call themselves Afghan are not trying to start trouble. Instead, they have opened their eyes and trying to open the eyes of others to the mistake and the lie that has covered the entire people. Issues like these need to be discussed because even though they might seem minor, they are in fact major. If the name non-Pashtuns choose to call themselves isn’t such a “big deal” then why are people trying so hard to fight those that decline the name Afghan?

    • نویسنده عزیز مقاله بالا،
      اول خوب اس که سندی راکه تاجر محترم ساخته است افشا نمایید.
      دوم در مورد قتل اشرف رمضان، اشرف رمضان توسط رقیبش حاجی محمد محقق بقتل رسید. سخن این است که مححق از اعتبار، ثروت وشهرت و برنده شدن اشرف رمضان نگران بود بشدت نگران بود. چون او اگر به بارلمان می رفت محقق و اشرف می شد برابر دیگه گب از استاد و حاجی اشرف نبود او می شد یک خلیلی خطرناک برای محقق در خانی ریس قبیله هزاره. بنا محقق او را بقتل رساند و از مرگش بیراهن حضرت عثمان ساخت و گریه کرد و گله قومی برچی را شوراند و بر موقعیت و بزرگی اش در میان قبیله هزاره افزود.
      محقق که شاگرد و مهره سازمان اطلاعات ایران است مانند خلیلی و دیگرانش از مزدوری سازمان اسختبارات کشور دوست باکستان هم بی بهر نمانده است. روزنامه افغانستان و اوت لوک افغانستان که توسط یک باکستانی افغان اداره می شود از دوستان فاملی محقق است و خبر دست داشتن محقق در قتل اشرف هم از حلقه هزاره یست های اطراف محقق درز کرده است. شاد کام باشید

    • aqay REza ke mesli sagan pars kardi ..ASHRAF RAMAZAN raqib Mohaqeq nabod balke dosttash bod..ASHRAF kasi bod ke baray mardomi faqir karte wahdat va aliabad Qezilabad dar sarmaye zamistan az poli shahksi hkodash zohkal sang mihkarid..v

      gosale shotor !inra barayed naveshtam ta dobara ba nami asli hkodad benavisi..v

      to va amsali to bodid ke cheshmi didani ensanhaye mesli ASHRAF ra na dashtid .man hkodam shahksam dar sali 1381 dar poroje astad ata dar poshte silo 3 nomra zamin hkaride bodam ke chon hazara bodam zamin hara be man na dadan ..dar evazash barayam 2 nora zamin dar poshte nahri ab dadan.. dar hali ke qeymat hay zamin ha baham tafavodash az 1000 dalar ta 7000 hezar daral bod va hanoz ham ast.na man balki hkeyl az hazarahe degar dar in poroje zamin hkaride bodan ke ASTAD ATA zamin hay shan ra nadad balke polha shan ra ham nadadan.

    • احمد رضا برادر سلام

      به نظرم شما در جواب یک فرد که مقاله نوشته است به مردم هزاره تاخته اید. فکر نمی کنم که قبیله یا گله ای قومی خطاب کردن یک مردم خیلی عاقلانه باشد. برادر عزیز مردم افغانستان و در کل جامعه ای افغانستان یک جامعه ای قبیلوی است. در این میان فرقی عمده ای میان اقوام این کشور نیست. شما بروید عادلانه جامعه ای افغانستان بررسی کنید. طبق هر معیاری این یک جامعه ای بسته و قبیلوی است. مثلا همین شما که به جواب نظر یک فرد بر یک مردم می تازید در حقیقت ذهنیت قبیلوی خود را نشان داده اید. در ضمن کنایه بازی هم درد ما مردم را دوا نمی کند. من راستش فکر نمی کنم که در قبیلوی بودن هزاره ها بیشتر از دیگر اقوام افغانستان قبیلوی باشند. در ضمن من اگر شما محقق و یا خلیلی را خان هزاره ها می دانید کمی اشتباه می کنید در حقیقت فهم نادرست خود از جامعه ای افغانستان را نشان می دهید. این مثل این است که مثلا مسعود را یک خان تاجیک ها بنامیم. در حالیکه او یک خان نبود گرچند جامعه ای تاجیک اساسا قبیلوی است. یا مثلا کرزی را نمی توان خان یک قوم دیگر دانست. درست است که بشتون ها قبیلوی اند اما کرزی یک خان نیست. شما بهتر با مفاهیم اجتماعی کمی با سوادانه تر برخورد کنید. مهم نیست که رمضان را کی کشته است اما مهم این است که قاتل او از میان مجاهدین صاحبان بوده اند. مهم نیست یک کجاهد هزاره یا تاجیک یا .... این قدر به دفاع از قوماندان عظا هم تندی نکن. او گلی به سر هیچ مردمی نخواهد زد. همان گونه که خلیلی و حکمتیار و ربانی گلی را به سری هیچ مردمی نزده اند. تشکر

    • salam Roya herati.
      you are right to say afghan word is disputable and discussionable i agree with you. everything that cares us somthing should be discusable . the name of afghan was a name of a place not a name for a group of people this place includes the regions, such as wardag,paktia,south and west of Ghazni,paktika, wazirestan,dere ismael khan south of nwfp province of pakistan. therefore is afhgan a sononim to pashtons otherwise uzbek ,hazara and tajik has one name only pashtons have two names . if the name of a place can be synonim then all of pashtons are also not afghans such as qandaharis, nangarharis kunaris,laghmanis, helmadis,zabulis ,peshawaris, khaybar agency,suwatis wa ghaira north pashtoons area of pakistan
      if you can remember in kabul the tajiks , hazaras and uzbeks didnt call the people of qandarhar,nengarhar laghman and ... afghan or awghan or awghoo they called only the pashtons from paktia logar wardaq paktika afghan,awghan,awghoo
      the non pashtoons called the pashtons from qandahar a qandahari a pashton from laghman a laghmani and so and so on . therefore, there is three important accent in pashto language such as,Qandhari pashto, Paktia or Junubi pashto and mashreki pashto or jalalabadi pashto the Durand lines separated all three kind of pashtoon. qanadari pashtoon,peshawari mashreqi pashtoons and the pashtoons living in a place which was named afghane
      the most areas of afghane belongs right now to pakistan that is why wehn Daud khan pushed towaards the slogan of Pashtonistan , Nasirulaah Baber the governer of Suba sarhad at that time, was saying that we afghans are more than you afghans. Ahmad shah baba devided khorasan inton five states or province, like 1-Qandahar(from herat to qandahar and queta pakistan till ghazni) which was governed by his own Durani tribals.2- afgahne state south tribals( which is now the main base of taliban,waziristan) untill Sindh river, 3- mashreqi state ,nengarhar, peshawar, kunar, laghamn.4- QAtaghan zamin state from badghees to balkh to pole khumri, takhar and badakhshan the last 5-state was markaz province,kabul, parwan,logar,bamyan some areas of wardag and ghazni Ahmad shah baba didnt give these states the names according to peoples identity ( jajikistan, tajik abad or uzbek hazara jat or pashtonishtan) but according to geografical analysis i think he was slim at this point. there are some letters of Ahmad sha baba , which are at Indian National Archive where he has signed Ahmad Shah Durani Amire Khorsan not Amir Afghanistan
      my conclusion we afghans should live under this name, dont think about Khorsan, Khorasan is and was our proud and histori, and comes never back. more than seven generations have died under this name , the people who are dreaming the slogans of khorasan like Dr Basir kamjo in Germany , nasimi in london, owesta ghorbandi in Kabul would never achieve Khorsan back even if afghanistan is devided there would never come Khorasan but only hazara jat or hazarasita ubek jat or other name for uzbek people and tajikistan or Qataghaqn Zamin. because khoradan was the name of a very big place not only from badakhshan to herat or qandahar Iran is demanding that khorasan is their proud their histori uzbekistan so on even azebayjan ,turkmenistan is demanding that RODAKI is theirs not your Badakhshis or Qatghanis. Iran would never let you change Afghanistan back to khorsan because iran has a province which name is Khorsan and is demanding its own heritage like Greece would never recognise Macedonia because Macedonia(maqdonia)is the name of a province of Greece(yunan).Alexander or sekandar comes from this region. you dont have such a economic power or other kind of powers at regionals and international levels to bring iran under preasure. Iran is struggling with Israel. like macedonia cant do that all the world stays by Greece
      i think
      we should live under this name the world is going to be destroyed, look at the climate changes look at earthquakes and other natural disausters khorasan and afghanistan both would be under water ......
      take care
      ba ehteram

    • My friend Azar our dignity is related to our unity so if you look to India or Pakistan but i call it dirtystan how many tribes are living there but they are all united even the pashtuns in the other side of durand line do not fight with the pakis but they are killing our people so let us be wise and think deeply what gives us the name if it is afghansitan or tajikistan let us put it this way if tommorrow afghanistan is devided in two parts north and south so south will be pushtuns land and north tajikland do you think hazara,turkman or uzbek accept each other rules and power if you say yes then i refer it to th fight of 1992 and 1996 how many hazara were killed by tajik in kabul how many tajik were killed by hazara so this is nonsens it is impossible to unite them. In this world you can not find single tribe to rules one country even different blieves but they live under one flag with dignity so it is not enough by the name of islam by the name of tribe etc we lost everthing ?I hope you open your eyes see who is suffering at all so people who live in this country our sisters brothers why why only becuase we are not united we are just sticking to the nonsens

      Let us pray for united afghanistan and pray for our dignity and long and good future

      Fahim Ludin

    • Shahpur

      if we cannot have Khorasan back then how you are still dreaming to have Pashustanistan india and all this bullshits you wote. let me write you a Farsi porm regarding your argument on term (Afghan)
      read it twice if you dont understand ask ur daddy

      Sar Rah Sheshta Boodam ki Koche Afghan Amad injelay Jan amad Bar oshtor ba kamar chadar ba dandan amad injelay jan amad.

      one more thing: go to mazar-i-Sharif ask people what they call the pashtuns who are living in Balkh district. let me tell frist u gpo there, they say (Awghanay Balkh) they dont call them Pashtunay balkh

      Afghan and Awghan are the same like Shaw and Shab or and Ab

    • Dear Azar,
      What do you actually know about the term Afghan? Is that only used to describe pashtuns? NO…NO… No Sir!! Let me ask you a simple question, what do the international community call each of our citizens? For sure, they recognize us as Afghans not by our tribes. Have read the constitution of Afghanistan? I advise you to read and think about this speech you made and I hope it debunked you of your wrong conception

      Thank you Sahell"ABED"

    • sorry about qataghan it is not a tajiki name its a turkic name it is one of the tribes in uzbek like ghalzai and durani bla bla in pashtoon ppl .. besides i dont want afghanistan khorasan or america or africa i want a peacefull peace of land where can my family grow up my kids son and doughter go to school my wife teaches in school .. my dreams come true as a respected nation what ever the name is dosent matters to me any more .. but do u think it is posible living with these trible mans?? i am against all tribal ppl leaders and areas .. i know many tajiks and uzbeks and hazara have trible leaders but blive me they r decreasing or leaving their places today no more qomandans r wellcomed like b4 and if ppl in north trusts that taliban wont come again our land wont be gifted to kochis again our culture and history would be respected it will become a democratic country the resting qomandans would be handed over by them to atournies.. but the fear is alive afghan milat wants our lands go to kochies our governers r not from us and if they from us they r wors sold ppl our gained freedom is in danger by the up coming modren taliban of afghan milats real sons of ahmad shah durani and mohamad gul momand ..
      dear shapoor the problem is in pashtoons they love power and they never love democracy it is their nature dont take it as a curs i know many of tajiks and uzbeks and hazaras r similar but not that much as pashtoon ppl .. i want to live in peace and it is posible in a fedral or devided afghanistan.. otherwise as we say in our farsi ( amo kharak amo darak)
      u talked about india and pakistan bro u pashtoon ppl unite with pakki pashtoons and go take the whole world i am glad for u .. u can do it as u did it history as u said .. u build all india and pakistan now leave us destroyed .. dont u ever ask why all these hazara tajik uzbek ppl hate pashtoons?? why what is the bigest reason ?? and if they do why would indians love us?
      lol man its like what u did to ur bro that u would do for ur nighbour.. the history of afghanistan is shamefull brother killed brother took out the eyes what not and what .. all for power.. plz plzzz plzzz pashtoon brothers i accept taliban i accet you as the leader of world but leave us alone let us live our poor life

      bakhtyare pakistan

    • ahmadi aziz
      Khata mohamad noor yak mafool oqdae ast wa karzae az o badtar k bartarafesh namekona ma wa shoma khat shonidem k tarekh chi qazawat lhat kad zenda bad Kabul Press?! nek.m Haqjo

    • Dear Azar brother and Roya Jan, Thank you so much for your thoughtful comments on the term so called Afghan or Afghansitan. I fully support your idea that in order to achieve a national solidarity, the name of this country must change.It is not because I am not Pashtun, but rather for the betterment of our war shattered nation. We know that there were notorious learders, kings, presidents, leader of factions who rulded this country through anarchisim and left the stracture of our nation rotten. Now, as an Afghan each of us have important obligations to work out such problems.

      As a matter of fact, the name of our beautiful country was changed through the influence of Bretain which our people still suffer by using the terms like "majority, minority, Pashtun, Tajik or Uzbek Pashtun", why we all should not be called Khurasani so that we do not count much on ethnic terms. We will live in descrimination, segregation and favorism unless we change the name of this country and have a democratic and fedral state which enables all our people to enjoy the same rights and live in equality.

  • مزاری عزیز!
    نظر شما قابل قدر است؛ ازین نبشته شما چنین برداشت میشود که شما این مقابله را با عقده گشای بیش از حد و بدون ارائه کدام مدرکی استاد عطار را متهم به جنایات علیه بشریت، قاچاق مواد مخدر، غصب ملکیت های عامه و ..... میکنید. اول اینکه اشرف رمضان متنفذ مردم مزار نبوده و صرفاً از یک طیف خاص نمایندگی میکرد. کسانی چون اشرف و داکتر نصرو هیچگاهی در بین مردم نبودند. این نبشته شما اگر از وحشی گری های داکتر نصرو که همانا یکتن از برادران پشتون را به قتل رسانیده و با خانم وی ازدواج اجباری کرده بود مکثی میداشت، یقیناً که همه با چرندیات شما همنوا میبود.
    برداشت کلی از این نبشته این است که شما مزاری محترم با عقده های شخصی و یا شاید هم تنظیمی استاد عطا را متهم می نماید.
    باید تذکر داد که خودم نیز با بعضی ازعملکرد های استاد عطا مخالفم!

  • نویسنده گفته است که کرزی در مقابل او کاری نمیکند که درست نیست. من قصد ندارم کرزی را برائت بدهم ولی طوریکه اکثریت ما آگاهی داریم وزارت داخله در زمان جلالی دست به تغیر و تبدیل والی ها زد تا از رژیم های ملوک الطوایفی مانند بلخ جلوگیری کند. به تعقیب آن شیرزی به ننگرهار رفت و اسماعیل خان به کابل آمد. تقریبا ً اکثریت والی ها تبدیل شدند ولی قومندان عطا در حمایه از طرف ضیا مسعود و ربانی نه تنها در جای خویش باقی ماند بلکه کرزی هم تهدید شد که اگر بار دیگر به تبدیلی عطا مشهور به عطای برقه بپردازد ، جنگ و خونریزی شروع خواهد شد.

    اصلا بلخ جز افغانستان نیست . زیرا عطای برقه این استاد دزدان جمعیت تمام ولایت را مانند سرمایه و مال شخصی خویش مورد استفاده قرار میدهد.

    • افتخار به استاد عطا مجاهد وهمسنگرانش .
      مرگ به شعله یی ها پرچمی ها خلقی ها وسایر گروهک ها کمونیست.

    • آقای رستاخیزی

      بدون شک شما یا کدام عضو خانواده شما از دهشت که مافیای استاد دزدان عطا براه انداخته است سود میبرید زیرا در غیر آن هیچ مسلمانی از شخصی که جاهل، رهزن، آدمکش و خائین باشد دفاع نمیکند.

      در بلخ تعصبات قومی و تک گرایی قومی بوسیله این استاد دزدان دامن زده شد.

      او بود که پروسه تغیر و تبدیل والیان را که یکی از چند اقدامی خوبی حکومت ضعیف و تحت کنترول جمعیت و شورای نظار ملا ربانی است ، بود خنثی کرد.

      او است که بلخ را در چنگال چنان مافیای قرار داده که حکومت مرکزی اصلا در مقابل شان نوکر است.

      و از این مسله چنین نتیجه گیری باید کرد که در کشوری که حکومت مرکزی نتواند از والی یک ولایت حتی سوال کند و والی امور ولایت را همچو یک حکومت مستقل رهبری و کنترول کند این خود زوال آن کشور را نشان میدهد که شما به آن متاسفانه افتخار میکنید.

    • bradar aziz ! kase k ba resh daraz qoran sharif dar maktab sokhtand wa ba resh kota abad mekna eshteba ast awal tarz neshastan e khar fara Atah Mohamad nora bibi dowom act haesha e mesl zanhae ghar noma ware ast aftab ba do angosht penhan namesha mardom wa melat ale gorg hae baran dida shodan hama chiza mefaman. wa ma na jamiat astm na kamonest na az saghae degesh ma ensan wa moselman astm biaed ke nazar wase dashta bashem ract bin bashem atta pamp estesion tareq noor az koja kad,shefakhane khaled noora az koja kad,market jawzjani ra ki dar dad wa ki kharid wa abad mekona e ra tamama mardom mefama. bar kaj ba manzel namerasa.pedrod

    • bradar aziz ! kase k ba resh daraz qoran sharif dar maktab sokhtand wa ba resh kota abad mekna eshteba ast awal tarz neshastan e khar fara Atah Mohamad nora bibi dowom act haesha e mesl zanhae ghar noma ware ast aftab ba do angosht penhan namesha mardom wa melat ale gorg hae baran dida shodan hama chiza mefaman. wa ma na jamiat astm na kamonest na az saghae degesh ma ensan wa moselman astm biaed ke nazar wase dashta bashem ract bin bashem atta pamp estesion tareq noor az koja kad,shefakhane khaled noora az koja kad,market jawzjani ra ki dar dad wa ki kharid wa abad mekona e ra tamama mardom mefama. bar kaj ba manzel namerasa.pedrod

    • سلام به همه آنانیکه این پیام مرا می خواند. دوست خوبم اگر استاد عطا انسان جنایت کار می بود حالا در بلخ به فضل خداوند این چنین امنیت نمی بود. یک چیز واضح است انسان که مشهور شد انسان که پر قدرت و صلاحیت شد طبیعی است که مخالف پیدا می کند. کافیست که یک ماه استاد عطا در بلخ والی نباشد هلمند شمالی را شما به چشمان خود خواهید دید. این که سرمایه دار است یانه موضوع جداست. زیرا محقق، خلیلی، عباس آب فروش مشهور به دالر که سر سرمایه محقق کار می کند روز به روز بلدنگ سر بلدنگ آباد می کند.

  • salam ba hmma, ai azizan kdam in jhadi qatel dzd nist k atawlla nabashad wa jalb in k shomma az rais dzdan tawqoo...darin mgar ou jhadi nist w ... [1]]]]]]

    [1[TA K 1 NAFAR JHADI WA 1 NAFR AFGHANMLTI DA IN DAWLAT AST WA IA DAWLAT HAI BHDI AFGHANSTAN ROOI KOOBI RA NAMIBINAD WA DWLT AZ AFGHANSTAN NAMIBASHD AZ DZDAWA:::

  • salam ba hmma azizan, ltf konid bgooid k kdam shan dzd wa qatel nistan k atta nabashad wa az hma jalb k shomma az karzai tawqoo darin ta hala nafamidin k ou rais mlat na rais dzda wa.... ast

    TA K 1 NAFAR JHADI WA 1 NAFAR AFGHAN MLTI DA DAWLAT AFGHANSTAN BASHAD AMIN ALAT AST WA DAWLT MARDM NA BLKA AZ DZDAN QATELAN AST}

    MARG BR QATLIN DZDAN WA FASHISTAN..... ZNDA BAD MRDM SHARIF MA MLIAT HAI BRADAR BRABAR TAJK UZBAK PASHTOON HZZARA NOORSTANI BLOOCH HNDOO WA...ma

    • من در بلخ برای مدتی زندگی کرده ام. در بلخ مسایل قومی مثل جاهای دیگر وطن داغ نیست. عطا نور هم دشمنی با هیچ قومی ندارد. اشتباهاتی ممکن است او هم مرتکب شود اما تا جایی که من می دانم او ضدیتی با هیچ قوم خاصی ندارد. هزاره ها اتفاقا با او رابط ای بسیار خوبی دارند و همچنان اقوام دیگر. کشتن رمضان بشردوست یک جنایت بود اما نباید کسی را بدون سند محکوم به قتل کسی کرد. اگر هر ولایت افغانستان در عدالت، همزیستی قومی، امنیت و رشد فرهنگی و اقتصادی مانند بلخ باشد که عطا والی آن است آن وقت افغانستان یک کشور ارام و خوب خواهد بود. اینکه تعدادی تبلیغ می کنند که عطا با هزاره ها و یا کدام قوم دیگر دشمنی دارد دروغ است. محقق هزاره ها نیست. دوستم ازبک ها نیست، عطا تاجیک ها نیست و انورالحق احدی قوم باز کافر امریکایی هم بشتونها نیست. این ها افرادی هستند که دیر یا زود دوران شان به سر می رسد و به دنبال کلاه های خود خواهند رفت اما اقوام و مردم و ملت و کشور افغانستان جاویدان خواهد ماند. لطفا به خاطر افراد به اقوام و مردم افغانستان توهین نکنید.

  • برادرنویسنده،
    من چند پیش به چند ولایت شمال کشورسفرداشتم، درمیان تمامی ولایات که من ازنزدیک دیدم تنها مزارشریف یگانه ولایتی بود که به به استثنائی هرات باسایرولایت نمیتوان مقایسه کرد. و تمامی مردم این پیشرفت هارا که همه ای انها برزیبائی شهرافزوده بود، مرهون احسان والی فعلی مزارشریف میدانستند. من با اقشارها و ملیت های مختلف مصاحبه های داشتم.من با یک تاجردیدارداشتم که خود ازملیت ازبیک بود، تاجرمتذکره ازاقدام و ابتکار والی ( عطامحمد) بخاطر ساختن چوک و چهارراه ها توسط تاجران مزارشریف بطورداوطلبانه شدیدآ حمایت کرده و گفت که همین اکنون زمانی که یک چوک رامیخواهند بسازند تاجران به شکل مجلس داوطلبی رقابت میکنند.درقسمت امنیت هم مردم میگفت که والی ایشان بسیاربه شکل قاطع عمل کرده و امرکرده است که دزدان باید کشته شوند قسمیکه وی مثال داد که چندی پیش یک باند خطرناک ادم ربا و دزد را که تعدادشان چهارنفربود بطورآشکارا به قتل رساند. پس من آن چیزی را درینجا خواندم منحیث یک شخص بی غرض نمی پذیرم زیراکه ازواقعیت ها دوربوده و ممکن به شکل عقده مندانه نوشته شده باشد. برادرمحترم ما امروز به رشد، ترقی و بازسازی ضرورت داریم پس هرافغانی که حتی یهود هم باشد و کارکند باید تقدیرش کنیم اما افسوس من به کسانی میکنم که میخواهند هرروند راخاصتاً بخاطر منافع شخصی شان مختل کنند. بیائید وطن مانرااباد و زنده بسازیم.
    راستی یک مورد که یادم رفت این بود که من یگانه جایئ راکه مناسب به عکاسی یافتم همانا مزارشریف بودکه درمقابل یک تعمیرزیبا وروضه مبارک چند قطعه عکس بطوریادگاری گرفتیم.

  • این هیولای آدم خور بوزینه صفت قوماندان عطا از برکت جهادقلابی به این مقام رسیده که پدرش نور محمد لوگری گدام دار مفلس دایم الخمر ناقل از نزدیک شدن به دروازه ولایت بلخ حراس داشت . قوماندان عطا در زمان جهاد باداشتن ریش نیم متره ، فکر میکردی در جهاد فی سبیل الله ، از صحابه هم سبقت جسته است . همینکه رنگ و رخ زیبای دالر مبارک را با چشمان سرمه گین واز حدقه برامده خویش نگریست ، از همه جهاد فی سبیل الله و تطبیق شریعت غراء محمدی چشم پوشید . این خادم دین رسول الله با دستان در گوش گرفته و جیب های پر از دالر چنان در آغوش باداران داخلی و خارجی خود آرام کرفت که گویا از زمان خلقت نا میمونش همان جارا برایش بخشیده باشند . این دون بی آزرم اولین مجاهدی به اصطلاح مزاریی بود که شهر ودیار خویش ر ا در روز عید قربان به راکت های کور بست و شهروندان مزارشریف را به خاک و خون کشید . از ماین گذاری ، ترور استادان ، ترور شخصیت های مستقل مردمی ، راه گیری های مسلحانه سرک مزار - بوینه قره (شولگره) ، طرح ریزی جنگ در شهر مزارشریف ، زهر ریزی در آب آشامیدنی مکاتب و غیره جنایات این خادم دین رسول الله سخنهاست که در این پیام کوچک نمی گنجد . اولین اقدام مذبوحانه این مجاهد فی سبیل الله بعد از تسلیم گیری دولت ، از بقایای حکومت دوکتور نجیب ، غضب اداره ریاست عومی کودکستانهای ولایت بلخ در سرک عمومی دروازه بلخ بود . اولین بار برمردم وتظاهر چیان غیر مسلح در شهر مزارشریف آتش گشود و چندین تن را شهید نمود . فعلأ ملیونر ویا شاید هم ملیاردر شده باشد . جهاد این خود فروخته گان دروغین بود، مبارزه شان بخاطر حفظ ناموس وطن دروغین بود ، شعار الله و اکبر شان دروغین بود ، خدمت به خلق الله ایشان دروغین بود ، حتا دین این خفاشان خون خور دروغین بود . اسلام دین آزاده گی و شرافت انسانیست ، اسلام دین برادری و برابریست ، اسلام دین حق و حقیقت است !! آیا کدام یک صفات این دین سچه و پاک رسول الله در وجود این بی مایه گان و فرو مایه گان پیدا میشود ؟ شرم و ننگ وخجالت باد بر شما تاجران دین فروش!!! شما مجاهدین دروغین گوی سبقت را در وطن فروشی و دین فروشی از کمونستان در ربوده اید .
    لمبه جان با این حکم اعذامت موافقم !!

    • مرحبا بر شما آقای مزاری!

      من نیز این مجاهل کبیر را با تمام سوانح اش از نزدیک میشناسم.او حتی بحال همرکابان خویش نیز رحم نمیکرد.یک قسمت جمعیت که بنام جعیت سفید یاد میگردید و تحت رهبری وی قرار داشت، مصروف قتل و کشتار افراد جمعیت سیاۀ علم سیاه بودند.که نمونه های فراوان آنرا میتوان در بخشداری های زاری و امرخ مشاهده کرد.

    • اقای مزاری شما بسیا احساساتی هستید، شکر خدا که در دست تان بجای قلم شمشیر نیست.

      من نمیخواهم زبان مغز سود بران عطا شوم اما انکار نمیکنم که عطا با سایر ولایان کشو قابل مقایسه نیست.
      من نزدیک به 30 ولایت افغانستان را دیده ام اما مزار شریف پیشرفت قابل ملاحظه کرده است که همه ای یمن وجود استاد عطا است.
      درست است انکار نباید کرد که عطا اشتباهات و یا هم خود خواهی های ندارد ونداشته است

    • دوست هموطن آقای همدم ! درپناه ایزد متعال باشید . در طول عمر خود نه سلاح داشتم ، نه شمشیر و نه هم سیلاوه که مانند دیگران آدم بکشم . فقط سرو کارم با قلم بوده و بس . حتا در زمان سربازی خود نیز کاتب تولی بودم . قوماندان عطا را با همه صفاتش میشناسم .

      دوست هموطن ! آبادانی شهر پدری و مادری ام مزارشریف مرهون خدمات قوماندان عطای دزد نیست که بدان یکعده دوستان ما نظر داده اند . بلی ، شهر مزارشریف آباد بود و این شهر آباد و تخریب نا شده را جنرال دوستم به این بچه مفلس تحویل داد ، اگر دست این گرگان لاش خور میرسید بار ها و بار ها این شهر زیبا را تخریب میکردند . آیا اهالی شریف گذر مارمل ، گذر چتگری ، گذر پنجشیر ، دروازه شادیان فراموش میکنند که این مجاهد بخاطر گرفتن قدرت ، جنگی را در شهر مزارشریف براه انداخت و مقاومت نکرده مانند ایزک های کاروان گیر فرار کرد و یک گلدسته روضه مبارک را نیز با توپ تخریب نمود . عزت و شرف و مال و دارایی مردم گذر های یاد شده بعد از فرار این یابو پایمال ملیشه های رسول پهلوان شد . تعمیر های زیبای مزارشریف را مردم شهر آباد کرده اند ، سرک های شهر را جاپان بازسازی نموده ، چوک های شهر را تاجران ملی شهر ما طرح ریزی و اعمار نموده اند ، امنیت شهر مدیون خدمات مردم شهر است که خودشان از شهر خود پاسداری میکنند . حال شما بفرمائید که کدام پروژه انکشافی و خدماتی دولتی ، کدام شفاخانه ، کدام موسسه عام المنفعه ، کدام پروژه شهری ( شامل برق ، آبرسانی ، کانالزاسیون وغیره ) که خیرش به مردم برسد توسط این بچه مفلس انجام پذیرفته است ؟ ورنه امکان آن میرفت که مزارشریف توسط یک والی مدبر و دانشمند با امکانات بزرگ اقتصادی و تجارتی شهر و کمک آلمانی ها و جاپانی ها بسیار پیش میرفت . این مجاهد فقط و فقط در فکر زر اندوزی و پارتمان سازی به نفع شخصی خود و انتخاب نیکتائی مدروز موتر آخرین مدل است . در شهریکه والی آن دزد ملیونی باشد ،آیا به خس دزدان راهی موجود است؟ شما از بچه ربائی های شهر ما خبر دارید که هر قلم دزدی صد هزار دالر است . اگر واقع گرا هستید یک همین حرف کفایت میکند . بیروز باشید

    • همدم و همراز.

      مردم لوی جلال اباد نیز ادعا دارند که ولایت شان از عمل و خرد پسر سگ وان قندهاری پیشرفت کرده است .

      کاره مساله میکنه لافه بی بی میزنه .

    • راوی جان یا عطا خیل صاحب بلا میکنی .

  • لمبه جان!

    این حکم اعدامت فوق العاده عینی،بجا،منطقی،آبرومندانه و عادلانه است.طومار جنایات عطا آنقدر طویل است که داوری به حساب آن نمیتواند برسد.

  • لمبه شعله یی !
    رهبران مجاهدین را حداقل مردم میشناسند وازپایگاه قوی مردمی برخوردار اند، اما رهبران شعله یی افغانستان هویت خویشرا مانند موش برملا نمیسازند تا اعدام ورقی نه بل اعدام فزیکی صورت بگیرد.

  • برایم بسیار جالب است کسانی که از قوماندان عطا دفاع میکنند چقدر وجدان باخته اند. میزان انسانیت آدم چقدر به طرف منفی لایتنهای تقرب کند که این همه جنایات این اوباش را نادیده بگیرد. عطا اگر چهار راهی ها را میسازد 50 درصد عاید ساختمانی آن به جیبهایش میرود اگر سرکها را قیر میکند همه میدانند که موضوع چیست. یک وقتی عطا از تاجران ملی پول جمع کرد تا پیاده روها را سنگفرش کند. بعد از بدست آوردن پول ند کارخانه ی سنگ سازی را در تاجیکستان تاسیس و از آن طریق نرخ پدرش را بالای آن مانده و به چشم مردم خاک زد. همین اکنون بزرگترین پروژه ها را انجویش آفتاج در دست دارد. که در راس این مافیا است. چگونه یک مزاری با وجدان میتوند فراموش کند که این قومندان سفاک سینمای مزار را که طالبان تخریب کرده بود متر چهل دالر به حساب از خودش خردید و آسمان خراشی بر بالای آن در شراکت با ند تاجر عرب اعمار کرد در حالیکه در آن منطقه ی مرکزی مزارشریف قیمت یک متر مربع زمین از چهارصد دالر بالاتر است. و بالاخره صد ها دغل بازی و مکاری این مسلمان صفت دزد که با استفاده از نام اسلام کثیف ترین جنایات در تاریخ بشریت را انجام میدهد.

    لطفا هیچ یک را نادیده نگیرید.

  • نظر کاملا درست است. خبرنگاران وطن دوست ما در صورت کرام سفر ناگهانی در شهر مزار با یدد برن از مردم غریبکار واقع حوزه دوم امنیت شهر مزار مصاحبه بگیرند تا واقعیت خدمتش ( والی صاحب) آشکار شود

  • ای کسیکه خود رامزاری گفته ومطلب مزخرف راراجع به یک شخصیت ملی شخصیت که به خاطر مردم خود وملت خود ازهیچ نوع فداکاری دریغ نورزیده است نوشته ای، اولاً من یقین دارم تو مزاری نیستی شاید که تو درمنطقه اصلی خود نتوانستی روز خود رابگذرانی ویاهم جای مناسب بخاطر بودباش نداستی ودرمزارآمدی وباخیال راحت ازبرکت جناب عطامحمدنور والی پرافتخاربلخ زندگی مینمایی شب ها وروزهایت را بدون کدام تشویش سپری مینمایی آزاد زندگی منمایی آزاد حرف میزنی، ویااگرمزاری هم هستی اصلاً درک نداری ، احساس نداری شاید تعصب چشم های تو را کورکرده باشد ویاهم ازمخالفین ورقیبان شکست خورده اش هستی حسد میبری ازاینکه اورا یک انسان خدمتگار وموفق درراس ولایت باستانی بلخ میبنی ومیبینی که هرروزافتخاراتی را نصیب میشود نظاره میکنی که ازرئیس جمهور تا وکیل ، وزیر گارگر، دهقان ، محصل ، استاد ژورنالیست ، خارجی وداخلی ووو ازاو توصیف می نمایند وازکارکردهای او یاد مینمایند.ویا هم شاید ازطرفداران رقبایش هستی ، فراموش نکنی مردم قهرمان وبافهم افغانستان درک این را دارند که خوب را ازبد تفریق کنند مردم چشم های خود راهم بسته نکرده اند مردم امنیت رااحساس میکنند بازسازی ونوسازی رامشاهده میکنند درین شکی نیست که درولایت بلخ آزادی بیان نسبت به دیگرمناطق کشور وجود دارد حقوق زنان ، اقلیت ها وغیر درنظرگرفته میشود تمام مردم ساکن درولایت بلخ برادروار درپهلوی هم زندگی دارند تمام فرزندان اهم ازبسرودخترباخیال راحت وباشوق مشغول آموزش هستند همه به این والی خود افتخارمیکنند این والی بود که هزارها جریب زمین غصب شده مردم ودولت را ازغاصبان برگرداند این والی بلخ بود که تاجران ملی را تشویق به سرمایه گزاری نمود که امروز اکثرتاجران درولایت بلخ سرمایه گزاری کرده اند این والی بلخ وهمرزمانش است که همیشه حامی ومشوق تحارملی میباشد همه افراد وهم رزمانش چون والی بلخ بامردم وتجارملی دوست میباشند نه اینکه ازآنها زورگیری کنند وتنها تو که درک این همه رانداری بازهم تکرارمیکنم یا تعصب چشم وگوش تو رابسته است اگرچنین است پس هرچه بنوسم مثل آن است (درگوش ...یاسین خواندن)ویا شاید تو یکی ازکسانی باشی که دربودن امینت خوشبین نیستی ویاشاید خود یکی ازغاصبین باشی وامثال اینها که بابودن جناب استادعطامحمدنور درسمت ولایت بلخ خود خود را دست وپابسته می بینی ودست به نوشتن چرندیات می زنی وازحسد می سوزی .

    آنلاین : مافیای قوماندان عطا دربلخ

    • ما در دنیائ عجیبی زندگی میکنیم. هر کس واقیعت را گفت مورد قهر وغضب قرار میگیرد.
      مثلا هم وطن ما اقای مزاری مورد قهر اقای ایزد پناه قرار گرفته است. اگر امنیت در مزارسریف دلیل خوبی اقای( عطا نور )حساب شود طالبان باید از خوبترین حساب شوند. در حالیکه طالبان جانیانی بیش نبودن.این امنیت از ترس و بربریت اقای والی میاشد. هموطنان کسی که ر واقعیت راگفت به کفر شعله ئ این و یا ان میگیرند.
      باعرض احترام س غوربندی

    • شما بهتر است نام تانرا قومندان عطا پناه بگذارید. زیرا قسمیکه میبینیم شما در پناه عطا مسوونیت بیشتر حس میکنید تا در پناه ایزد.وگرنه شما باید از حق و حقیقت که پسندیده خداوند است به دفاع برخیزید. شرم است که از جنایتکاری با این بیشرمی و دیده درایی دفاع میکنی. یقینا که جناب هم از رده دزدان جهادی تشریف دارند. یکبار بروی تان بیاورید که مردم دارند بروی تان تف می اندازند و شما همو شله قندوز رو که هستین و هستین.

  • آقای ایزد پناه

    بهتر است نام اصلی ات را بنویسی که خود یکی از درباریان والی صاحبت استی. این چرندیات فایده ای ندارد. امروز مردم و فردا تاریخ در باره ی تمام این جهلا قضاوت میکند. مردم مزار خوب میدانند که چی بالایشان میگذرد. زیاد ضرور نیست اینقدر آبداری بفرمایید شما لطفا پولهایی را که ازین چاپلوسی ها بدست آورده اید خرچ کنید. عطا هم خوب میداند که از شما دورغگویان خیر نخواهد دید، چون دیروز مدیحه ی دوستم را میسرودید و سکرتر جناب عالی تشریف داشتید و امروز که دوستم دیگر تاریخش ختم شده است به والا نعمت دیگر حمد و ثنا میفرستید. نوش جانتان باد این همه دو رویی و پرورویی! و خداوند هرگز شما را نبخشد، ای ارازیل مکار تار از حضرت ابلیس

    • آقای قاری خوب است اول خودت نامت رابنویسی من خونام خود رااگرنگفته ام همه مرا همرای همین تخلص میشناسند
      قاری گفته ما کور را مگوییم فکر میکنم خو ب بجا قاری نوشته ای تو واقعاً قاری هستی وقت اعصا دردست داری هرطرف که اعصا برای تومناسب نشان داد همان طرف میروی فراموش نکنی که بااعصا هم همیشه به راه درست رفته نمیشود . امیدوارم به هدف متن رسیده باشی
      اینکه نوشته ای من یک درباری والی هستم کورخانده ای چرا که مرا اصلا ً والی نمیشناسد چه رسد که من یکی ازدرباریان آن باشم ای کاش او مرامیشناخت وآنوقت باافتخارمیگفتم که بلی من از شناساهای اوهستم
      ودراین شکی نیست که مردم مزارمی فهمیند که چه درسرشان میگذردوبالای مردم دیگرولایایت کشور چه میگذرد وبه همین خاطر بالای والی خود افتخارمیکنند

  • سلامونه وطنوالو ته!

    عطا محمد نور یو ستر شخصیت دی چه همیش یی په هیواد کی د سولی لپاره هلی ځلی کړی. زه پخپله د یو پښتون په صفت هغه ورځی نه هیروم چه په شمال کی وطن دښمنه او پښتون دښمنه کثافاتو امریکایان لمسول چه د پښتنو کلی بمبارد کړی او ټول د طالب په نامه قتل عام کړی ، خو همدا د وطن پوه او باتور بچی د ټولو مخ ته ودرید او د بیشماره پښتنو سر، مال او عزت یی خوندی کړ. عطا محمد نور که هر څه دی خو یو نر دوست او نر دښمن دی. زه ورته د ډیر عمر او بریاوو دعا کوم.

    • استاد عطا را به جایش بان حتی یک سگ او بهتر از برتری جویان افغان ملتی است. در ولایت او لااقل کسی را به خاطر قوم و یا زبانش مجازات نمی کنند. سگ استاد عطا بر افغان ملتی های امریکایی خود فروخته ای قبیله گرا بهتر است.

    • با قلم« علی نظر قلندر»
      قضاوت قومی، عادلانه نیست!
      به پاسخ نوشته ( مافیای قوماندان عطا در بلخ!) منتشره سایت کابل پرس?
      وقتی نوشته های سایت کابل پرس را مرور می نمایم، احساس می کنم با بسته های از عقده و حسادت روبرو می شوم. با تاسف یکی از نوشته های این سایت را که گویا به قلم مزاری نوشته شده است را مرور کردم که سراپا ، بهتان ، افترا و عقده گشایی است یافتم و دریافتم که نویسنده محترم بر علاوه آنکه از اوضاع بلخ آگهی ندارد، بلکه این نوشته را در برابر ( یک خوراک نان چاشت!) نوشته است. گرچند تصمیم نداشتم تا پاسخ چنین نوشته های مزد دار را بدهم، اما احساس و محبتم نسبت به سرزمینم مرا وادار به نوشتن کرد.
      آقای به اصطلاح مزاری!
      اولاً یاد گرفتن نام یک شخص ولو کوچک هم باشد سنت پیامبر است که شما آنرا زیر پا گذاشته و به ( عطا محمد نور) قوماندان عطا خطاب کرده اید! او هیچگاهی دست به غارت دارایی ها و ملکیت های مردم و دولت نزده است، بلکه برای اعاده ملکیت و دارایی دولت و مردم تلاش و مبارزه نموده است که برای دریافت ارقام ملکیت هایی که از تصرف زور مندان و رهبران شما خارج شده دست به اداره قضایای دولت مراجعه فرمائید.
      آزاد اندیشیدن و آزاد زنده گی کردن در ولایت بلخ مطابق به قوانین نافذه کشور از دیگر موهبت های الهی است که در سایه حاکمیت عطا محمد نور وجود دارد. هیچ عاقلی با اندک ترین شناختی که از عطا محمد نور داشته باشد.هیچگاهی او را قاچاقبر، آدمکش و غارتگر نمی پندارد.
      شما با کدام محاسبهء عقلانی آسمان خراش های بلخ را بنام عطا محمد نور کرده اید- درحالیکه بزرگترین تجار ما توانایی برپایی یک بلند منزل را ندارد ودر ولایت بلخ چند بلند منزل بیش نیست که شما شمار آنها را به هر روز محاسبه کرده اید، فهمیده می شود از عقلانیت کمتر بهره مند شده اید. دقیقاً که او فرزند یک دکاندار بود و پیشه پدرش تجارت، اما گاهی هم شده که از رهبران پوقانه یی و پهلوانان پخته ی تان حساب گرفته باشید که چگونه به این همه جاه و جلال دست یافتند در حالیکه پدر آنها نه دکاندار و تجار بلکه کراچی ران و جوالی بوده است.
      موضوع سید یونس خالد را که شما ( ایشان خالد) نوشته اید به هیچ وجه چنان نیست بلکه اصل قضیه از این قرار است:
      شخصی بنام نظر محمد بالای قدیر فرزند حاجی قادر از قراردادی های ولایت بلخ پول داشته که قدیر نام پول مذکور را نمی پرداخته است- سید داود هاشمی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه- جنرال خلیل بختیار قومندان لواء نمبر 7 سرحدی و دکتور آصف برومند رئیس شفاخانه 100 بستر نظامی از والی بلخ میخواهد تا در حصول پول نظر محمد نام از قدیر نام، قانوناً اقدام نماید که مقام ولایت در روشنایی قانون، قومندان امنیه را موظف به حصول پول نظر محمد نام می نمایدکه سید یونس خالد همراه با نماینده جنایی و سارنوالی برای حصول پول نظر محمد نام به خانه قدیر نام میروند که شما این قضیه را به گونه دیگر و دور از حقیقت نوشته اید و اما اینکه چرا سید یونس خالد مورد خشم والی بلخ قرار گرفته بخاطر پاسخ منفی سید یونس خالد به رئیس عمومی امنیت ملی در برابر حضور یابی ( خالد) به کابل بوده است.
      من به عنوان یک شهروند مزار شریف از شما میخواهم تا اسناد و مدرک موثق را ارائه بفرمائید تا قاچاق بر بودن والی بلخ را ثابت سازد در غیر آن چون سیه رو بود هر که در او غش باشد.

  • آقاي ايزد پناه با درورد بر شما

    چند از قوماندان محترم گرفته ايد که اينقدر چاپلوسي ميفرماييد. يک کمي شرم کنيد فقط همين قدر بگوييد که عطا نصف آسمان خراش هاي مزار را آيا از سرمايه ي شخصي اش کرد؟ پدرش که يک گدام دار مفلس بود. يک کلمه ي کوتاه عطا آدم خوب است اما يک دزد است. و در عين حال يک قاتل شايد براي امنيت کار هاي کرده است اما همه براي خودش است. شما آيا چشمان تان کور شده است که دهها آسمان خراش جناب والي تان را که با خون مردم و با فروختن وجدان خود بدست آورده است ببينيد. و آقاي عمر من فکر ميکنم شما متعلق به قبيله شمس الحق ناصري هستيد که عطا در مقابل جمعه خان همدرد تمام قبيله ي شما را استعمال کرد و ازين غلامي خورسند هم هستيد. درحاليکه همين قوماندان سفاک صدها برادر پشتون ما را بنام طالب و القاعده از صحنه بيرون کرده و يا هم زميه سازي زندان آنها را کرد. يگان غو غو ي که از طريق تلويزيون ميکند به آن بازي نخوريد همه اش سياست است. به اگر شما واقعا از قبيله و خيل شمس الحق معروف به شموک نيستيد يکبار نزد اين دزد برويد و بعد از يک نشست خواهيد ديد که پشتون بودن در مزار يک جنايت است. دلم به حال هردوي شما ميسوزد که از حقيقت چشم پوشيده و کورکورانه به دنبال سياست هاي کور ميرويد و ياهم عقب مانيتور والي صاحب در داخل شعبه اش نشسته ايد و بنام هاي پشتون و اين و آن ويروس ميپراکنيد. شرم تان باد ازين حقه بازي ها و چاپلوسي ها و زهر مارتان باد ان انعاميکه که از پولهاي دزدي عطا خيرات ميگيريد. کنار روضه نشستن برايتان بهتر ازين همه خود فروشي و وجدان فروشي است.

  • کابل پرس? واقعا يگانه مرجع اطلاعات واقعي براي مردم افغانستان است. من واقعا بعد از خواندن اين مقاله حالا ميدانم که گپ چي است. تا حال تصور ديگري از واقعه داشتم.

    تشکر کابل پرس

  • ستر جنرال استاد عطا محمد نور ستاره ی معارف، مرد صلح، قهرمان ملی مزار، خادم ملت والدین و جامع الکمالات خدمت به خلق الله
    لقبی است که هوادارانش به عطا داده اند. زیاد خنده آور نیست کسی که سواد ندارد او را استاد خواند...

    • سلام شمس الدین جان ! میدانید چرا این دزد نیکتائی دار را استاد میگویند ؟ خدمت شما احترامانه به عرض میرسانم که این دین فروش بعد از آنکه با پدر مفلسش (بعد ازینکه پدرش خط مفلسی داد ) راهی پاکستان شدند، علیه دولت جمهوری داود خان ازطرف افراطی های اسلامی جهاد اعلان شده بود . چندی گذشت و کودتای ثور در اوغانستان به وقوع پیوست و این مفلسان و مفلس زاده ها مجاهد فی سبیل الله نام گرفتند . چون عطا جوان بود مورد توجه رهبران ! قرار گرفت و بخاطر خدمت های بی شمارش به رهبران! بورس گرفت و بخاطر فرا گیری دروس تروریستی روانه دیار اعراب سوسمار خور شتر چران شد . بعداز فراگیری تعلیمات تروریستی دوباره به پاکستان آمد و جوانان بی خبر را تعلیم ماین گذاری ، انفجار ، فیر راکت بدون ذستگاه ، ترور مردم بیچاره از قبیل معلم ، شاگردان مکتب ، طریق زهر پاشی در آب مکاتب ، تخریب پل ها ، به آتش کشیدن مکاتب و کلینیک های صحی وغیره را میداد . در این موقع این بچه مفلس استاد عطا شد .کلمه مبارک استاد هیچ ربطی به این ناقل لوگری بی سواد ندارد . این قوماندان عطا یک عضو برجسته اوغان ملت است ، ماری است با رنگ و خط و خال زیبا که در آستین مردم صلح دوست و خوش باور شهر و دیار ما جا گرفته و لاف مزاری بودن را هم می زند . هر چه از طرف اوغان ملتی ها قومانده شود ، به دیده ها فرمان بردار است . این شعر شاعر را در خاتمه به همه همدیاران و همشهری های عزیزم می نویسم تا بیدار باشند و به این ریش دار بی ریش هرگز باور نداشته باشند که پشیمانی ها در قبال دارد .

      ( گل مکن ، کاهگل مکن دیوار بی بنیاد را === خدمت سگ را بکن ، نی آدم کمزاد را )

    • او جان بیادر کی استاد گفته ؟
      انها استا میگن شما ازو استاد ساختین.
      خودش هم میفامه که جو دو خره تقسیم کده نمیتانه. اگر میتانست جوی را که از دوستم برایشان مانده بود بین خود و علم سیاه تقسیم میکرد.
      شما با تفویض اسمای استاد پروفیسور و انجنیر به این دجالان و جنایتکاران حرفوی جواب مستحقین این القاب را چی میتین ؟
      حالا فهمیدم که انها چرا استادان و دانشمندان را میکشند و فرار میدهند.زیرا در موجودیت انها مردم تفاوت یک بیسواد را با یک تحصیلکرده میتواند. و انها ناگذیزند انها را فرار داده و نام شانرا بیشرمانه بدزدند.
      میبینید آقایون چاکران قومندان عطا و سایر جنایتکاران جهادی ؟ رهبران شما نه تنها دزد مال و ناموس و هستی مردم اند بلکه القاب علمی را نیز میدزدند.

  • بنام ایزد توانا...

    به عقیده من بدون شک اوردن صلح و ارامش در یک ولایت به والی و همکارانش مربوط است ولی رول و نقش اساسی را مردم و کلتور منطقه ایفا خواهد کرد..بنا اگر والی واقعا شخص فعال و با درایت هستند چرا مقامات ذیصلاح از برای اوردن صلح و ارامش درجنوب و جنوب شرق مملکت از مدیریت و کاردانی وی استفاده نمی نمایند تا مناطق برادران پشتون نشین ما از اصلاح و اسایش مشابه ولایت مزار امروزی که عامل ان شخص محترم والی مزار مباشد مسفید گردند واز طرف دیگر مشت محکمی بر دهان شایعه پردازان باشد.. در غیر ان به مردم نیز حق رای و انتخاب داد..
    خوب است تا به اخبار خبر پردازان گوش داد و گذارش را با اندک تدبر تایید یا رد کرد.. زیرا خبرنگار واقعی صفت ایینه یک اجتماع است که بدون انان از زیبایی و زشتی جوانب جامعه مدنی خود بی خبر خواهیم بود..در چنین صورت زندگی وحشت اور است..

    درود
    درود

  • برایم بسیار جالب است که یکتن از نویسند ها اظهار نظر کرده است که ایشان خالد به سبب عدم حضورش به نزد ریس امنیت؟ نا ملی اوغانستان از سوی والی بلخ مورد خشم قرار گرفته است. چرا بدون دلیل وی به نزد ولی نعمتش حضور نیافت و مورد خشم ولی نعمت دیگرش قرار گرفت. ازین جا معلوم میشود که موضوع به این ساده گی که جناب نظر دهنده اشاره میفرمایند نیست. من نظر نویسنده ی مقاله را تایید میکنم اصل موضوع نزد مردم مزار نیز امروز درز کرده است. که خالد به دستور قومندان عطا دست به غارت و دزدی زده بود و فلم وجود دارد و به نزد ریس امنیت رسیده است. ریس امنیت از ترس بدنامی خود وی را خواسته است. اما بعد ازین که موصوف موضوع را با عطا در میان گذاشته است عطا وی را پنهان کرده است نه اینکه مورد خشم عطا قرار گرفته است. زیرا با گرفتاری وی دزدی های عطا نیز بر ملا میشد . عطا خود به عنوان شریک جرم شاید مورد سوال و جواب قرار میگرفت. زیرا بازداشت و مجازات این دزد در شرایط فعلی ممکن نیست.

    • ایشانچه بسیار پوک و خائین بود شخص مغرور و دزد درجه اول قوماندان عطا (استاد بی استاد) تاراجگر مشهور شمال، همه دزدان در زیر بال قوماندانک جمع اند و نان می دزدن از دزد بزرگتر، زنده باد همان کارمل، زنده باد همان وطن دوست های که امروز به باد فراموشی و به نام کمونست یاد میشوند از این اسلام امروزی کرده بهتر است... لعنت به شما ظاهر سفیدان درون سیاه...

      شرم میکنم که بعضی ها دست پر از خون او استادک بی استاد را میبوسند.

  • عطاي بنياد گرا و دنباله رو ايديولوژي مکاره گي و ضد انسانيت کمپاين بزرگي را با تهديد و زنداني ساختن خبر نگاران در بلخ بر ضد آزادي بيان آغاز کرده است. وي با گروهک تروريستي اش چنان اختناق را در مزارشريف حاکم کرده است، که احدي نميتواند بگويد بر سر چشم والي صاحب ابرو است. چندتا خبرنگار روزرمره نويسي هم که باچند رسانه ي فرمايشي بنام آزاد در آنجا کار ميکنند، چنان ابن الوقت شده اند که ميترسند، اگر کار کوچکي کنند که بر مذاق والي صاحب دلال دين خوش نخورد به سرنوشت پرويز کامبخش مواجه خواهند شد. دوسيه سازي عليه پرويز کامبخش يکي از سفاکي هاي اين والي کثيف است که محصل معصومي را بي رحمانه به پاي دار رسانده است. خون خوري و ساديسم اين گروهک آدمکش را خودتان از همين موضوع قياس کنيد که چقدر با ديدن جسد يک انسان و به دار آويختن جوانان روشن گرا بيماري هاي رواني شان فروکش ميکند. اينها در واقع عقده ي بي دريغي عليه انسانيت دارند. لعنت به همه ي بنياد گرا هاي اخواني زنده باد دموکراسي واقعي و پاينده باد آرمان انسانهايي که براي رهايي از چنگال فاشيسم مذهبي و قومي تا پاي دار ميروند. خداوند با بزرگي خود عطا را به جزاي اعمالش خواهد رساند و مردم عادل و نجيب مزارشريف هيچگاهي اين مکاره گي وي را نخواهند بخشيد که يک جوان بيگناه و معصوم را قرباني عقده هاي ساديستي خود ساخت. جنايت ديگري را بر طومار طويل جنايات تاريخي اش افزود.

  • بازار دين فروشي در افغانستان به اندازه اي داغ شده است، که وقتي کساني مانند جنرال عطا دم از اسلام ميزنند و خود را مدافع آن قلمداد ميکنند از مسلمان بودن خود شرم ميکنم. به اميد روزي که اين دلالان دين به دار بيرحم تاريخ آويخته شوند و اگر خدايي وجود دارد و واقعآ ميتواند ببيند و اگر واقعا قادر و عادل است پس چرا نميتواند اينها را به جزاي اعمال شان برساند. ما که تا آمدن دنياي ديگر حوصله ي مان سر رفته است که در آن بما وعده ي عدالت داده اند. عطا شايد با اين کلمات مرا بي اعتقاد بداند ولي مرگ بر آن اعتقادي که به هيچ مولفه ي آن پابند نباشي. خدايا تو خودت افغانستان را از شر اين همه ايديولوژي زده هاي سياه دل نجات بده! و يا همه مظلومين را نابود کن که ديگر تحمل سر رفته است.

    • عطا محمد یک دزد است که از اسلام استفاده نموده، و همیشه خواسته که خود را در پشت سینه سیاه اسلام پنهان کنه که نموده و همیشه از اسلام سوء استفاده نموده است، خود عطا یک شخص غیر مسلکی است. شرم است که اشخاصی او را استاد خطاب میکنند. شرم اور است...

    • در این کشور از کی گله کنی. از مردم ،از نظام ،از کشور ، از همسایه ها، از پشتون، از هزاره، از ازبک، از تاجک، پشه ئی، از بلوچی، از خلق، از پرچم، از مجاهدین، از امریکا از کی گله باید کرد.

      من در این فکر هستم که خداوند چرا این کشور را با اینطور مردم هست نمود، چرا؟ نمیبود افغانستان در کره زمین و نمیشد پیدا اینطور مردم به نام هزار، و پشتون و تاجک. یکی نیست که بگوید افغان هستم. همه میگویند پشتون هستم، هزاره هستم، نمیدانم به چی خود افتخار میکنند به زندگی خود یا به سر و وضع خود.
      بکشید هر کی را که میخواهد و اگر میخواهید مرا هم بکشید، پس بیائید مرا هم بکشید ولی بجای این همه غیرت کنید، اگر غیرت دارد، کشور تان را بسازید. اگر نی که غیرت ندارید: پشتونها باز بروید به دامن پاکستان، هزار ها باز بروید به غلامی ایران، تاجک ها باز بروید به دربدری، ازبک ها باز بروید به ملک های مردم. و مجاهدین باز مردم ها را بکشید.

    • salam
      Ba khudawand qassam chizi ra ke man megoyam haqeeqat darad
      man mekhaham sukhanane yak brother e hazara e mazari ma ra ke dar kabul dar intezar khanae dr zaher osman dar chahrahi ansari 20 roz qabl bayan kard baretan begoyam:::
      "Brother e hazara e mazari guft ke man hazer hastam ke ba KHOON wa JAN e khod az ustad ATTA defa konam! Chura da mazara amniat ast kase kate kasse kar nadara! ta`assoob kase nadara ke tu awghan asti hazara asti uzbak asti ya tajik! aram arami 100 martaba az kabul behtar ast kar ast roz gar ast"""""

      (sukhanan e mustaqeem brother e hazara e mazari) Direct quotation
      eeen bood sukhan hai yak brother e hazara e mazari ma ke da barai Atta mohamad noor goft!!
      Qassam bakhuda az yak kale ma ham ezafa karda basham! baqi qazawat ba shuma
      omid daram kabul press? nazar e man ra nashr konad!!!

  • جان بيادر فريب اي رقم هزاره ها يا سايرين را نخور. او از صداقت خودت استفاده کرده و دروغ هاي خود را بنام قوم هزاره بتو گفته است. اگه تو سريت خلاص باشه تو ره به خدا ده کجاي افغانستان کار و روزگار اس که ده مزار باشه يا اي که مزار جز افغانستان نيس. حاجت به آپداري نيست جناب چون عطاي برقه را همه افغانستان مي شناسد. شما حال و روز هزاره ها ره از مردم علي چوپان بپرسيد که از دست دزدان اين قوماندان به ستوه آمده اندو از کساني بپرسيد که عطا زمين هايشان را غصب کرد و بعد بالاي آن پروژه اي بنام خالد ابن وليد ساخت و هر نمره را تا ده هزار دالر بالاي مردم فروخت. هيچکس عريضه ي اين هزاره ها را مجرا نکرد و بدين طريق هزاران جريب زمين مردم به بآد فنا رفت. برادر واقع گرا باشيد و بگوييد که اين همه پولها را عطا از کجا کرده است. چند معاش دارد؟ چي قدر از پدرش ميراث داشت؟ چند خانه پيش از سال ١٩٩١ داشت؟ يک دزد درمانده امروز تجار ملياردي است! پس گپ روشن است. ما مزاري ها امروز خجالت ميکشيم که اين ناقل لوگري بنام مزاري خود را جا زده و نام ما مزاري ها را بد ميکند. ما مزاري ها خجل ازين هستيم که دزدي هاي اين برقه را مي بينيم اما خاموش هستيم. همه چيز را مي بينيم اما براي يک شکم نان چاشت دروغ ميگوييم و از حقيقت چشم پوشي و بعد بنام هزاره و پشتون و اين آن از عقب مانيتور دفتر والي صاحبمان به ايشان آبداري ميکنيم. اين روشن است و خداوند هيچگاهي اين دزدان را نميبخشد. آيا شما سرنوشت رسول پهلوان، غفار پهلوان و غيره ديديد. عطا که از آنها کرده قدرتمند نيست. بزودي به سرنوشت مشابه خداوند دچارش ميسازد اما بنده ي بيچاره از هيچ چيزي عبرت نميگيرد. من خودم به عنوان يک مزاري از اختناق حاکم در ولايت خود خسته شده ام. در هيچ دوره اي بخصوص در زمان کمونيستان اينقدر فضاي خفقان و ظلم بر ولايت ما مستولي نبود. خداوند زودتر شر اين سارق ملياردي را از سر ما کم کند و بعد مي بينيم هماني که براي يک شکم نان چاشت آبداري ميکند به دشمنش مبدل خواهد شد.

  • [Left]........Atta is a hero - an enemy in the eye of the Pashtunists whom want to destroy all non Pashtun power and wish to act like a cancer to destroy the native culture and people of that land. No matter how much they are backed by the British - whom as their forefather gave them this name of Afghanistan and invention - they will never achieve their criminal goals. Khorasan will be restored - for it is the truth - and the criminal and tragic concept of Afghanistan be forever ejected from the face of history.................[/Left]

    • عطامحمد نور والی ولایت بلخ یک شخص بسیار خطرناک است آن مار آستین است که هر کس نمیتواند به آسانی اورا بشناسد اما ناگفته نباید گذاشت که عطامحمد نور یکی از قومندانهای جنگسالار سابق کشور مان است اگر اشخاصیکه خون وطنداران ما را ریختاندن باید اعدام شود اگر آنها اعدام میشود باید عطامحمد نیز اعدام شود عطامحمد چندی پیش با مردم خودمان هزاره ها خوب نبود چند شخص برجسته ما را کشته اما وقت اش خواهد رسید که آنها را از این جهان ...
      خوب باید قضاوت را به شما بگذاریم وطندار!!!!!!!!!!!!
      تشکر

      آنلاین : عطامحمد مافیایی بزرگ شمال

    • با تشکر از سایت افشاگر کابل پریس جنگ انداز ! واقعآ کابل پریس سانسور نمی کند آفرین بر تو ای شیطان کبیر که حتی من خاموش را بر سخن آوردی . دایره ای گفت و شنود دامنه دار میشود ,
      برای دوستانی که مخالف عطا است باید گفت هرچند سخن به درازا بکشد آنان بیشتر از آن لذت میبرند و مقامی را که سایت کابل پرس? به آقای عطا جان بخشیده برایش کافی و شافیست یعنی باند مافیا
      و همچنان به آنانیکه از جناب والی مقتدر شان حمایت نشان میدهند باید گفت آنچه عیان است چه حاجت به بیان است . بیشتر ازین من راکه نیز بدبختانه از مزار هستم نزد دوستانم با تعریف استاد بزرگوار جناب عالی جناب حضرت والا مقام والی صاحب محمد عطا نور محمد گدام دار چهره شناخته شده از دوران جهاد تا ولایت بلخ نشرمانید , خواهش میکنم . اگر بخداو روز آخرت ایمان دارید و الی هر چه دلت خواست بگو . کابل پریس بدون کم و کاست بدست نشر میسپارد تو میدانی و روز باز پرس . تجاران از والی شان شکوه نمودند عوام گله هاکردند پرچمی ها بصدا آمدند اما ملا ها چیزی نگفتند .اگر اجازه دوستان باشد با آنکه عالم و ملا نیستم ولی در غیر موجودی ایشان از عطا جان سوال دارم آیا بیک مجاهد زیب مبدهد که در سایه کفر امریکا حکومت کرد (با روس جهاد کن وامریکارا خیر مقدم گو) مردم پیشرفت مزار را به بلند منزل هایکه اکثرآ از عطا جان است گام ترقی والی میدانند در حالیکه مزار بندر است و مالیات هم به جیب والی صاحب میباشد حتی از روضه مالیات گدایانه میگیرد ایشانانیکه تمام مردم را فریب داده کیسه هایشان راتهی میکند احمق پولی دیگ روضه را که حرام در حرام است میگیرد . آیا ازین حقایق چشم می پوشید آیا شراب سر عام نیست زن بازی و بچه بازی و سگ بازی و بازی های غیر اسلامی رایج نمی باشد , ریش نیم متره به تراشیدن قریب نگشته این همه آثار و نشان هاست اگر بدانیم . تشکر

    • باقی خان سمندر مبارک باشه اینهAfghan اوغان ات را اخر قبول کردی .

  • واقعاً
    واقعاً که اگر همین طور طرزفکر واندیشه میان ما افغان ها باشد
    هیچ وقتی افغانستان آباد نمیشود.
    اگر خدا را میپرستید به خدا واگر خدا را نمپرسیتن به هرچی که دوست دارین قسم
    که طرزفکر خودرا تغیر بدهید
    خودتان اگر یک بار نظرات را دوباره مرورکنید میقهیمد که هدفم از چی است
    موفق باشید
    خودم

    • درود بر نامی که پشت نام یزدان پناه پناه برده است!
      به دیدگاه من همین که نویسنده ی این مقاله نتوانسته نام اصلی خود را بنویسد خود دلیلی بر بی بنیاد بود ادعا اش است و گذشته از این استاد اعطا به همه مانند روز معلوم هست که بخشی از عمر خود را برای آبادی بلخ و مردمش گذاشته است، کاری را که بابای ملت پدرلعنت ما در چهل سال نکرده در یک سال انجام داده است. باز هم به نویسنده ی این مقاله پیشنهاد می دهم اگر دوست دارد افشا گری کند و برای وجدان خود خدمتی کرده باشد اول باید با وجدان خود کنار بیاید و پس از آن با قلمش.

  • اولتر ازهمه سلام خود را به تمام خواننده كان تقديم ميدارم؟اولن تمام حرف ها را دوست ها ياداورشدن بعدن.
    برادرمجاهد شما 1000ها مسلمان رابه نام كمونيست كشتيد.اما.امروزشماخودتان كمونيست هستيدجون شراب ميخوريد .زينا ميكنيد دزدي قتل قمار. ميكنيد .شما را كي بكشد فقد دعاميكنيم كه.خداوند يك انتحاري را نصيب تان كندكه توته توته شوي.برادران حقاني كجاهستيد امريكاهي در مزار شريف است اكرانتحاري نداريد به خداقسم اماده
    هستم. بيام مراه نشركنيد نترسيد شما رابخداقسم

    فرهاد .ازبك.

  • برادري عزيزكه بشتو نوشته كردي اي كاش متن زير را خوانده بعد نوشته ميكردي جواب ترا خودش داده است به من ضرورت نيست.و نفر باهين .شايد ازجمله سك ها يكي خودت باشي در اين وطن جوان ها است كه شما واري ادم ها را سك خود قبول نكند ديكر اعطا خودش سك است ضرورت به سك ندارد و دكر دوست هاي كي مطلب دارند ازاد ارسال كند ترس نداشته باشيد درصورت كدام مشكل اميتي به اين ادرس تماس بكريدahmadfarhat89 yahoo.com واسناد شواهيد راجعه به خاهين مات اعطا ارشد ضرورت است
    بااحترام
    فرهاد ازبك ا شرف رمضان روحت شاد باد
    ا

  • دوست نویسنده یی ما هیچ سند و مدرک ارائه نکرده... از برای خدا ملیت پرستی قوم پرستی و خیانت هم یک حد و اندازه دارد .... چرا شما ها شــــرم نمیکنید ..... چرا امروز از شبکه هایی مافیایی احمد شاه رمضان و عباس ابراهیم زاده که با پول استخبارات ایران حمایت میشوند یاد نمیکنید؟؟؟؟؟ قتل اشرف رمضان را همه میدانند که افراد محمد محقق انجام داده بودند و به والی بلخ تهمت زدند .... هر افتراات که بگوئید هیچ تاثیر به شخصیت والی بلخ ندارد.. والی بلخ یگانه والی در سطح افغانستان است که حمایت بی حد مردمی را با خود دارد... و با ابتکار و پشتکار چهره شهر مزار را تغییر داده که موجب ناخشنودی بعضی افراد حسود، ملیت پرست ، و متعصب گشته...

  • استاد عطا نور چشم آریایی نژاد ها است و با این دو حرف دروغین خود مردم را نمیتوانی منحرف از دوستداشتن ایشان نمایی پس بهتر خواهد بود که به کار خود برسی .
    آنانی که به مردم خود خدمت کرد باز انسان خراب گفته میشود .
    در اصل مافیا کرزی و برادران ناراضی او است .
    اگر دشمن به دشمن اش توهین نکند باز چی کند حالانکه از توان کرزی و برادران ناراضی اش بدور است که استاد گرامی را سلب صلاحیت کند باز اشخاص مانند شما تربیه میکند تا ذهن مردم را در رابطه به استاد گرامی منفی گرا سازد

    وسلام

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس