تجزیه افغانستان با واگذاری رسمی 11 ولایت جنوبی و شرقی به طالبان
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
نظرات و دیدگاه ها درباره تجزیه افغانستان را در اینجا بخوانید
نظرات و دیدگا ها درباره فدرالیسم در افغانستان را در اینجا بخوانید
کابل پرس?: گرچه بحث تجزیه افغانستان از چندی به اینسو در رسانه های افغانستان وارد شده و از آن به عنوان گزینه ای برای پایان دادن به خشونت های چند قرن اخیر یاد می شود اما گسترش جنگ و خشونت توسط طالبان و همراهی و پشتیانی دولتی از این گروه تروریستی باعث شده که عملا افغانستان در مسیر تجزیه قرار گیرد. بحث تجزیه افغانستان دیگر عملا جزو بحث های تابو شده و در خطوط ممنوع نمی باشد و با گسترش این بحث در رسانه های افغانستان و میان قلم بدستان مخالف و موافق، زوایای مختلف آن آشکار تر خواهد شد.
از سویی برخی از افراد و گروه ها از همین اکنون نگرانی خود را از به میان آمدن بحث تجزیه افغانستان در کنفرانس بن دوم که در ماه دسامبر برگزار خواهد شد ابراز کرده اند. این افراد و گروه ها معتقدند که ممکن است بحث فدرالی کردن کشور افغانستان یکی از بحث های اصلی این کنفرانس باشد که به باور این افراد و گروه ها فدرالی کردن افغانستان زمینه ای برای تجزیه افغانستان خواهد بود.
برخی منابع اظهار کرده اند که با توجه به نفوذ قدرتمند گروه طالبان در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان بر پایه انگیزه های قومی، یازده ولایت جنوبی و شرقی افغانستان به طالبان واگذار خواهد شد تا اولین گام های عملی برای تجزیه افغانستان برداشته شود. از ولایت های پکتیا، پکتیکا، خوست، کنر، لوگر، لغمان، ارزگان، ننگرهار، قندهار، زابل و هلمند به عنوان یازده ولایتی یاد می شود که زیر اداره ی رسمی طالبان قرار خواهد گرفت. بیشتر این ولایات همین اکنون بصورت غیر رسمی زیر کنترل این گروه می باشد.
از سویی گفته می شود جدا سازی یازده ولایت جنوبی و شرقی و قرار گرفتن زیر اداره رسمی طالبان، گسترش فعالیت های ناسیونالیستی را در این مناطق و مناطق پشتون نشین پاکستان باعث می شود. گرچه این فعالیت ها همین اکنون نیز وجود دارد اما با جداسازی مناطق شرقی و جنوبی افغانستان، فعالیت ها برای یکپارچگی مردم پشتون گسترش زیادتری پیدا کرده و ابعاد مختلف به خود می گیرد.
نظرات و دیدگاه ها درباره تجزیه افغانستان را در اینجا بخوانید
نظرات و دیدگا ها درباره فدرالیسم در افغانستان را در اینجا بخوانید
پيامها
14 آگوست 2011, 22:50
بهترین راه حل تجزیه اوغانسان است.
15 آگوست 2011, 06:20
تجزیه وجود ندارد، فقد تغیر سیاست است که تا به حال به نفع شما میچرخید و بعد ازین به نفع ما، و در همین روزها در رسانهای فاشستی سیتمیها و ایرانی ها ذکر تجزیه زیاد شده است این فقد بخاطر مغشوش کردن افکار مردم است و مردم را بخاطر کشورهای غربی تحریک میکند، مطمین باشید که پشتونها و اقوام دیگری به دوستی منافقی شما فریب نمیخورد. لغنت به سایت کابل پرس? فاشست که من مطمین استم این مطلب را نه خواهم نشر کرد
15 آگوست 2011, 10:42, توسط fiyaz rashid
bale dosti aziz sedaiy rasa karzaiy babaradar goftani ashrare pakistani natanha zamenara baraiy baz pas geriftani khatti deve rang mosaghet namekonat balki mohri sehat ham mezanat inwelayat betaliban wagozar nakhahishot in ha mostaqem ba [isi] pakistan baqimmaty gazafe forukhta khahat shoot bale tajzeya nest khiyanat ast laghnat ba on ghomari kor karzaiy qich ki baradrani in khaeeni watan frosh tifli 8 salara dar kodam adyani qabell qabull hast ki edam beshe laghnat be tajzeya garan wa watan froshan terorest ki az zobala dani amreka ki 1 nezafat chiei hotall omade be khagfroshi raseda in terresti fashist chan nafr az noghbagan ra kosht inshallah ki khot ham kha hat rasit ba tashakkor az site kabul presse age be khatti farsi bargardan konad
14 آگوست 2011, 23:43, توسط مزاری
بدوستان درود ! تنش های ایجاد شده امروز در روند سیاست داخلی و خارجی اوغانستان ، سرچشمه از پلان کشور گشایی و مشکل آفرینی ادارات جاسوسی کشور های ذیدخل در قضایای اوغانستان گرفته و این شرایط سازی مصنوعی بستر یک تحول بزرگ سیاسی را در منطقه گسترش خواهد داد . زمینه سازی مشکل قوم ، زبان ، ملیت و مذهب در اوغانستان خود گویای چنین اقدامی است که حیله گران آنرا در اوغانستان پیاده نموده اند و امکان زیاد میرود که در قدمه نخست بنام فدرالی و بعدأ پلان تجزیه کامل اوغانستان را با بازی های پشت پرده در معرض اجرا قرار دهند . دیگر خط دیورند مشکل آفرین نخواهد وبود و جایش را به خط بُن رها خواهد نمود .
ازیک نگاه با ایجاد خط بُن ، برادران پشتون ما به آرزوی دیرینه خود که همانا لوی پختونستان است خواهند رسید و شریعت غرای محمدی هر چی در توان دارند در فدرال یا کشور جدید التشکیل خود میتوانند پیاده نمایند و از سوی دیگر میتوانند خون پاک و نطفۀ اوغانی گری لر و بر خود را حفاظت و حراست نمایند که البته حق قانونی و مسلم شان است . پاکستان نجس هم چنان سرگرم گلخن اوغان های لر وبر شود که حوصله بلند نمودن ورق پاره خراسانیان را نخواهد داشت .
با ایجاد خط بُن دیگر پخاتینی که از آغوش پر محبت پختونوالی جدا میمانند چی اینور لر و چی آنور بر میتوانند آزادانه به هم قبیله های خود بپیوندند تا هم زبان پندک دار و دمبک دار خود را انکشاف دهند و هم رسم و سنت دولک زنی و کاکل شورانی خود را شامل بازی های المپیک جهانی سازند کسی ممانعت نخواهد کرد .
بلآخره ما تاجکان و ازبکان و هزاره گان خراسان زمین به یک توافق و همسویی خواهیم رسید اگرچی درین راه دشواری هایی خواهیم داشت که فکر کنم آنقدر قابل تشویش نیست . یگانه مشکل اساسی خراسانیان مذهب خواهد بود که امیدواریم با درایت و خردمندی هزاره های شعیه خراسانی این پرابل حل گردد . به امید روزی که دیگر در سرزمین مان جنگ و انتحار نباشد !!
15 آگوست 2011, 01:26, توسط علی بابا
سلام دوستان!
من گرچه از تجزیه و فدرالی شدن افغانستان حمایت میکنم ولی با تاسف بر اینکه برادران پشتون نتوانستد دیگران را تحمل کنند و کشوری را که به حساب خودشان پایه گذاری کردند با خطر تجزیه و غیره و غیره ... مواجه کردند. اما دوست مزاری که نظر دادی خیلی اعتماد به نفس بالا داری و در خود خواهی از برادران پشتون هیچ کمبود نداری و فرموده ایکه پرابلم بزرگ مذهب است و ان هم با خرد مندی برادران هزاره شیعه حل میگردد. دراین جا شما صریحا مذهب شیعه را مشکل قلمداد کردید... که خیلی هم بیجا فرمودید زیرا:
1- بحث مذهبی در مشکلات کشوری در دنیا خیلی زیاد نیست به جز در پاکستان و بعضی کشور های عربی که این کشور ها در مجموع حامیان تروریست و انتحار هستند.
2- اگر مشکل در تفاوت مذهب است چرا سنی مذهب و یا شیعه مذهب های افغانستان یا هر کشوری دیگربا هم اتفاق ندارند.
3- و مهمتر از همه شما تقریبا خیلی مذهب اهل سنت را برحق و مذهب شیعه را مشکل ساز یا بگویم طوری اشاره کردید برحق نبوده و برایش در افغاستان بعد تجزیه جای داده نشود، در حالیکه در هیچ وحی منزلی در دست هیچ کس مدرکش نیست که حتما مذهب سنت درست وشیعه نیست.. من در این جا بیشتر از این نمیگویم ولی توی ایکه تا هنوز هیچ نشده به اعتقادات مردم انگشت میگذاری از برادران انتحاری هم کیشت هیچ کمبود نداری؟
ما باید ملاک اساسی درایده ها و نظریات خود انسانیت و شایستگی را قرار بدهیم نه به اموری تفرقه افگنانه تکیه کنیم.
15 آگوست 2011, 09:55, توسط مزاری
دوست ارجمند آقای علی بابا ! تشکر ازین که بی پرده پیام گذاشته اید . خدمت تان باید به عرص رسانم که من حقیر شخص سیکولار بوده به هیچ یک از مذاهب اعتقاد ندارم و فقط پرستش یک خدای میکنم که آفریده گار جهان هستیست . مذاهب ساخت دست انسانهای مغرض بوده و در هیچ زمانی مذهب نتوانسته انسانها را به سوی خوشبختی و نیک بختی رهنمون گردد . در زمان حیات پیغمبر اسلام و تا چندین دهه بعد وفات شان مذهبی وجود نداشته و بنیان گذاران مذهب هم اشخاصی اند که نتوانسته اند بی غرض عمل نمایند ، باید این واقعیت را از یاد نبریم .
اما در قسمت مشکل آفرینی برادران اهل تشیع آنچی نوشته ام از تجربه تلخ زمان حاکمیت جنبش به اصطلاح اسلامی شمال بوده که بخاطر مراسم زنجیر زنی در روز های ماه محرم سال 1370در صحن آرامگاه حضرت علی در مزارشریف رخ داده بود . قصه ازین قرار بود که وقتی جنبش در شمال پیروز شد حزب وحدت اسلامی میخواست مراسم زنجیر زنی ، سینه زنی ، بلند نمودن تصاویری امام حسین و برافراشتن و نصب کردن بیرق های نگارنگ را بر در و دیوار حرم و صحن روضه براه اندازد که با مخالفت متوالیان و رئیس روضه روبرو شد. قضیه با گفتگوی اینکه در روز های محرم تمام مسلمانان از هر فرقه و مذهب در روضه بخاطر زیارت رفت آمد دارند و ریختن خون ، کشیدن لباس و نصب کردن تصاویر درین مقام جایز نیست ، ختم نشد و بلآخره سخن به مقامات بالایی رسید . اگر دوراندیشی و انعطاف پذیری رهبران جنبش نمی بود جنگ بزرگی در شهر مزارشریف بخاطر سینه زنی و زنجیر زنی برادران اهل تشیع به وقوع می پیوست . بلآخره با گفتگو های زیاد و میانجگری چند بزرگ قومی برادران اهل تشیع قناعت کردند که تنها با خواندن نعت و سینه زنی با لباس اکتفا میکنند .
این قضیه تا به امروز لاینحل باقی مانده و هراس دارم همینکه باز سخن فدرالی و یا تجزیه بمیان آید برادران اهل تشیع به رسمی شدن مذهب خود مثل گذشته ها تا پای جان خواهند ایستاد . ولی با وجود این امیدوارم که برادران اهل تشیع ما با خردمندی و عقل سلیم در موضوع برخورد نموده ، منافع علیای وطنی را نسبت به خواست های مذهبی خویش ترجیع خواهند داد . امید آزرده نشده باشید .
اگر من حقیر صلاحیت و اقتدار داشته باشم ، اجازه خواهم داد که حتی در داخل حرم و نزدیک آرامگاه حضرت علی ، با پیراهن و بی پیراهن هم سینه زنید و هم زنجیر و هم هرقدر شعار و عکس امام حسین را که دارید در چهار گوشه اش بیآویزید ، آزاد در آزاد خواهید بود . منتها یک خواهش از شما خواهم داشت که خون های خشکیده و کثافات را در پایان مراسم از صحن روضه پاک نمائید و شهر داری را مجبور نسازید که صفایی نماید و از دولت پول و بودجه بخواهد .
15 آگوست 2011, 11:53, توسط وصل خراسانی
خدمت آقای مزاری.
من با نظرتجزیه افغانستان ویا فدرالی که نظر اکثریت اقوام تاجک هزاره ازبک ودیگر اقلییت ها است موافقم. و بانظر سکولاری شما هم موافقم به این معنی که اگر خراسان آینده طوری باشد که هر کس هر مذهب را داشته باشد و به هر شیوه که مراسم مذهبی اش را انجام دهد آزاد است ولی به شرط که در آن حق دیگران ضایع نشود که به گفته ای فرضی شما همان پاک کاری صحنه روضه توسط خود شیعه ها.
ولی من به حقانیت ادعای شما که یک سکولار هستید کاملا شک دارم و حتی شک دارم که یک روشن فکر مذهبی کاملا آزاد اندیش باشید چرا که شما در پیشنهاد تان فقط به یک مذهب مشخص اشاره دارید و خود این نوع پیشنهاد نه تنها شما را سکولار معرفی نمی کند بلکه یک فرد متعصب در مقابل مذهب مشخص معرفی می کند.
اگر واقعا واقع بینانه به مسایل افغانستان بنگریم می بینیم که هیچ وقت مذهب شیعه مشکل آفرین نبوده آنچه که همیشه این کشور را بسوی بحران کشیده انواع تبعیض قومی، سمتی، مذهبی و غیره بوده است.
من امید وارم که دوستان اگر واقعا می خواهد که ما از شر قبیله گران انتحاری که اساسش همین تبعیض است خلاص شویم این موضوعات که خود یک نوع تبعیض است و در عین حال از نظر روشن فکران خراسان زمین کاملا پیش پا افتاده است را کنار گذاشته وتمام قدرت فکری مارا صرف آن کنیم که از شر این بد بختی خلاصی یابیم.
بادرود به همه ای شما
15 آگوست 2011, 13:25
خراسانی محترم !! بیردی گفتن خو بان , اول باید فدرالیزم بعملی شود باز دگه گپ هاخود بخود حل میشه , اب را نادیده موزه ره از پای کشیدیی , ساده خان تاجک ازبک ترکمن هزاره بلوچ عرب ..... همیشه از خرد کار گرفته و توانسته اند به هم دیگر نزدیک ومتحد شوند ویک دیگر را قبول بکنند , یکبار بگذار از شر اوغان غاصب ظلم و خارجی پرو رهایی حاصل کنیم ..
هیچکسی از فارسی و ترک زبانان ... اهل سنت حنفی وطن ما با شیعه ها مخالف نیست نام های اکثرمردم اهل سنت مارا در چند دهه پیشتر ببینید اکثر محمد حسین حسن علی فاطمه زینب .... بود این اوغان که در بین ما پیدا شد کار را خراب کرد ,در ماه محرم در کابل اکثر ولایات انان به خیر و خیرات و محکوم کردن یزیدیان مثل شیعه ها در مراسم سهم میگیرند, اکثر وهابی ها حنفی ها را نیز شیعه میگویند یی گپ های وهابی ها و پنجابی ها و چند نوکر ایران را بگذار بجای خود اش
15 آگوست 2011, 15:05, توسط علی بابا
برادر مزاری! شما خیلی لطف تان زیاد است... مذهب این مردم حالا در دولتی رسمی است که حداقل بگویم 20 در صد جمعیت ان را تشکیل میدهد. ولی در صورت تجزیه این مردم بیشتر از 40 درصد ان کشور را خواهد تشکیل داد؛ چطور توقع داری دران کشوری فرضی 40 درصد مردم ادعای رسمیت مذهب نداشته باشند!!!! قربان این قضاوت عادلانه یا به زعم خودت سکو لارانه ات شوم. چیزی دیگه من حیران این استم اگر مردم زنجیر یا سینه میزند ؛ سینه و زنجر از خودشان و اعمال شان هم مربوط به خودشان این تنگ نظری دیگران برای چیست؟؟؟ و اینکه خیلی بزرگ نمای خون شدن و ناپاک شدن را داشته باشی هم باید بگویم که اولا این کار از نظر ما هم نادرست است اگر چند تا نادانسته دست به چنین کار که خونین شود بزند کار حرام انجام داده است . ولی در قسمت شهر داری که گفتی باز هم مردم این حق را دارند که شهر داری صفای را انجام دهد و در هر جای دنیا این کار را میکنند. در مکه مثلا در هنگام که مردم قربانی میکنند خیلی خون و... بوجود میایه شهرداری ان جا نخواهد گفت که ما بودجه نداریم قربانی نکنید. به هر حال شهر داری وظیفه داره تا بیایه و پیش خانه ها را تمیز کنه چه رسد به یک مکان عمومی!
من امیدوارم که همه عادلانه و انسانی فکر کنند. ان چه را برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند.
یا هو
15 آگوست 2011, 18:05, توسط مزاری
دوستان ارجمند خراسانی و علی بابا ! امید از پیامم آزرده نشده باشید . آنچی در نخستین روزهای پیروزی جنبش شاهد بود برایتان صادقانه نوشتم و یگانه مشکلی را که در صورت تجزیه شدن فرا راه ما قرار خواهد گرفت فقط همین معضل مذهب را دانسته ام . اینکه تا هنوز با قلم پنسل هم تجزیه شدن اوغانستان نوشته نشده گفتمان مان درین باره بیمورد است . منتها فقط امید دارم در آن سرزمینی که آرزویم است ، دیگر کسی فیصدی های دروغین را برخ یکدیگر نکشند و هر اقدامی باید به اساس رای و انتخاب مردم و شهروندانش عملی گردد .
برای یک لحظه بپندارید که در وطن مان دو مذهب رسمیت دارد . باید تمام قوانین مدنی ، جزایی و قضایی مطابق به احکام این دو مذهب تدوین گردد و باید تمام ادارات دولتی پیروی بی چون چرا از قانون داشته باشند . حال یک شخص شعیه مذهب کاری نموده که مطابق احوال شخصیه شعیان است و مطابقت با مذهب خنفی اهل تسنن ندارد و این دعوا به محکمه رسیده ، کی ملامت خواهد بود ؟ این مطلب فقط یک مثال کوچکیست که برایتان نوشتم اگر سخن از موضوعات بزرگ میهنی و دولتی باشد گپ به کجا خواهد رسید ؟ خدا میداند ! امروز که ما با برادران پختون فقط مشکل زبان داریم اینهمه پرابلم سر راه ما قرار دارد ، فردا که مسله مذهب در میان آید آنگاه چی خاکی را بر سر خواهیم کرد ؟
تازیان در مکه از گنده گی خون گوسپند بیچاره قربانی پول اخذ می کنند و آنهم چی پول گزافی که شما خبر ندارید . لطفأ مبلغی را که حاجی به خاطر مراسم حج به شیوخ تازی میپردازد از نظر بگذرانید خواهید دانست که تازیان از حاجی رنگارنگ پول میگیرند فقط اگر چشم باز داشته باشیم میتوانیم به خوبی آنرا ببینیم .
اگر ما ( ازبک ، ترکمن ، هزاره ، تاجک ، عرب ووو ) عقلانی و خردمندانه با سرنوشت آینده کشور خود برخورد نمائیم باید دین و مذهب را جا از سیاست پیریزی کنیم . باید دین و مذهب هیچ ربطی در سیاست کشور نداشته باشد ، درغیر آن همان دهل خواهد و همان ولوله . باز هم ملاها و آخند ها خواهند بود که سخن نخست دکته نمایند و امر ونهی قرون وسطیی ترویج کنند .
15 آگوست 2011, 21:43, توسط نجيبه بينا
مزارى صاحب بسيار دقيق ,من هم اكر امكانات ميداشتم به تمام مزاهب اجازه ميدادم كه مراسم خودرا بربا كنند.
يك مطلب مهم افراط كرايي و ندانستن اندازه است.علماى شيعه هم مخالف زنجير هستند.راستى خون ريختن را من هم خوش ندارم.
ولى باز هم شيعه و سنى اين دوبرادر هستند.اين تقسيمات را ما نكرديم و ما درين باره جربحث نادرست هم نميكنيم.
مزارى صاحب برايت يك جشم ديد خودرا قصه كنم.
يك دوستم كه شيعه بود با يك دوست ديكر ما سنى بود يك روز راجع مزهب صحبت رفيقانه دشتند.دوست سنى من بركشت و با خوشى براى من كفت كه سيد ميكويد ما حضرت محمد ص را به حيث بيغمبر اخرزمان قبول داريم اختلاف شيعه و سنى بالاى خدا بيغمبر و قران نيست اين سه براى هردو مزهب يكسان است و مقدس,بيدون جون و جرا. اختلاف بالاى اشخاص بعدى است كه انقدر به دين ارتباط ندارد.
راستى اين دوست از دوست سيعه انجه شنيده بود بسيار خوشش امده بود.او فورى براى من كفت كه اينها حضرت محمد ص را قبول دارند.اين دوست سنى من شنيده بود كه شيعه ها حضرت محمدرا قبول ندارند و انها به جاى حضرت محمد حضرت على را قبول دارند.كه همه افواهات و تبليغ انسانهاى نادان و فاسد است.بكزار هركسى به مزهب خود به خدا برسد.
هركس به زبانى صفت حمد تو كويد ...نايي به نواى نى و مطرب به ترانه
كه معتكف ديرم و كه ساكن مسجد ...يعنى كه تورا ميطلبم خانه به خانه
31 اكتبر 2011, 06:46
اززبان بدل کردن کرده کوچه باید بدل کرد.
افغانستان باید تجزیه شود. سیاوش افغانستانی
15 آگوست 2011, 06:48
تا وقتی اوغو در این وطن حاکمیت دارد روی آرامش نخواهیم دید.
15 آگوست 2011, 08:12, توسط jugviuy
okkkkkkkkkkkkkkkkkk
15 آگوست 2011, 16:35
سلام برای هما!
بردرن جاهلم مزاری بیوا سلام، خیلیها متأسفم که باید چنین بنویسم، چون که مجبور میشوم، البته صفحه کابل پرس? یا بهتر هزاره پرس، فقط چند نفر چوکر چمچه یا (خ..) مال دارد که یکی از آنها (مزاری ) و دیگری آن با نامه (نجیب کامل)
این صفحه فقط با خاطره که هزاره را در لیست افغانستانیها داخل کند با وجود عمدا، و جمله کارکنانشان کاسه لسهای ایران های بودند که وقت که مهاجر شدند در ایران مزودری ایرانی های( کس خول)که ضدیت با اهراب و اسلام دارند، جالب اینکه هزاره ما الحمدلله تا با حال هرچه دارد از برکت ایران است و اقایون مزاری و دگران (هزاره ) فکر میکنند که همه شاید که همانند ایرانیها احمق هستن نه خیر آقا جان هر چیز که در ما میبینی اصل است، هر چه که در شما است از اسلام نیست کاکا، همه از اسماعیل صفوی است، مذهب شما هیچ رسمیت در اسلام ندارد بهتر است بگیم که اسماعیل صفوی نظر با استفاده مذهب با مقابل عثمانیها در سنّ ۱۴ سالگی یک مذهب با نام شیا در آورد، بد از آان که عثمانیها زن (خانم ) اسماعیل صفوی را اسیر کردن، بعدا مشرکین اسلام ها دیوانه شدن که بد از آن توهین با ۳ یره ولله محمد س ، تغییر در ادای نماز، وضو، و گذاشتن خاک کربلا در جلو نماز، مزاری اگر از منطق کار بگیری نه از هزارگی، خیلی برایت بهتر است، دیگر اینکه ۱۰۰۰۰ هزاره خره مثل ترا با ناخن هزاره هادی بدل نمیکنم، ترا از روز که میشناسم فقط زن های غرر بیوا واره همیش در دعوا و جنگی، خجالت بکش مسلمان کارتونی، البته کوشش نکند که تعریف از میر هزاره چمچ اول هزاره پرس را کنم.
از طرف امر، عثمان، ابوبکر،
15 آگوست 2011, 22:05, توسط فريبا زنده دل
مزارى صاحب اين برادر بينام نشان ما از بش قيضه كرده.شايد كدام جرسى باشد مطلب معلوم نيست,هزاره ايران مزارى ,هزاره ها هرجه دارند ازبر كت ايران است.شايد كينه داشته باشد و يا شايد از كدام هزاره بدى ديده كه اينقدر تر و خشك را خور كرده ميرود.ولى من اينقدر ميدانم كه ايران به بازوى تواناى هزاره اباد شد.در ايران هزاره را بنام او غان ياد ميكنند.ملاهاى فاشيست ايران كه دستور جمع كردن او غان را براى بولس شان صادر ميكنند فردا بولس همه هزاره ها را از كوشه و كنار ,از كار ,از تكسى و از سرويس جمع ميكند.هزاره ها از ايران زخم در استخوان دارند.دارند هزاره ها از ايران فرار ميكنند به كشور هاى اروبايي و در اروبا فورى قبول هم ميشوند.از دست ظلم ايرانى و دولت فاشيستى ايران است.كشور هاى اروبايي ميدانند كه هزاره ها بسيار مردم ز حمتكش هستند و ايران را اباد كرده اند.به ها نفر از برادران هزاره در بحر غرق شده و نيست شده.انها از يونان به اروبا ميروند.
برايت عرض كنم كه كابل برس يك سايت ازاد است تو هم بنويس و تجربه كن بعد اينطور سفسطه نكو برادر.
مزارى صاحب يكان انسان كودن غول و بيمنطق بيدا ميشود.
15 آگوست 2011, 22:59, توسط مزاری
خواهران عزیزم نجیبه جان و فریبا جان ! سلام و احترامم را بپذیرید . من حقیر هم با هیچ دینی ، مذهبی و فرقه یی مشکل ندارم . هرکی آزاد است خدایش را به هرگونۀ که انتخابش است پرستش نماید . دوست ارجمند که بنام صحابه کرام پیام نوشته اند کمی عصبی به نظر میرسند که امید وارم پیامم را دوباره بخوانند و خود را ملا نمایند که نه مذهب شانرا توهین نموده ام و نه هم رهبران شانرا .
در اصل دین و مذهب رهنما و صیقل دهنده معنویت انسانهاست که اگر ازآن بطور سالم استفاده ببریم میتوانیم از مزایای آن روح و روان خود را تربیت و پرورش دهیم . اگر دین و مذهب را بشکل ابزار قدرت و تحکم بکار گیریم دستآورد چون جامعه اوغانی نداریم . بسلامت و پیروز باشید .
12 سپتامبر 2011, 20:24, توسط Mirzad
hey man you suppose to go school and get education beacause the message which you sent is completly wrong and bull shit, your message proves that you already are uneducated and pursuing the terrorists and Taliban’s rules ,the rules which comes from fake books of Wahabies(terrorists,Taliban,Alqaids) .
15 آگوست 2011, 17:23
خداوند جل جلاله میداند اگر اوفانستان تجزیه نشود ما تا به کی اسیر اوغانان خواهیم بود. برادر تاجیک هزاره و اوبک بیدار شو. ما قرنها با همدیگرمان بی هیچ مشکلی زندگی کردیم و از وقتی پای اوغانان به این وطن باز شد گرفتار بدبختی شدیم. برادرم بیدار شو و وطن را از چنگ اوغانان رهایی ببخش.
15 آگوست 2011, 20:59, توسط یکی از علاقه مندان سایت کابل پرس، افغانستان پرس، ننگهار پرس، بامیان پرس،بلخ پرس
ای کسی که به اسم مقدسات دیگران مینویسی،
این کابل پرس? یا به نقل شما هزاره پرس حتی به تو و امسال تو این امکان را میدهد که با فردی چون اقای مزاری با شرفانه بحث و گفتگو کنی! اما چون شما که بسیار جاهل تشریف دارید و از عهده این کار نمیتوانید براید با جهلتان و یا خشمتان جلب توجه میکنید. اگر این چتیاتی را که شما از خود پس دادید، کدام سایت رسمی افغانستانی دیگری ازاد کرد، من به شما جایزهٔ نوبل را خواهم داد. اگر قدرت ان را میداشتید که از منطق استفاده کنید،شاید انتحار نمیکردید. و مثل اقای مزاری و امثال ایشان با دلیل و منطق به گفتگو میپرداختید. به امید روزی که خشم را با منطق اشتباه نگیرید.
http://www.youtube.com/watch?v...
16 آگوست 2011, 14:52, توسط baqi samandar
باقی – سمندر
رمضان – اسد سال ۱۳۹۰ خورشیدی- سه شنبه ۱۶
۱۶ - اګست سال ۲۰۱۱ میلادی
سخنی در مورد طرح تجزیه افغانستان !
در مورد تجزیه افغانستان بحث های در بسا از رسانه ها و همچنان در کابل پرس? مدتیست که جریان دارد – طرفداران ومخالفین تجزیه نظریات شان را نوشته ومنتشر ساخته اند ـ
در کابل پرس از قول آقای زبیر شفیعی خواندیم که :
زبیر شفیعی ګفت :
«؛؛یک طرح داده می شود که جنوب افغانستان در اختیار گروه طالبان به عنوان نمایندهء پشتون ها قرار داده می شود.
شمال به دوستان دیگر به حیث نماینده گان اقوام تاجک، ازبک و هزاره داده می شود.
افغانستان برای سه سال نظام فدرالی را تجربه می کند و کابل مرکز می باشد که هر دو طرف می توانند بیایند ؛؛ همچنان در خبر دیګر خواندیم که :
این خبر که از بعضی رسانه های افغانستان شنیده می شود، به نظر من متاسفانه به آیندهء افغانستان و تعدادی از مردم یک توطیه است که ما را به طرف دیگر بدبختی ها می برد -»؛؛ کابل پرس
همچنان در کابل پرس خواندیم که :
«؛برخی از افراد و گروه ها از همین اکنون نگرانی خود را از به میان آمدن بحث تجزیه افغانستان در کنفرانس بن دوم که در ماه دسامبر برگزار خواهد شد ابراز کرده اند. این افراد و گروه ها معتقدند که ممکن است بحث فدرالی کردن کشور افغانستان یکی از بحث های اصلی این کنفرانس باشد که به باور این افراد و گروه ها فدرالی کردن افغانستان زمینه ای برای تجزیه افغانستان خواهد بود.
برخی منابع اظهار کرده اند که با توجه به نفوذ قدرتمند گروه طالبان در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان بر پایه انگیزه های قومی، یازده ولایت جنوبی و شرقی افغانستان به طالبان واگذار خواهد شد تا اولین گام های عملی برای تجزیه افغانستان برداشته شود. از ولایت های پکتیا، پکتیکا، خوست، کنر، لوگر، لغمان، ارزگان، ننگرهار، قندهار، زابل و هلمند به عنوان یازده ولایتی یاد می شود که زیر اداره ی رسمی طالبان قرار خواهد گرفت. بیشتر این ولایات همین اکنون بصورت غیر رسمی زیر کنترل این گروه می باشد ».
من- (باقی سمندر) میدانم و بر این باورم که افغانستان خانه و سرزمین مشترک تمام مردم افغانستان است ـ هرنوع تصمیم در مورد حال وآینده کشور را باید خود مردم افغانستان بګیرند نه رهبران ګروه بیست یا ۹۰ وزیر خارجه در بن دوم ونه حامد کرزی یا داود زی یا فاروق وردک و یا ارسلا در ارګ حامد کرزی و یا شجاع پاشا یا اشفاق کیانی در پاکستان یا آم –آی-شش در لندن یا سی – آی اي در واشنګتن دی سی یا کدام مرجع آشګار یا نیمه آشکار دیګر .-
هرګز به دولت های امریکا- یا اروپا یا آسیایی ومنطقوی اجازه داده نشود تا درامور داخلی یا خارجی افغانستان مداخله نمایند .
در مورد تجزیه افغانستان نه حامد کرزی صلاحیت دارد تصمیم بګیرد و نه اعوان وانصاراش ونه هيچ نیرویی در کنفرانس بن یا کدام کنفرانس دیګر.
درمورد فدرالیسم همچنان نه آقای کرزی صلاحیت دارد تا با فرمان این موضوع را تایید یا رد نماید و نه هیچ فرمان نویس دیګر !
انسانهای آزاد وآګاه میتوانند بار ها برخلاف جریان شنا نمایند و در مقابل ده ها تصامیم که برضد منافع مردم ګرفته شود یا ګرفته شده باشد -ایستاده ګی نمایند .
حق تعیین سرنوشت مردم افغانستان را خود مردم افغانستان دارد نه هیچ دولت – یا نیرویی دیګری .
تجزیه تمامیت ارضی افغانستان – جز تداوم جنایت –کشتار وبی خانمانی ودربدری واستخوان شکنی برای مردم افغانستان ومنطقه ارمغان دیګری نخواهد آورد . –
اګر افغانستان به شمال وجنوب تجزیه ګردد عواقب تجزیه در منطقه چنین خواهد بود :
تجزیه کشور های پاکستان – ایران – ازبکستان – تاجکستان و ترکمنستان به ادامه زمین لرزه تجزیه افغانستان مطرح خواهد ګردید و عملی خواهد شد .
شما میدانید که سرحدات جغرافیایی افغانستان ومنطقه را استعمار انګلیس و روسیه در زمان ؛؛ بازی بزرګ؛؛ تعیین کرده اند- تمام سرحدات دولت های منطقه –
سرحدات ای است که بوسیله استعمارکهن ترسیم شده است- به همین ترتیب سرحدات کشور های آسیای میانه – آسیای دور- خاور میانه – دور ونزدیک و کشور های افریقایی و حتی کشور های امریکای جنوبی ولاتین ـ
بازی با سرحدات وتغییر دادن سرحدات – عین بازی دومینو را میماند – تجزیه در افغانستان تجزیه در منطقه خواهد بود- همه انسانهایی که از زمان مرز بندی یا حد کشی و نشانی نمودن سرحد ات افغانستان توسط امپراتوری های روسیه و انګلیس در سال ۱۸۹۳ یا پیشتر و بعد از آن توسط دیورند ونمایندګان انګلیس و روسیه میدانند – خوب مطلع اند که معاهدات ګندمګ با یعقوب خان و یا معاهده دیورند با عبدالرحمن خان تا حال چه سخن هایی داشته است .
دولت ایران نیز از معاهده ترکمن چای راضی نیست حتی معاهده الجزایر در ۱۹۷۵با دولت آنوقت عراق - ایران در مورد جزایر تومب کوچک وبزرګ را و زیر سوال قرار دادند – هشت سال جنګ ایران وعراق و نوشیدن جام زهر از دست ساقی استعمار نوین را خمینی هم چشید و قطعنامه ملل متحد را قبول کردند وعواقب دولت عراق و صدام حسین و بعثی ها راهم هم دیدیم ـ همین حالا دولت ایران ادعای سرپوشیده در مورد تمامیت ارضی افغانستان دارد و دولت پاکستان عملن هر روزه ادعاهایی در مورد تمامیت ارضی افغانستان را در شهر ها و دهات مطرح مینماید ونمونه های در کنر و نورستان و پکتیا شواهدی انکار ناپذیر اند .
تجزیه یوګوسلاوی را بعد ازمرګ جنرال تیتو نیز دیدیم و از کشتار بیسابقه و قتل وجنوساید همه میدانیم . –
مګر سر ما را مار ګزیده است که همه تجارب را که باخون نوشته شده اند
– نا دیده بګیریم و تن به طرحهای استعمار نو یا نیو کلونیالیزم بدهیم ـ؟
استعمارکران کهن بعد از هر جنګ که فاتح ومغلوب را نشان میداد-بعدن مستعمرات شان را بین خود تقسیم میکردند وجنګ روی تقسیم مستعمرات خودشان سال ها ادامه میافت –
بعد از پایان جنګ سوم جهانی – یا پایان جنګ سرد وجنګ نیابتی پاکت وارسا وناتو در افغانستان استعمارکران نوین در صدد تقسیم نمودن غنایم شان میباشند و افغانستان اکنون در مرکز این تقسیم ګران مورد بحث میباشد .
اقبال لاهوری باری ګفته بود که : :
افغانستان قلب آسیا است – اینک اګرآستین ها را بالا بزنند تا قلب آسیارا پاره پاره نمایند – خون و سیلاب خون آسیارا فراخواهد ګرفت – بدون چون وچرا کاخ های فرعونی و جبروتی در اروپا و امریکا هم پا برجا نخواهد ماند .-
مګر امپراتوری های – هخامنشی- روم- – اموی – عباسی- عثمانی – غزنوی – ابدالی – بریتانیایی – شوروی پا برجا ماندند ؟
از اینرو امید وارم جوانان ای با احساسات ګرم از افغانستان اګر خود را متعلق به هر قومی و ګروهی که میدانند – آب به آسیاب استعمارګران نوین نریزند و برای یک افغانستان مستقل – متحد – یک پارچه و آزاد – آباد و شګوفان ومترقی به پیشوار همه جلسات و کنفرانس را روان ګردند ۰
آنهایی که از نوک بینی خود دور تر را دیده نمیتوانند ممکن واکنش های احساساتی نشان بدهند – اما احساسات وخرد را باید یکجایی بکار بست . .
اګر سخن در مورد فدرالیسم بمیان آید – میکانیسم این بحث بسیارپیچیده نیست –
قانون اساسی بایست تغییر بیابد – برای تغییر قانون اساسی بایست لویه جرګه قانون اساسی بر بنیاد متن قانون اساسی فراخوانده شود نه بر بنیاد جامعه پدرسالاری . –
مردم آزاد واګاه خودش خواهد توانست در مورد تعیین سرنوشت ا ش تصمیم بګیرد و این حق شناخته شده ملی وبین المللی مردم افغانستان است ـ
استقلال و آزادی را هیچ نیرویی نه تحفه داده می تواند و نه خواهد داد- استقلال و آزادی را بایست کسب کرد وبدست آورد –ـ
نیروهای ناتو و امریکایی ها ومتحدین شان تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان بخشهایی از نیروهایی نظامی خویش را خارج خواهند کرد – این موضوع را من در ګزارشی از شب فردای پیروزی بارق حسین اوباما نوشته بودم ورسانه ها حالا در موردش سخن میګویند ـ
اینکه این خروج نیروها تا چه حد در سطح منطقه و جهانی در کنفرانس بن دوم وکنفرانس استانبول به رسمیت شناخته میشود – این برمیګردد به همان نظر من که نخبګان ملی افغانستان تا انزمان در چه موقعیت فکری قرار میداشته باشند .
من سخنرانی سفیر ایالات متحده امریکا و تورن جنرال ناتو در افغانستان را خواندم –
بخشهای از سخنرانی سفیر ایالات متحده امریکا را باهم بخوانش میګیریم :
رسانه خبری بی بی سی چنین خبری را منتشر ساخت :
؛؛سفیر جدید آمریکا برای افغانستان میگوید در "کنفرانس بن دوم" که قرار است در اواخر سال جاری میلادی دایر شود
و از سوی افغانها رهبری خواهد شد،
طالبان در این کنفرانس حضور نخواهند داشت.
آقای کراکر گفت در این کنفرانس بیش از ۹۰ وزیر خارجۀ کشور های مختلف شرکت میکنند.
او گفت: "من فکر نمیکنم کسی طرفدار این باشد که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان بدست گیرند.
افغانها نمیخواهند،
آمریکاییها نمیخواهند
و پاکستانی ها نیز نمیخواهند
باید به یاد داشت که پاکستان در جنگ علیه همین شورشی ها حدود سه هزار سربازش را از دست داده است. به خاطر داشتن این نکته مهم است."
سفیر آمریکا در افغانستان در ادامه گفت که پیش شرط های واضحی نیز برای پیوستن طالبان به پروسۀ صلح وجود دارد.
او گفت در صورتیکه طالبان میخواهند با پروسۀ صلح بپیوندند
باید روابط خود را با القاعده قطع کنند،
۲-
از خشونت دست بردارند
۳- و قانون اساسی افغانستان را پذیرفته
و حقوق زنان را رعایت کنند.
آقای کراکر همچنین گفت :
که قبل از کنفرانس بن دوم در ماه نومبر امسال کنفرانس استانبول دایر میشود
ناتمام - ادامه دارد
16 آگوست 2011, 14:54, توسط baqi samandar
باقی سمندر
بخش دوم - بیوسته به ګذشته
۲-
از خشونت دست بردارند
۳- و قانون اساسی افغانستان را پذیرفته
و حقوق زنان را رعایت کنند.
آقای کراکر همچنین گفت :
که قبل از کنفرانس بن دوم در ماه نومبر امسال کنفرانس استانبول دایر میشود.
او گفت که در این کنفرانس کشور های همسایۀ افغانستان تعهد خواهند کرد که از پروسۀ صلح در این کشور حمایت کنند .
سفیر آمریکا در ادامه گفت که پاکستان میتواند نقش مهمی در پروسۀ صلح افغانها داشته باشد و گفت انتظار دارد که پاکستان در این پروسه همکاری کند ؛
!
همچنان اګر شما مصاحبه
تورن جنرال تیری قوماندان عمومی قوای ناتو در جنوب افغانستان- را درتارنمای صدای امریکا بخوانش بګیرید – ممکن یک چشم انداز دیګری از وضعیت نظامی ناتو پیدا نمایید .
در فرجام بایست بنویسم که تجزیه افغانستان – به نفع ومفاد مردم افغانستان نیست اما استعمارګران نوین چند تن شناخته شده را از میان اقوام ساکن در افغانستان با دالر و اویرو وپوند استرلنګ وهمه وسایل تبلیغاتی وابزار دیګر تا دندان مسلح ساخته اند وجنګ روانی شدیدی را درسطح افقی وعمودی براه انداخته اند تا تجزیه را به مفاد تاریخی مردم افغانستا ن جلوه دهند .
عده ای دست روی دست ګرفته وتسلیم این طرح تجزیه طلبانه شده و تماشاچی اوضاع اند و به شکلی از اشکال سر تسلیم به این طرح ګذاشته و در مورد عواقب این طرح سکوت مینمایند .
عده ای از جوانان و ناجوانان به شکل آشکار ونیمه اشکار به دفاع از طالبان و حزب اسلامی پرداخته و همه جنایت ها وجنایت کاران را « جنبش مقاومت »« ضد امپریالیسم جهانی » دانسته و به دفاع از طالبان و حزب اسلامی برخواسته طالبان و حزب اسلامی را ممثل خواسته های مردم افغانستان جلوه میدهند !
من بارها ګفته ام و نوشته ام و باز هم مینویسم که :
جنګ ناتو و شرکا ومتحدینش درافغانستان جنګ مردم افغانستان وبخاطر مردم ومنافع مردم افغانستان نبود ونیست ونخواهد بود و جنګ طالبان و شرکا نیز ربطی به مردم افغانستان ندارد .
مردم در این جنګ قربانی اند .
اګر درک این مساله مشکل باشد – تجارب سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ وبعد از آن نشان میدهد که بعد از پایان جنګ نیابتی چه روزګار بدی را بالای مردم افغانستا ن تاامروز تحمیل نمودند؟
چند ملیون انسان کشته وشهید شدند ؟
چندملیون انسان یتیم ویسیر شدند ؟
چند صد هزار انسان معلول وناتوان شدند ؟
چند صد هزار زن ومرد بیوه شدند ؟
چند ملیون انسان آواره کشورهای ایران وپاکستان و بسا کشور ها شدند وتاهنوز سیل فرار از افغانستان ادامه دارد .
چند ملیارد دالر وایرو و پوند استرلنګ به افغانستان زیان رسید ؟
تاچه حد شیرازه زیرساخت های جامعه را از هم پاشاندند و تا چه حد افغانستان را به عقب برګشتاند ند ؟
تا چه حد شیرازه زندګی اجتماعی افغانستان را از ّهم پاشاندند ؟
در یګ کلام بایست بازهم نوشت :
تجزیه افغانستان هیچګاه نه در ګذشته به نفع مردم افغانستان بوده است ونه حالا میباشد .
آنهاییکه خود را با لنګوته ویا دریشی و پطلون جینز مدافع طالبان و حزب اسلامی میدانند همه در خدمت تجزیه افغانستان وحمام خون شدن افغانستان قرار دارند و همچنان همه آنها با برادران سکه وناسکه شان در ارګ ریاست جمهوری حامد کرزی روابطی داشتند - دارند واین روابط از انظار مردم افغانستان پوشیده نبوده ونمانده ونیست ونخواهد ماند . من بارها به اسپان ترویا در ارګ وجامعه اشاره هایی داشته ام .
سخنی با نیروهای ملی – دیموکرات افغانستان
نیروهای که خود را ملی- دیموکرات میدانند بایست خود را بیشتر تکان بدهند تا ازادامه جنایات بتوان جلوګیری نمود .
من در این موارد نوشته های زیادی را در روزنامه نخست – وتارنمای کابل پرس? و و یا تارنمای ګفتمان دیموکراسی وبسا رسانه های دیګر برای افغانستان تا حالا بدست نشر سپاریده ام که تکرارآنها را لازم نمیدانم .
بایست بر خورده کاری ها – برج عاج نشستن ها – ګروه ګرایی ها – و نقطه نظرات زیانبار پیروز ګردیم و بخاطر بسپاریم که درهمین شرایط بازهم یک دسته متشکل توانایی بیشتر را خواهد داشت تا دسته های متفرق و متشتت .
همه نیروهای ضد مردم افغانستان از تشکل پذیری نیروهای ملی- دیموکرات افغانستان هراس دارند و تلاش میورزند تا تشتت وپراکندګی را بیشتر از حالا دامن بزنند . عده ای انګشت شمار درخدمت اغیار قرار ګرفته واز بام تاشام برمن اتهام بسته اند ومیبندند تا ګویا بزعم شان در راه من موانع خلق نمایند – غافل از اینکه تشت رسوایی خود را از بام شان بپایان پرتاب نموده اند .
از تجزیه افغانستان جلوګیری نماییم ـ این ګام ملی – دیموکراتیک است !
16 آگوست 2011, 19:42
دراز نویس صاحب .
چرا تجزیه میشه ؟؟؟
چطور از تجزیه ان جلوگیری شود ؟؟
فرق نمیکنه که ده صفحه جواب بتی یا یک صفحه.
17 آگوست 2011, 08:21, توسط farokhi
samander saheb! %80 mardum besawad hastand az hoquq khod wa digaran bikhabr astand hazar gap durust wa maqol ra ba yak gap mulla khod baraber namidanand
watan ma az dast mulla ha wa payrawan anha ba inhal raseeda ba nazer man agar tajziya shawad qudrat wa nofoz mulla ha kam ya control mishawad wa mardum bajay khorafat garayi ba khirad garayi roy khahand awurd
anga solhe wa aramish rasteen payda khahad shod.az tabahi mardum afghanistan gap mizaneed ba nazar shoma aya hala mardum ma dar halat tabahi nistand aya rozaneh az taraf khariji ha wa gholaman anha (mullazadaha koshta na mishawand
ma jawanan dar dakhil watan bishtar az digaran ranj wa dard mardum khod ra ihsas mikuneem wa tanha aramish watan ra dar tajziya an midaneem. wasalam.
18 آگوست 2011, 17:30, توسط nawabi
een kheyal asto mahal asto junoon.
21 آگوست 2011, 19:27
میر عبد اله :سعدی در گلستان داستانی دارد که یک غلامی در کشتی بی تاب بود حکیمی گفت او را به دریا اندازند و چون چند غوطه بخورد کاکلش بگرفت و ازآب به کشتی اش بازآورد شگفت آنکه غلام کاملاً آرام شده بود.از حکیم پرسیدند که این چه حکمت بود جواب گفت که غلام دریا ندیده بود وقدر سلامت ونعمت کشتی نمی دانست.بعید نیست وقتی پشتون رابیرون اندازند خود را تنها ببیند وتسلیم جمع شود.اما در باب مذهب که در بالا کشمکش رفته است باید توجه کنند که هرکس مذهب خودرا شخصاً انتخاب ننموده بلکه پیروی مذهب در مردمان ارثی می باشد.سنی و شیعه اگر عمقی نگاه شود هیچ اختلاف با هم ندارند زیرا در گفتن لا اله الا اله و محمداً رسول اله همداستانند ودر نماز و زکوة و هر دو به کتاب خدا باور دارند(قولو لا اله الا اله تفلحو- اقیمو الصلوة و آتو الزکاة)حال اینکه چه کسی اول خلیفه باشد بحث عبثی است زیرا ما گذشته را نمی توانیم تغییر بدهیم.و میدانیم که بعد از خلیفه چهارم جانشینی موروثی شد.حال اگر شیعه خاندان علی و فاطمه را اهل بیت می نامد و دو پسر آنان را دو سبط پیامبر اهل سنت هم قبول دارند و اگر می گوید که جانشینی در خاندان سبط اصغر موروثی است امری است معنوی زیرا آنان عملاً قدرت حاکمه نداشته اند و هرکس به اشخاص آن هم چنین اشخاصی احترام کند خللی به دین نمی باشد.پس باین اعتبار اهل سنت را هم می توان در ردیف شیعه دانست زیرا نه تنها با اعقاب دختری پیامبر مخالف نیستند بلکه احترامی که قائل میشوند کم از احترام شیعه نمی باشد.اما تفاوت در برخی آداب و فروعات این در بین مذاهب اهل سنت نیز وجود دارد و شیخ الازهر شلتوت فتوی داد که عمل به مذهب جعفری مجاز است.ولی سب به خلفای ثلاثه یا خدا خواندن علی ربطی به شیعه واقعی ندارد و ممکن است گمراهانی بنام هر مذهب کار من در آوردی بکنند.
23 سپتامبر 2011, 21:59
شما همه تان بیکار مانده اید .
12 دسامبر 2013, 20:58, توسط محمد
هنگامه افشار از اخلاف نادر افشار میگوید اگر اسلام دست از افغان زمین بردارد افغان زمین دست از اسلام برنمی دارد یعنی لج بازی را با اسلام اشتباه میگیرد.واقعیت این است که که فرزند میرویس و نیز عبدالرحمان نواده دوست محمد از اسلام استفاده ابرازی ابلهانه کردند و کلاف سردرگم کنونی تبع آن اشتباه است