مجازات اعدام!
باشد يا نباشد؟
زمان خواندن: (تعداد واژه ها: )
بتازگی شورای علمای افغانستان از دولت خواسته است که حکم اعدام را در ملا عام اجرا کند تا باعث عبرت ديگران شود. اين شورا همچنين به رسانه های افغانستان تاخته و خواستار جلوگيری از نشر فيلم و موسيقی شده است. نظر شما درباره ی ماهيت مجازات اعدام چيست و آيا اعدام بايد بصورت علنی صورت بگيرد و يا غير علنی.
از خوانندگان کابل پرس? می خواهيم که نظرات خود را بصورت منطقی . مستدل درباره ی شورای علمای افغانستان و خواسته هايش از دولت ابراز دارند.
هرگونه نظری که جنبه ی توهين به افراد و يا باور و اعتقاد دينی آنان داشته باشد، حذف خواهد شد.
پيامها
6 جنوری 2008, 06:27
This is positive step towrd peace and controling the daily crimes but the law must equel for all those who commit crimes like killing must be hunged in public.
With regards,Ikhlas wardak
6 جنوری 2008, 16:34, توسط معصومی
سلام . من با وجود که از این ملایان شیطان صفت فرسنگ ها میگریزم ولی اعدامرا تآیید میکنم .البته با عدالت تحقیق کامل معلومات درست شواهد مقنع وگرفتن اقرارنه به زور ازمتهمین و عاری از عقده و تعبیض و نژادقومی زبانی...... (((اعدام صرف برای کسی که حمـدی قتل کرده تجاوز به ناموس مردم کرده تروریست و بم گذار است ))).چه افغانی چه پاکستانی باشد. بقیه قضایا به اعدام ضرورت ندارد در کتاب قانون تنها ماده اعدام گنجانیده نشده .صد ها مادهء مجازات ذکر شده. ناگفته نماند که رهبران وبعضی قوماندانان جهادی و از همین ملا هاهم از طرف مردم افغانستان محکوم به اعدام هستن .در زمینه نشر موسیقی و فلم بگویم که ما هیچ نوع نظر و پیشنهاد ی که از طرف ملا مولوی باشد قبول نداریم چـــرا که ما خود مسلمان هستیم و قرآن مجید کلام الهی است و قرآن واضع و زوشن رهنمایی کرده که ما چه کنیم اگر دست ملا ها باشد حکم اعدام تلویزیون را هم صادر میکنند که دیدیم .یا یکنفر که یکوقت نماز را قضا کرد یا هیچ نماز نـخواند محکوم به اعدام میدانند .
7 جنوری 2008, 09:34, توسط : A. Payman
fekr mekonam ain faqat yak darkhast bod az dawalat karzai, motmaenan dawlat karzai wa parlaman dar ain mawrid tasmim khahand gereft, az anjae ke dawalt wa paralaman afghanistan motashakkil az jenayatkaran ast, pas dar sorat taed ain pishnihad qabl az har har kase diga JENAYAT KARAN jangi dar malae aam EADAM shawand wa bad.... ta bashad "ain aosole sharai" ain mollahha mafhom "mardomi" padia konad.
11 جنوری 2008, 02:46, توسط Reza Qasemi
would you please tell me what is the difference between positive and negative?
i think you should be joking to think execution(idam) is a positive step to control a country which is living in 21st century....
do u know that we (humans) want to live in peace and in a world of justice?
we should have a look to the european countries that how they have been living?
and how they have developed and how they are now controling the rest of the world?
(i condenm such a request)
ofcourse everyone wants to punish the criminals, but not by excution.(especialy in public). by killing we can never reach the peace. if the Mullahs want to execute the criminals then first they should start from the main criminals who are now in the parlement and in government. why dont they shout to punish these criminals who have destroyed kabul city and have killed thousands of inocent people. and still governing us ? the main thing is this that there is (no justice in our country). i dont see any difference between these criminal MULLAHs and those bloody TALİBANs. ((THERS WİLL BE NO REAL LİFE İN AFGHANİSTAN UNLSESS WE ARE GOVERNED BY THESE MULLAHs))....
lets think abit positive and lets leave the TALİBAN belief.
with regards
6 جنوری 2008, 09:54
molla ha hamvare fekr mekonand ke anha nomayandagane khodavand bar rou zamin mebashand va in ajib nest ke anha in gone nazarat ra bedahand.az anha beshtar azin intezar nameravad. anha darke in ra nadarand ke bafekre khastehay insani mardom bashand, anha baray inke jorm va jenayat ra az bain bebaran hich rahkari nadarand. anha faqat baray ahgay khod ba koshtane ghassab gone mardom alaghe darand. chara ke faqat ba estefade az din metvanand aghay konand.anham aghay bar sare mardome ke ba farday khod omide nadarand.
6 جنوری 2008, 11:58, توسط ازاد
ملاه ها با اين دولتي دست نشانده باز هم بيشتر ميخواهد كه مردم را به جوخه اعدامي علني بفرستد مسلي طالبان طولي 30 سال ميشود كه مردمي ما را اعدام ميكند از يگ طرف بادارهاي شان مردم را اعدام وبمبارد هاي هواي ميكند از يگ طرف اين ها مردم را اعدام ميكند پس ما مردمي افغانستان چه جرم كرده يم اين ملا ه ها با اين دولتي دست نشانده وعلماي كرام همه مال ومنالي ما را ميخورد همه سروتي ملتي مارا ميخورد هيچ كس نيست كه جواب اين خيانت وجنايت را بگويد كه شما بايد اول اعدام شويد واين جنگ سالاران بايد اعدام شود كه بالاي 2 مليون انسان ما را به نامي اسلام بودن تان از بين برده يد نه اين كه مردم بيچاره كه نان ندارد يگ نان دزديده است يگ انسان از تنور يگ نان دزدي ميكند دستي شان قطع ميشود واين جنگ سالاران وعلوما و ملا هاي جنايت كار همه سروتي ما را به يغما ميبرد هيچ كس نيست كه اين ها را اعدام كند وبگويد كه شما چرا دزدي ميكنيد اين نان مارا شما چرا به بادار هاي تان ميفرستيد مردم ما بايد خود شان سرنوشت شان را تعين كند اين جنايت كاران را با يد به محاكمه بكشد وخود شان يگ دولتي مردمي به انتخابي مردم به سري كار بياورد واين دولت مردم را سير وخوشحال نگاه بيدارد براي مردم كار اماده نمايد مردم بايد مشغولي كار باشد تا كه زندگي خوب داشته باشد كه مردم به خانقاي اعدام نرود به كامي امپريالسم خورد نشود
6 جنوری 2008, 13:16, توسط روف جاغوری
دوستان سلام
بار ها دوستان نظر دادند که این خایننین باید از دولت و از چوکی های دولتی بر کنار شود. متاسفانه امکانش نیست چون خود ربس در صف اول و خاین بزرگ است. اصلا اعدام باید در یک کشور نباشد. چون آزادی حق مسلم هر انسان است. این طالبان دیروز و چوکی نیشینان امروز 30 سال کامل خون ملت و مردم را به صورت علنی نوشید و در طی 6 سال گدشته مخفیانه آیا کفایت نمیکند که حالا در انتظار اعدام یک مسلمان دیگر است؟؟؟
نظر شخص خودم اعدام نباید اصلا صورت بیگرد و اگر هم صورت گرفت خیلی مخفیانه و سوال اینجا است آیا طالبان تنها در موسی قلعه حکومت می کند و یا هم در کابل ؟؟؟ آیا امروز دز افغانستان یک حکومت آزاد و دموکراسی نیست؟؟ مگر امروز چوکی نیشینان دولتی اعلام نکردند که افغانستان دموکراسی است؟ اگر جواب بلی است پس خود اینها بنیانگذاران دموکراسی در این کشور است مگر نه؟ اگر بلی پس چرا از نشر فیلم و موسیقی جلوگیری شود؟
ریس منتخب و خیانت گر بس کن حیا کن خجالت بکش شرم است. آیا تا کی می خواهی با رای مردم و ملتت خون مردم و ملتت را بچشی ؟؟
6 جنوری 2008, 14:27, توسط B.popl
با عرض ادب واحترام ،خواستهای شورای اسلامی ياعلمای اسلامی افغانستان تجديد وادامه سياست طالبا ن در قبال مردم مظلوم افغانستان بنظر ميرسد .ميخواستم از شورای اسلامی بپرسم شما که خواهان مجازات دست بريدن قطع کردن اعضای بدن وبدار کشيدن وهمچنان سنگسار مجرمين هستيد آيا ميدانيد که کلان ترين مجرمين را قومندانان و رهبران جهادی تشکيل ميدهند.امروزازهيچ افغان پوشيده نيست که گروهای جهادي بخاطردزدی وغارت از هيچ عمل غيرانسانی رو گردان نبوده ونخواهند بود.شما اقايان که منحيث شورای علمای اسلامی ايفای وظيفه ميکنيد منحيث( مسلمانان متدين واز خدا ترس) ايا حاضريد قاتلين پدران هزاران طفل معصوم را به ميزمحاکمه بکشيد ؟ ايا هزاران زن جوان که درشهر واطراف کابل بخاطر سير نمودن اطفال خويش دست بگدای ميزنند برای تان عادلانه بنظر ميرسد ؟ايا حاضريد منحيث مجريان عدالت اسلامی مسببين اين همه بدبختيها , بيچارگيها , نامحروميها , ونسل کشی ها را درمحضر عام محاکمه و بدار اويخت ؟ ايا کسانيکه مليونها دالرولاجورد را غارت کرده وتوسط ارگانهای امنيتی دبی دستگير وبعداٌبعلت نامحرومی ازاد گرديده بحيث اعضای بلند رتبه ايفای وظيفه می نمايند ميتوان جنين اشخاصی را بميزمحاکمه کشيد؟ البته که اين يک تصور وخيال است .تعداد زياد همين علمای اسلامی ما دست بوسان درگاه ربانی سياف خليلي وديگر روسياهان تاريخ کشور مارا تشکيل ميدهد.درخواست وتلاش اين شورا فقط دام ديگريست برای اغفال مردم مظلوم افغانستان.سرنوشت غم انگيز دختر هفده ساله بنام صديقه که تصاوير وديوی اش از طريق همين سايت بنشر رسيد قلب هر انسان متعهد را بلرزه ميندازد که اين يک نمونه کوچکي ايست ازهزاران درد غم بيچارگی مردم مظلوم ما .تا زمانيکه گذشته را پاک نسازيم نميتوان به اينده اميدوار بود.تا زمانيکه سياف ها گلبدين ها ملا عمرها ربانی ها خليلی ها محقق ها قانونی ها......وديگر مجرمين جنگی بميز محاکمه کشيده نشوند عدالت در افغانستان امکان پذير نخواهد بود.در خاتمه بايد بگويم که تصور آقايان شوراي علمای اسلامی خيال است وهم ومحال وهيچ افغان معقولی از اين قوانين قرون وسطی پشتيبانی نخواهد کرد.ازومندم گذشته تلخ طالبان دو باره درذهن اطفال مازنده نگردد.
6 جنوری 2008, 14:48, توسط بهمن کشن آبادی
اعدام به هر اسم ورسمی فقط یک "قتل قانونی" است. حق حیات انسان خود یک ارزش است.از سوی دیگر تجارب بشری در هیچ زمانی ودر هیچ شرایطی نشان نداده است که اعدام از میزان یا ادامه ی جرم وجنایت کاسته باشد .تجرید مجرم از جامعه(انداختن به زندان) و فراهم آوری زمینه های موثر برای تجدید تر بیت او تنها گزینه ایست که میتواند جامعه را از گزند دو باره ی یک مجرم مصوون نگهدارد .
6 جنوری 2008, 22:51, توسط آرش مزارشریف
اگربه تاریخ انکشاف حقوق توجه کنیم، کشور های متمدن و انسانهای والا مجازات اعدام را به هر اسم و رسمی به مرور زمان از راه برداشته و آن را یک اقدام بهیمی و ماقبل التاریخی پنداشته اند، از جانب دیگر تطبیق اشد مجازات نیازمند، دلایل الزامیه بسیار قوی و وجود یک سیستم عدلی و قضایی سالم است، تا در تطبیق آن نهایت عدالت تامین گردد. زیرا این مجازات در صورتیکه اشتباهی در آن وجود داشته باشد و پس از تطبیق آن اشتباه برملا گردد، قابل جبران نیست. در حالیکه سیستم فاسد عدلیو قضایی افغانستان به هیچ عنوانی با یک چنین معیاری برابر نیست. به این اساس اعدام در کشوری مانند افغانستان نه تنها باعث تطبیق قوانین شرعی نمیگردد، بلکه خود یکی از وسایل پامال کردن حقوق بشری و ارزشهای انسانی به شمار میرود، ملا ها بهتر است در عصر رسانه های الکترونیکی و ماهواره در سلول های مسجد ها پناه برده و افکار فاشیستی شان را که دیگر کالما کهنه شده است بر مردم تحمیل نکنند.
7 جنوری 2008, 09:28, توسط ج.مونس
دریک نظام و یک کشور سالم کمتر اتفاق میافتد تا کسی دزدی کند ، تجاوز کند ، قتل کند و همچنین خیلی از اشتاباهات دیگر ، از آنجایکه کشورما در گرداب ونطام ناسالمی دست وپنجه نزم میکند (که آنهم دست آورد همین قشر مفت خور و دکاندارن دینی بوده وهست) لابد در آنجا دزدی ، قتل و... اتفاق می افتد .
ولی راه وچاره این همه بد بختی اعدام نیست ، شما رژیم آخندی ایران را مد نظر بگیرید هر ماهی و هر هفته ی تعدادی زیادی انسانهای سرگشته را به جوخه اعدام میسپارند ، آیا با این همه اعدام کردنها چیزی عوض شده است ؟
باید گفت ، آدم کشی برای ملاها شاید نشاط آور باشد وگرنه هیچ انسان با شرفی نمیتواند جان کندن همنوعش را جشن بگیرد .
سوال اینجاست ، که ایا همین شخص صادر کننده اعدام که باور دارد دنیای دیگری وجود دارد آیا در آن دنیا ضمانتی وجود دارد که شخص اعدام شده سزای خودش را یکبار دیده و نباید برای بار دوم روانه جهنم گردد و سزاببیند، اگر بنا باشد که هم دراین دنیا وهم در آن دنیا مورد سزا واقع گردد پس ملاهای ناکرام به چی حقی در این دنیا حکم اعدام صادر میکند ؟
دوستان عزیز ! با اعدام هیچگاهی یک دولت ومردمی سالیمی بوجود نخواهد آمد ، بکوشم تا جامعه سالیمی را با افکار جدید ، پشت کار وعمل بوجود بیاوریم .
نگذاریم حق من وتو وهمنوع ما به طرز وحشیانه ی پامال گردد و از من وتو سواستفاده کنند . اگر امروز همنوع ما اعدام میشود فردا نوبت من است و فردای دیگر هم نویت توست .
اما من باور دارم :
این کـاخ زور و زر شبی سرنگون شود
بر زیر پای عــام ذلیـل و زبون شود
ســتاره های عشـق بدنـبـال آفـتــاب
نور افگنـند برسیاهی این شهراظطراب
مارا به بزم نـور شبی مهمـان کنید
همپیک توده هــای زمین و زمان کـنید
تا با پیاله جبین جهالت ز نیم به خاک
زین شهرنام و نشـان خیـانت کنیم پاک
مارا ست راه راســت آنهــم به آفـتــاب
پاکیم وهــم زلال چـون قطـــره های آب
ای همنوا بیا که زمـان از مکان گذشت
شد دیر خیلی دیر کـه باید کمــر ببست
ای همنوا بـیا که مکـان در زمان نهیـم
درسی به زور وزرآبی به بوستان دهیم
بر خیز انقلاب ســحر ر ا به پیـش بر
کاینک زمان رسیده ست برپشت بام ودر
ای توده های در غل و زنجیر تا به کی
فرصت زکف دهیـــد مداوم و پی به پی
گر شعله های خشم تان دمی شعله ور شود
با انقــلاب تان جهـــان بار ور شود
پرستوهای عشـــق زنیرنگ زور و زر
یک یک ز پشـــت هم رفتنــــد در سفر
اما گذاشتــه اند به جا داس و بیل شان
تا برکنیم ز بیخ بنیــــاد بیگ وخان
ماراست عزم راسخ ومحکم زجان ودل
تا افگنیم جبین ضــــلالت به خاک وگل
به امید روزیکه دستان پرتوان توده ها به هم گره بخورد ،و بسوی ازادی وبرابر ی کامل انسهانها گام برداریم.
8 جنوری 2008, 12:57, توسط الف. عابدی
دوستان هموطن ! اعدام و گرفتن جان یک انسان حقیقتا" بد و نفرت انگیز است و شاید در دنیا هیچ رویدادی ، زشت تر از قتل یک انسان نباشد اما نمیدانم دقت نموده اید یا خیر که ممکن است بعضی اوقات ، همین اعدام ، به عنوان یک ضرورت و نیاز جامعه انسانی ، لازم باشد عملی گردد حتی اگر به خلاف میل باطنی ما نیز باشد . مثال : - اسامه بن لادن وملاعمر که خون هزاران انسان بیگناه را ریخته اند و هنوز هم دست بردار نیستند ، اگر دستگیر و اعدام شوند فکر میکنید کار بدی باشد ؟ آیا اعدام حق آنها نیست ؟ کمی به درون خویش رجوع کنیم آیا از اعدام آندو دل ما خنک و شاد نمی شود ؟ در حالیکه از مرگ یک هموطن بیگناه واقعا" اندوهگین میشویم . خانم یا آقای ج . مونس !آیا احساس شما نسبت به همه همنوع ها یکسان است ؟ آیا تفاوتی بین مادر و طفلش که بدست همین افراد خون آشام به قتل رسیدند و بین قاتلین آندو ( همین افراد خون آشام )وقتیکه به سزای عمل وحشیانه خویش برسند ،حس نمیکنید ؟ در مورد آن همنوع و هموطن دیگر ما که چند روز پیش ، گوش و بینی آن دختر مظوم و معصوم را بریده بود و و بدن نازک و ظریفش را با آب جوش سوزانده بود که همه ما از دیدن تصاویرش خون به دل شدیم ، آیا در مواجهه با آن مرد وحشی ، باز هم از حس نوعدوستی کار می گیرید ؟ آیا از ته دل آرزو نمی کنید که ایکاش این وحشی ، دستگیر و در حضور همین دختر بیگناه قطعه قطعه میشد ؟اینها و هزاران نمونه دیگر ثابت میکند که ما با تمام انزجاری که از اعدام داریم ، بعضی اوقات رضایت قلبی به آن پیدا میکنیم . اصلا"این حس ، غیر ارادی بوده و به اختیار خود ما هم نیست .
9 جنوری 2008, 02:31, توسط ولی نبیل
با عرض ادب و احترام به گردانده این صفحه و متباقی دوستان.
فکر میکنم که دوستان نظرات شانرا ابراز کرده اند، نظرات موافق و مخالف در رابطه به بحث اعدام مجرمین وجود دارد. خیلی بجا میدانم بجای اینکه چیزی جدیدی بنویسم فقط نظریه دوست ما جناب عبادی را در زمینه تاید نمایم.ایشنان در رابطه با درایت و منطق خیلی بالای ابراز نظر کرده اند و به موضوع اعدام و مجازات بدور از اینکه به جنبه دینی/مذهبی قضیه اشادره داشته باشند (که اکثرا به برای عده ای از دوستان پرداختن به جنین موضوعات و نفی و اثبات از دیدگاه های دینی/مذهبی چندان جالب به نظر نه میرسد)، ایشان از دیدگاه ایجابات فطرط بشری به انتقام خون ناحق و مجازات لازمه در زمینه و احساس بشری در رابطه به این موضوع پرداخته اند که کاملا طبیعی بوده و چنین چیزی در اکثر کشور جهان و کشور های غربی که جنبه های دینی احکام اعدام و مجازات درآن مطرح نیست، وجود دارد که از جمله میوان از ایلات متحده آمریکا نام برد که حکم اعدام در آن نافذ است.
با عرض حرمت
21 جنوری 2008, 06:56, توسط S W HASSANI
عدام يک امر اسلامي و حکم خداوند ميباشد بايد به طور درست و اسناد موثق و به اعتبار و فيسله عادلاه محاکم به مجرم تطبيق شود٠ تا به ديګران عبرت باشد به احترام سيدلي٠حسني٠ لندن
23 جنوری 2008, 03:30, توسط نسیم زاده
سلام به فرد فردی شماه برادران اگر لطف کرده نامی ملا یا مچاهیدین را در زبان نیارید کاری خوب است در یک وطنی کی یک ریس یاه روچیم نو به میان امده اطمن قاننون تغیر خورده قبل از 1428 پیش در کیشور اچهاز سعودی امروز ی اسلام به میان امد قاننونی اسلام طتبیق در ان چاه گردید بعد در هر کچاهی اسلام نشت کرد با اید قانونی اسلام طتبیق میشود امروز کیعشوری افغانیستان یکیعشوری اسلامی است تاه انوزه اصپانیه نه شوده کی اعدام و دیگر مچازات از بین رود برادریم گفتن دینی کنه این کلامی کنه است ملا میگوید نه خیر دین چدیداست این دین کنه نمیشود این انروز کنه میشود قیامت بر پاه میشود خداوند یک است این دینی محمدی دینی حق است هر کس فریب خورده ایشتیباهی بزرگ کرده خوصصن در افغانیستان کسی فریب نمیخورد برادرم دوزی نکن دستت قطه نمیشه قتل نه کن اعدام نمیشی زیناه نکن اعدام نمیشی تو گناه کن مردوم نیگاه کند کاری خوب است وکمتی ایران را بد گفتید 100 سالی دیگر در ایران نمیرسی برای ماه تو شرم است یک سوزن نه داریم ایران بم شیماوی دورست کرده این نظری تان نظری تیلفی 5 ساله است نان تان را از تریقی گداهی میخورید گبی تان سلطان ی است شرم است برای ماه در پایتخت ما برق نه دارد خند سری مردمی ایران میکنم
آنلاین : بنکاک