صفحه نخست > حقوق بشر > آزادی بيان > برخورد فاشیستی و نژاد پرستانه سید مخدوم رهین و مسئولین نگارستان افغانستان (...)

برخورد فاشیستی و نژاد پرستانه سید مخدوم رهین و مسئولین نگارستان افغانستان علیه هنرمندان هزاره در کابل

هزاره اینترنشنال
جمعه 22 جون 2012

زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )

همرسانی

شبکه سراسری مردم هزاره: سه تن از هنرمندان هزاره که در نمایشگاه نگارستان ملی کابل شرکت نموده بودند، از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مورد تحقیر وتوهین قرار گرفته و به مدت نیم ساعت باز داشت شدند.

محسن وحیدی یکی از هنرمندان جوان و شناخته شده ی هزاره که چندی پیش در نمایشگاه هنر معاصر در آلمان نیز شرکت نموده و مورد تقدیر قرار گرفته بود نیز در جمع هنرمندانی است که دیروز آثارش از نگارستان ملی افغانستان به دستور سید مخدوم رهین جمع آوری گردیده و نمایش این آثار ممنوع اعلان شد.

در تماسی که با آقای محسن وحیدی در کابل داشتیم ایشان ماجرا را چنین توضیح دادند: پس از آنکه از آلمان برگشتیم قرار شد که یک نمایشگاه با نام “بررسی دیدن” در نگارستان ملی برگزار شود و هنر مندان آثار جدیدی نیز خلق کنند. این بود که کار را شروع کردیم و در تاریخ ۲۰ جون روز چهار شنبه قرار شد همه دوستان که در نمایشگاه سهم دارند ساعت ۹صبح در باغ صلح امید نگارستان ملی بیاییند تا آمادگی های نمایشگاه را بگیرند.

تمامی دوستان و خصوصا هنرمندان آلمانی/ایرانی چون اشکان سپهوند و نتاشا صدر حقیقیان نیز آمدند وشروع کردیم به ترتیب تنظیم و چیدن آثار و دیکور کارها. همه چیز به روال عادی پیش می رفت که حدود ساعت های ۱۱ بود یک مکتوب رسمی از طرف وزرات اطلاعات و فرهنگ و با امضا معین فرهنگی وزارت مذکور برای ما رسید که در آن نوشته بود ۲ اثر نقاشی یکی از محسن وحیدی (تاشه) و دیگری از عزیزالله هزاره ، اجازه نمایش را ندارد وصاحب این آثار به هیچ جای دیگری هم حق نمایش این دو اثر را ندارند.

خوب بعد ازاینکه تصمیم بر این شد که دیگر لازم نیست آن دو اثر را به نمایش بگذاریم آنها را کنار گذاشتیم و به کارمان ادامه دادیم.

اما حدود ساعت ۱ ظهر بود که ناگهان هیئت بزرگی از وزارت اطلاعات وفرهنگ همراه با شخص وزیر اطلاعات و فرهنگ سید مخدوم رهین داخل باغ صلح امید شد و بدون پرس وجو از کسی به کارمندان خود دستور داد که آثار ما را جمع آوری و ضبط شان کنند.
در جمع این آثار که در حضور تمام هنر مندان امر توقیف و ضبطش توسط سید مخدوم رهین صادر گردید یک اثر از من (“محسن وحیدی” تاشه) ودو اثر از امین تاشه ویک اثر هم از عزیزالله هزاره بود.

پس از جمع آوری این آثار، شخص وزیربا لحن تندی برای ما تذکر داد که دیگر چنین اشتباهی را مرتکب نشویم (یعنی دیگر چنین آثاری را خلق نکنیم).

جالب اینجاست که حتا برای ما فرصت داده نشد که از خودمان در برابر آثارمان دفاع کنیم.
بعد ازاینکه وزیر وهیئت همراهش نگارستان را ترک گفتند، احمد ولی کاظم کیومرث سرپرست و کاندید برای ریاست نگارستان ملی افغانستان با عصبانیت کامل و با ۳ تن از نیرو های امنیتی نگارستان داخل اطاق شدند و به من وامین تاشه حمله کرده و حرف های زشت وتوهین آمیز علیه تمام ملت هزاره سردادند. احمد ولی کیومرث سرپرست نگارستان ملی در حضور تمام هنرمندان و افراد حاضر در نمایشگاه می گفت که:
“شما هزاره ها نگارستان ملی را نجس کردین، به خاطر شما هزاره ها آبرو و حیثیتم نزد وزیر برباد رفت، بچه های هزاره های سک. لعنت بر هزاره ها”.

با وجود اینکه ۳ الی ۴ نفر اورا محکم گرفته بودند با زور به طرف من حمله کرد و با لگد مرا زد. بعد برای همان نیروی امنیتی دستور داد که من و امین را از نگارستان بیرون بیندازند.

این بود که با دستور احمد ولی من و امین تاشه برای مدت نیم ساعت در قرارگاه پولیس داخل نگارستان ملی کابل با داشتن زولانه توقیف شدیم.

قابل یادآوریست در این نیم ساعت که در توقیف بسر می بردیم، چهار سرباز با اسلحه در بالای سر ما ایستاده بود و مدام ما را تهدید می کردند و حتا یکی از سربازان با اسلحه که در دست داشت به طرف ما دو نفر گرفته میگفت که در این کلاشنکوف ۳۰ تا گلوله است که برای هر یک شما ۱۵ تا کافیست. تمام تحقیر و توهین سربازان را دیگر هنرمندان خارجی و داخلی شاهد بودند.

بعد از نیم ساعت توقیف به هزار جنجال با همکاری آقای عمر مسئول باغ صلح امید توانستیم از بند رها گردیده و آنجا را ترک کنیم.

افرادی که در تحقیر و توهین ما سهم عمده داشتند و با حس فاشیستی علیه ما اقدام نژاد پرستانه نمودند عبارت اند از:
۱ سید عنایت اسدی- سرپرست فعلی که در همین روزها مقرر شده
۲ احمد ولی کاظم کیومرث- که فعلا در هالند به عنوان نماینده هنرمندان افغانستان رفته، اوبعد ازظهر همان روز حادثه به هالند سفر کرد.
۳ محمد ادریس – کارمند مسلکی نگارستان ملی
۴ مدیر اداری نگارستان ملی
۵ چهار سربازامنیتی و محافظان نگارستان ملی

این درحالیست که چندی پیش آکادمی نام نهاد علوم که لانه حلقه ی فاشیست های انحصار گر بشمار می رود در کتابی تحت نام اطلس اتنو گرافی اقوام غیر پشتون، بر ملت هزاره تاخته و هزاره ها را با شدید ترین لحن توهین نموده بودند. این آکادمی نام نهاد در اقدامی دیگر در دانشنامه آریانا، تعداد جمعیت مردم هزاره را بسیار کمتر از نیم آن ذکر کرده است.

شبکه سراسری مردم هزاره رفتار کثیف نژادی سید مخدوم رهین و مسئولین نگارستان افغانستان را با هنرمندان هزاره به شدت محکوم می کند

شبکه سراسری مردم هزاره: تنها چند روز پس از توهین نژادی و رفتار نازیستی جمع نام نهاد اکادمی علوم به مردم هزاره و جعل و تحریف شرم آور تاریخ و گذشته آنان، دوتن از هنرمندان هزاره بنام های محسن وحیدی (تاشه) و امین تاشه روز ۲۰ ماه جون سال روان، به شکل زننده ای با برخورد توهین آمیز و راسیستی سید مخدوم رهین، مسئولین نگارستان ملی و نیروهای امنیتی مواجه شدند. آثار این دو هنرمند هزاره به همراه آثار یک هنرمند دیگر هزاره بنام عزیز الله هزاره نیز که قرار بود در نگارستان ملی به نمایش درآید به دستور سید مخدوم رهین، توسط سید عنایت اسدی سرپرست فعلی نگارستان ملی؛ احمد ولی کاظم کیومرث که فعلا در هالند به عنوان نماینده هنرمندان افغانستان می باشد؛ محمد ادریس کارمند مسلکی نگارستان ملی، مدیر اداری نگارستان ملی و چهار سرباز امنیتی و محافظان نگارستان ملی توقیف شد. این افراد در جریان توقیف آثار هنرمندان هزاره، در حالی که چند هنرمند آلمانی نیز حضور داشتند، به هنرمندان هزاره حمله کرده و آنان را آماج دشنام های شرم آور و جملات نژادپرستانه قرار دادند. سپس آقایان محسن وحیدی (تاشه) و امین تاشه را بصورت دست بسته به مدت نیم ساعت بازداشت نمودند.
شبکه سراسری مردم هزاره ضمن اینکه این رفتار راسیستی وزارت اطلاعات و فرهنگ و نگارستان ملی را به شدت محکوم می کند، اینگونه رفتار را بی ارتباط با حملات منظمی که علیه مردم هزاره صورت می گیرد نمی داند. در جریان یکماه گذشته که جنایتکاران کوچی با همکاری طالبان و حکومت بصورت گسترده بر جان و مال مردم هزاره در بهسود حمله کردند و صدها جلد کتاب قرآن را به آتش زدند، سید مخدوم رهین چشمان خود را بسته و خود را به کری زده است. افراد نگارستان ملی و کسانی همچون سید عنایت اسدی که توانایی نوشتن چند جمله ی سالم، بدون مشکل نگارشی را ندارند، رفتار پست نژادی خود را به بهانه ی دین به نمایش می گذارند.

در بین آثار توقیف شده هنرمندان هزاره، آثاری وجود دارد که جنایات سیستماتیک عبدالرحمان در اواخر قرن ۱۹ را تداعی می کند. جنایاتی که با کشتار سیستماتیک بیش از ۶۰ درصد جمعیت مردم هزاره منجر به نسل کشی شد؛ ده ها هزار تن از هزاره ها به عنوان برده فروخته شدند؛ زمین های مردم هزاره از جنوبی ترین قسمت افغانستان فعلی به فرمان عبدالرحمان غصب و به کوچی های پشتون سپرده شد و صدها هزار تن از مردم هزاره مجبور به ترک سرزمین خود شدند. در تمام حملات منظمی که بر مردم هزاره صورت گرفته، منفورترین چهره ها که دشمن تمدن و بشریت بوده و می باشند، دین را وسیله ی جنایت خود قرار دادند.

برخورد نژادی وزارت اطلاعات و فرهنگ و نگارستان افغانستان بار دیگر اعمال و رفتارهای دیگر در سانسور و جعل تاریخ مردم هزاره و حقایق جنایاتی که رفته است را یادآوری می کند. تلاش برای جعل و تحریف تاریخ مردم هزاره و میزان جمعیت آنان در دانشنامه ی حکومتی آریانا، توهین و رفتار نازیستی در کتاب اطلس اقوام غیر پشتون علیه هزاره ها؛ به آب انداختن و نابودی هزاران جلد کتاب در سال ۲۰۰۹ که درباره تاریخ مردم هزاره نوشته شده و توقیف فیلم گدی پران که بخش کوچکی از ظلم علیه هزاره ها را به نمایش می گذارد، نمونه هایی از فضای متعفن و برخورد راسیستی حاکم با تاریخ مردم هزاره و واقعیت های جاری آنان است.

شبکه سراسری مردم هزاره توهین به این سه هنرمند هزاره را توهین به تمام هزاره های جهان می داند و معتقد است که این نوع برخوردهای نژادپراستانه نمی تواند آسیبی به بیداری و یکپارچگی روز افزون جامعه هزاره وارد کند.
شبکه سراسری مردم هزاره از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران، اهالی سیاست و سایر نخبگان جامعه هزاره می خواهد، همچنان به آگاهی رساندن و بیداری در جامعه ادامه داده و ضمن انعکاس واقعیت های تاریخی و جاری با شیوه های مختلف و پراکندن واقعیت در سراسر جهان، با اتحاد و یکپارچگی بیشتر صفوف محکم تری علیه دشمنان مردم هزاره بسازند.

شبکه سراسری مردم هزاره

www.HazaraPeople.com

شبکه سراسری مردم هزاره متعلق به مردم هزاره در هر جای جهان برای دفاع از حقوق آنان، در هر جای جهان بويژه افغانستان است. این شبکه با نگاه به قوانین حقوق بشر بويژه بیانیه جهانی حقوق بشر که هرگونه تبعیض و ستم را نفی می کند و به انسان ها برای بدست آوردن حقوق شان، حق راه اندازی گروه و اجتماع را می دهد، راه اندازی شده است.

آنلاین :

شبکه سراسری مردم هزاره

آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره
آنتولوژی شعر شاعران جهان برای هزاره

مجموعه شعر بی نظیر از 125 شاعر شناخته شده ی بین المللی برای مردم هزاره

این کتاب را بخرید

پيام‌ها

  • Down with Sayeed Khardom Rahin.

  • من روز چهار شنبه در باغ بابر با آقای محسنی صحبت کردم. قرار بود آثارش در نمایشگاه باغ بابر که توسط آلمانها سازماندهی شده بود، نیز به نمایش گذاشته شود، که متاسفانه نشد. آقای محسنی واقعاّ جوان مظلوم و مانند دیگر هنرمندان که آثار شان از باغ بابر نیز جمع شد، خیلی با استعداد است. من همان جا برایش پیشنهاد کردم که در کابل پرس? این برخورد رهین را حتماّ نشر کند.
    حالا به کابل پرس پیشنهاد میکنم که آثار تبعید شده ازین نمایشگاه را حتماّ در صفحه کابل پرس به نمایش بگذارد. تا دل سیاه دلان بیشتر سیاه شود.

  • لطفاً عکس همان دو اثری را که نمایش آنها ممنوع شده بود در کابل پرس? نشر کنید.

  • دو صنف پستر بود از من در دوره مکتب . یک ژیگولو ، لشمک صابون ... از بخت بد که بهترین دوست خانمم جمیله جان را که برهان غیاثی با وساطت چند عضو کمیته مرکزی خواستگاری کرد و جواب رد شنود . به این دله جاسوس رژیم آخوندی ایران به همسری رفت . حیف جمیله جان . این زن طلاق ، شکاف روزی را در کنفرانس بن دریافت . آفتابه تشناب ظاهر خان ، جاسوس ایران . حاجت نیست از ستار سیرت اگر بپرسی ؟ همه بچه های مکتب غازی به شمول محمد علی خان معلم ریاضی نمبر پایش را میدانند . بر پدر هر چه بد است لعنت .

  • اگر امکان داره، همان آثار ممنوعه را عکسش در اختیار ما قرار بدهید، من هم می خواهم برای دفاع از مظلومیت لت و کوب شوم،

  • واه واه مخدوم صاحب- آفرین

    • اولا دواثار ایکه وزیر و وزاراتش مانع نمایش انها شده اند باید نشر شود تا همه انرا ببینند و بدانند که که ایا درست است که ادعا شود وزیر و یا کسانی دیگری بخاطر هزاره بودن این دو نفر چنین عملی را مرتکب شده اند , زیرا فاشیزم هزاره گی در بعضی ها وجود داشته هر عملی را رنگ و بوی هزاره گی میدهند هدف من به هیچ وجه دفاع از وزیر کرزی نیست این وزیر از وزیر قبلی کمی خوبتر است .
      همچنان یک تعداد هزاره ها ایران دیده در راه بیخدایی مثل تریاکی های ایرانی که خواب زمان شاه را می بینند چتیات گویی ضد اسلام و ضد عرب ها ... میکنند , اگر کسی عقیده یی دارد بدین معنا نیست که به عقاید دیگران توهین بکند , باید جامعه سنتی اوغانی بد بخت و شرایط و عواقب به مردم مظلوم خودتان را در نظر داشته باشید .

  • من به نوبه خود حرکت فاسیتی رهن ! مهکوم می کنم لعنت بر هم چون آدمهای که آبروی آدمیت میبرد!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • من یک اثری را که فقط برای چند ساعت در باغ بابر به نمایش گذاشته شده بود و بعد آنرا نیز دور کردند، دیدم.
    این تابلو دیوی را که (مقصد از دیو و پری افسانه های یک هزار و یک شب است) در پهلو خوابیده بود، نشان میداد. بروی تخت دیو و اگر فراموش نکرده باشم، بروی بدن دیو به زبان عربی چیز های نوشته شده بود.
    قرار گفته آقای محسن وحیدی روی آثار او نیز چیز های به زبان عربی نوشته بود.
    (در پیام اولی ام نام آقای محسن را اشتباهی محسنی نوشتم).
    دلیل تبعید همه ای این آثار فقط همین نوشته های عربی بود. زیرا قرار استدلال رهین (با قد 1،60 سانتی مترش) زبان عربی زبان قرآن است و نوشتن زبان قرآن روی تابلو های دیو و غیره به مثابه کفر و توهین به اسلام است.
    طبق این استدلال رهین، تمام ممالک عربی در آینده چیزی جزء قرآن را به زبان عربی نباید بنویسند، زیرا امکان دارد که در نوشته ها، اخبار یا آثار ادبی کلماتِ نشر شوند، که در قرآن نیامده است و توهین به اسلام تلقی شود.

  • مرگ بروزیری که دست به چنین کار می زند، بداند که عبدالرحمن حتی از انگلیس آنزمان هم کمک گرفت اما هزاره هارا از صحنه دور کرده نتوانست، حالایک مخدومک آمده علیه هزاره ها قد علم می کند. بدانید که جلو رشد علم وترقی این مردم را گرفته نمی توانید.

  • عربهای قاتل
    عربهای دزد
    عربهای جاهل
    عربهای دروغگو
    عربهای جعلکار به شمول محمد که خودزا پیغمبر تراشیده است.
    قران یک کتاب جعل است که محمد بیسواد عصر خود چتی و پتی به مزدم دروغ گفته و مردم را فریب داده به قتل و غارت تشویق نموده است و خودش هم به چندین زن تجاوز نموده است .
    محمد عربی که خودرا پیغمبر خدا کفته باید تاریخ جنگ های ان برسی شده و بعدا تو سط قانون عدل بشری محاکمه شده استخوانهای ان از گور کشیده شده سو ختانده شود.
    من به زبان عربی میشاشم
    من به فرهنگ عرب توف میگنم محمد دروغگو بود همه انچه او گفته دروغ است.
    برای من مهم نیست که از هر طایفه باشد مقصد افغان باشد اگر بخاطرفرهنگ عرب توهین شود اینست جواب
    وزیر صاحب با سایرین نوکران عرب ها شما میتوانید زن خودرا بیبرید به عربها بدهید تا محمد دروغگو ارامی از شما خوش شود و زن شما را سمبه کند.
    بخوان وزیر صاحب زن تو را کایم با زن محمد عربی تو

    • Umazai saib laka che rawani taklif lare?1Za staso khpalwano ta akidan tawsia kawam che taso daktar ta warwali.

    • تا وقتی خرم و دیگر یاران ملا عمر و گلبدالین در ارگ نشسته اند از وزیرها نمی شود توقع کار درست داشت. اما شما نیز باید بروی کورس سواد آموزی و نوشتن یاد بگیری. اگر هم فکر می کنی سوادت کامل است باید بروی داکتر روانی چون نوشته ات نشان می دهد که یا بی سواد هستی یا آن قدر تکلیف روانی داری که وقت عصبانیت حتی نمی توانی کلمات را درست بنویسی چه رسد به اینکه ادب را مراعات کنی!

  • سلام به خوانندگان عزیز
    خیلی متائیف هستم که در افغانستان نظرات ونشرات ازاد نیست .
    باید با ارتست گفتکو صورت میگرفت و نظزیات ان در رابط به اثر ان که چه مفهوم را ارائه میدارد توسط هنر مندان برسی و بعدا قضاوت میشد که در رابطه به ان چی اشتباهی شده و یا نشده .
    ایا به عرب ها و فرهنگ ها تجاوز شده یا نه در حالیکه در هر زبان کلمات و جملات منفی و مثبت وجود دارد .
    فحشای و نا رسی هایکه در جامعه عرب است در هیچ جای دنیا نیست .
    تشکر از نادر عزیز که در رابطه روشنی داده اید.

  • shoma asar haye gharb pesand ra ba nomayesh megozareed ke nateja ash choneen ast
    chera bar roye asare khod ba farsi nanaweshti ya ba english
    wa degar eenke chera ba comisione majles shekayat na bordeed
    chera ba dadgah na rafteed
    ok

  • Abdul rahman killed indeed many hazara. But one should also consider, hazara were fighting Abdul Rahman. They never accepted the law of Abduhl Rahman. So at that time things were not the same as today. Wars were far more aggressive. Winner would take anything. Before Abduhl Rahmans war, remember Timore Lang, Chengiz, turks, arabs and so on. They all killed the whole population. So far regarding the past. To criticize Abduhl Rahman is ok, .

  • افغانها عربترند

  • تا اسلام در افغانستان هست همین خرک و همین درک

  • لطفاً آثار مذکور را در سایت به نمایش بگذارید!

  • اوبچه این وزیر صاحب ایقه وقت داره که همرای شما بغل بازی میکند؟ اگر اثار شما کدام خللی نداشته باشد پس وزیر هم شما را خل سلاح هنری نمیکرد. به نظر من این صرفا یک ادای می مورد و بی اساس است. باحترام به تمام
    هزاره ها

  • اگر نام این وزیر کریم خورم میبود بازتمام دنیا را غوغا میکرفت.

  • چرا از نشر اثر کابل پرس? خود داری نموده است؟؟؟؟؟؟

  • گپ سر گپ زیاد است ... من دیروز جریان واقعه را از یکی از دوستانم که برادرش در نمایشگاه مذکور اشتراک نموده بود پرسان کردم و او قضیه را بگونه دیگری برایم شرح داد و نتیجه آن اینکه موضوع آنطوری که جناب محسن وحیدی در اینجا آنرا توضیح داده اند نبوده (هر چند رفتار ریاست گالری ناخوشایند بوده ولی توهینی به یک قوم خاص نشده بود) و ایشان کمی پیاز داغ ماجرا را زیاد کرده اند و خواسته اند تا از احساسات قومی در جهت منافع خود استفاده کنند. گویی جناب وحیدی در اثر به اصطلاح هنری خود به ارزش های دینی توهین نموده بودند، حالا بگذریم که هنرمند (البته هنرمند!) باید در خلق آثار خود آزاد باشد ولی نباید به باورهای سایرین بی احترامی کند هر چند که چنین باورهایی برای آن فرد بی معنا یا بیهوده باشند! از طرفی، نمونه ای از کارهای ایشان در سایت گذاشته شده (ملی بس) و این خود سطح هنری و استعدادشان را نشان میدهد و مهر تایید دیگری است بر عدم هنرمند بودن جناب وحیدی و امثالهم و همچنین سوء استفاده آنها از احساسات و مسائل قومی و نژادی در جهت منافع شخصی خود ... خوب دیده شود که آیا جناب وحیدی صاحب می توانند ویزه آلمان یا کدام مملکت غربی دیگر را کمایی نماید.

  • بلاخره یکنفر از خواب چهارده صد ساله بیدار شده و او « عمر زی » است . آفرین بر عمرزی . تا این دین موروثی و فرهنگ دینی است ، کار دین خویان بیگانه پرست سر و سامان پذیر نخواهد بود .
    این کتاب ها را بخوانید تا چشمان تان باز گردد .
    باز شناسی قرآن نوشته داکتر انصاری .
    پس از هزار و چهار صد سال . نوشته شجاع الدین شفا
    تولدی دیگر . شجاع الدین شفا
    و انسان خدا را آفرید . نوشته داکتر الفبا
    خیام و آن دروغ دلاویز . هوشنگ معین زاده
    دو قرن سکوت . عبدالحسین زرینکوب
    تاریخ طبری .
    به امید فردای روشن .

  • آقای Hosinawa Takegushi
    متاسفانه سایت (ملی بس) را در گوگل نیافتم. لطفاّ آدرس آنرا برای ما اینجا بنویس، تا همه این آثار را ببینند و خود قضاوت کنند.
    نمیدانم کابل پرس? چرا این آثار را نشر نمیکند؟
    تشکر

  • این پدر لعنت سگ ، خوب نبض اجتماع را دریافته است . همین ماچه سگ ، قرآن زیر بغل ، آفتابه کون ظاهر شاه بود . امین فاطمی ، فیض الله کاکر هر کدام یک یک دختران نجیب الله مجددی ، نواسه های صبغت الله مجددی این باز ماندۀ خانواده شیطان بزرگ را برای پسران شان به زنی گرفتند و مقام وزارت و معنیت صحت عامه را تاراج کردند ، این یکی ماده پشت خبیث آفتابه بدست ، همانند بیضه داران دین ، از برکت همان نکبت تازینامه ی اعراب ، ما شاء الله خودش را به این مقام رساند . ای والله . همه کسانیکه این سفلیس پیس سیاسی را نمی شناسند ، لطفن از بچه های مکتب غازی بپرسند که این بچه بیریش محمد علی خان معلم ریاضی ، سر خشکان پایانه تنه ی کی نبوده است ؟
    و القصه ....
    قالب این خشت در آتش فگن
    خشت نو از قالب دیگر بزن
    از خود برآ .
    خود آگاهی
    کیسه ، فقط همین بس

  • خدمت دوستان عرض کرد که جناب دانشور سید مقدم فوشیست . در مورد آن باید گفت که جناب فوشیست اگر درک از هنر میداشت یک نمایش هنری 3 روز قبل از این اتفاق در باغبابر برگزار گردید .(نمایشگاه سراسری هنرمندان افغانستان)که از تمام ولایات افغانستان برگزار گردیده بود.که جناب فوشست تمام نمایشگاه را در کمتراز 5 دقیقه بسیار ماهرانه تماشاه کرد .طوری که میکلانژ (که یک هنرمند نام دار است )وارد یک کلیسا گردید آن کلیسا با کار های بسیار عالی آماده گردیده بود.
    و مایکلانز آن کارها در نظر نیامد و از بطور عادی گذر کرد .چرا که آن بیشتر از آن میدانست و ان کارها در نزد آن بسیار ناچیز وضعیف بود .
    اما آن روز جناب فوشست را که دیدم .همان داستان به یادم آمد.و با خود خندیدم گفتم که (مایکلانز کشور مان یک فوشست است که از هنر درکی ندارد.
    و آن جا اینطور احساس شد که جناب کار ها را نمی بیند بلکی با دختر های جوان را بسیار با علاقمندی عکس میگرفت .خوب باید گفت که جناب بیرا استه . و از کارهای هنری درک ندارد .

  • به نظرمن آنهابااین نوع برخوردهای قوم پرستانه نمیتواندجلو پیشرفت مردم هزاره رابگیرد.برای آنان ثابت شده کهدربین مردم افغانستان قوم هزاره بااستعدادترین هستند.روزی شودکه آنها رارهبری کند.زنده بادقوم برتر خدا(ج)
    به امیدروزیکه به عدالت واقعی برسیم..

  • بادرود
    یکنفر به یک شاعر گفت زنم یک اولاد زائیده برایش یک شعر بگو ؟ شاعر گفت باشد میگویم بعد یکماه گفت چه شد برای پسرم شعر گفتی شاعر گفت نه مرد عصبانی شد گفت تو اصلا شاعر نیستی که برای اولاد من تا به حالا یک شعر نگفتی . شاعر گفت من شاعر هستم وقتی من نمیدانم که اولاد تو پسر است یا دختر و چه قیافه دارد و چه مشخصات که من چه درباره اش شعر بگویم . حالا درینجا هم مکتوب امر نداده است و لی اصل موضوع که اثر است نیست .جناب مخدوم اثر رادیده اند و امر نداده اند ولی من نمیدانم اینهائی که نادیده قضاوت می کنند . چه مشکل دارند .؟ بخاطر یک شپش مردم پوستین را آتش نمی زند . بیائید که چشم های خود را بشوئیم و تا همه چیز را زرد نبینیم .

Kamran Mir Hazar Youtube Channel
حقوق بشر، مردم بومی، ملت های بدون دولت، تکنولوژی، ادبیات، بررسی کتاب، تاریخ، فلسفه، پارادایم و رفاه
سابسکرایب

تازه ترین ها

اعتراض

ملیت ها | هزاره | تاجیک | اوزبیک | تورکمن | هندو و سیک | قرقیز | نورستانی | بلوچ | پشتون/افغان | عرب/سادات

جستجو در کابل پرس